• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • FredrikaoEmil
    Frökenolson skrev 2010-08-19 06:47:28 följande:
    va? den har inte jag fått, längtar!
    japp kom med posten igår! hoppas du får din idag då!
  • Frökenolson
    FredrikaoEmil skrev 2010-08-19 06:48:40 följande:
    japp kom med posten igår! hoppas du får din idag då!
    ja det får vi verkligen hoppas!! ;)
  • Bonanza
    sassus skrev 2010-08-18 23:11:26 följande:
    Nu kommer jag, glädjedödaren igen... Usch, idag är en sån dag då jag bara är ledsen över hur julen kommer bli i år... Andra dagar kan jag tycka det ska bli mysigt att få sätta upp gran hemma hos oss själva, göra egen julskinka osv. Men som sagt, inte idag... Idag vill jag bara låsa in mig på toaletten och gråta... Jag vill att min dotter ska få fira samma jul som jag gjort sen jag va liten, och hatar verkligen den här varannan-julprincipen (som även min bror har...) Så min dotter kommer, varannan jul, fira med en farmor och farfar som är arga på varann, eller som plötsligt kommer på att nu ska vi inte fira som vi gjort innan, för nu vill farmor åka bort över jul istället. Jag, som är en traditionsnazist ut i fingerspetsarna, har fått det så här varannan jul liksom. Vad gjorde jag för ont i mitt förra liv? Det som är tråkigt är att hemma hos mamma är liksom julafton en dag som svävar över alla andra dagar i almanackan, den har ett rött skimmer över sig från dess man vaknar tills man går och lägger sig... Julen med sambons familj blir som en vanlig dag, men med julmat och en julgran. Förstår ni hur jag menar? Hade det bara varit vi hade det inte gjort så mycket, men nu har jag ju en liten dotter, som jag vill ska få uppleva såna jular jag alltid haft, VARJE år, inte bara varannat. Nej, måste verkligen tänka ut nåt så att vi får våra egna traditioner, jag, min sambo och dottern. Nåt som ger henne jullyckorus direkt hon vaknar på morgonen när hon vaknar. Steg ett är väl kanske att hon ska slippa ha en mamma som låser in sig på toaletten och gråter en gång i timmen för att hon längtar hem så mycket Så nu har jag 4 månader på mig att bearbeta det här...

    Man kan ju tycka att jag borde åka hem ändå.. Men då får min sambo dåligt samvete över att han åker iväg från sina föräldrar, och jag skulle tycka det vore tråkigt me att fira utan honom nu när vi har barn... Min bror firar som sagt också varannat år med sin sambos familj, och då blir det ändå inte samma sak när inte han är hemma. Vi har som tradition att sitta uppe halva natten dagen innan julafton t.ex.

    Usch, förlåt att jag gnäller... I morgon lovar jag att ta nya tag och komma i pro-julstämning igen
    Men kan ni inte fira hemma hos er de år som din bror inte firar hos din mamma? Dvs bjuda över farmor och farfar med släkt och så, men vara hemma hos er? Då har ju du makten att sätta villkor för dagen. Vill de sen inte komma så är det deras val, och ni kan fira bara ni?
  • Baronessan

    Här är en jultokig till som tittar in i tråden! *vinkar*

    Sassus - Kan ni inte fira jul hos er? Vi har testat olika varianter allt från att dela dagen (min mamma och svärisarna bor i samma stad) i snuttar vilket slutade i katastrof när vi en jul firade julafton på fyra olika ställen! *pust* Sen testade vi med att fira varannan julafton hos min mamma och varannan hos svärisarna, funkade väl bättre, men var inte optimalt iom att jag hade mer julfeeling hos mamma än hos hans föräldrar.

    Sen la vi ner rännandet och bestämde att VI firar julafton hos oss och de som vill fira med oss är välkomna! Jag har aldrig ångrat beslutet! Nu får vi (jag ) piffa, pynta, fixa och dona (oftast med stor hjälp av min mamma - särskilt med bak och matlagning, men även systrar som gärna kommer och hjälper till och får julfeeling långt innan julafton). Och varje jul är jättetrevlig och julig!

    På juldagen "firar" vi med svärisarna, men hos dem känns det mest som vilken annan dag som helst.


  • Mariohn
    sassus skrev 2010-08-18 23:11:26 följande:
    Nu kommer jag, glädjedödaren igen... Usch, idag är en sån dag då jag bara är ledsen över hur julen kommer bli i år... Andra dagar kan jag tycka det ska bli mysigt att få sätta upp gran hemma hos oss själva, göra egen julskinka osv. Men som sagt, inte idag... Idag vill jag bara låsa in mig på toaletten och gråta... Jag vill att min dotter ska få fira samma jul som jag gjort sen jag va liten, och hatar verkligen den här varannan-julprincipen (som även min bror har...) Så min dotter kommer, varannan jul, fira med en farmor och farfar som är arga på varann, eller som plötsligt kommer på att nu ska vi inte fira som vi gjort innan, för nu vill farmor åka bort över jul istället. Jag, som är en traditionsnazist ut i fingerspetsarna, har fått det så här varannan jul liksom. Vad gjorde jag för ont i mitt förra liv? Det som är tråkigt är att hemma hos mamma är liksom julafton en dag som svävar över alla andra dagar i almanackan, den har ett rött skimmer över sig från dess man vaknar tills man går och lägger sig... Julen med sambons familj blir som en vanlig dag, men med julmat och en julgran. Förstår ni hur jag menar? Hade det bara varit vi hade det inte gjort så mycket, men nu har jag ju en liten dotter, som jag vill ska få uppleva såna jular jag alltid haft, VARJE år, inte bara varannat. Nej, måste verkligen tänka ut nåt så att vi får våra egna traditioner, jag, min sambo och dottern. Nåt som ger henne jullyckorus direkt hon vaknar på morgonen när hon vaknar. Steg ett är väl kanske att hon ska slippa ha en mamma som låser in sig på toaletten och gråter en gång i timmen för att hon längtar hem så mycket Så nu har jag 4 månader på mig att bearbeta det här...

    Man kan ju tycka att jag borde åka hem ändå.. Men då får min sambo dåligt samvete över att han åker iväg från sina föräldrar, och jag skulle tycka det vore tråkigt me att fira utan honom nu när vi har barn... Min bror firar som sagt också varannat år med sin sambos familj, och då blir det ändå inte samma sak när inte han är hemma. Vi har som tradition att sitta uppe halva natten dagen innan julafton t.ex.

    Usch, förlåt att jag gnäller... I morgon lovar jag att ta nya tag och komma i pro-julstämning igen
    Men vad jobbigt Säger som de andra, varför kan ni inte fira hos er? Jättemycket jul är det både hos mina egna föräldrar och hos svärisarna men julafton firas hemma hos mina föräldrar eftersom alla är välkomna dit. Hos svärisarna är bara jag, mannen och lilltomten välkomna. Då satte jag ner foten. Där alla är välkomna vill jag vara!  Har du tagit upp det någon gång? 
  • sassus

    Sambons föräldrar har precis skilt sig, så hans mamma föreslog faktiskt igår att vi ska fira jul hos oss eftersom det är mer neutral mark.. Hon säger att hon inte är lika arg på sambons pappa här (Hon tycker det är jobbigt att vara i huset där de bodde för hon trivdes aldrig där). Min sambos pappa vill väldigt gärna att vi ska komma hem till honom, för han är deprimerad och säger att han bara är glad när han är hemma (det var sambons mammas förslag att skiljas...) Och jag tror att min sambo vill vara hos sin pappa, i hans stora hus på landet. Och det är verkligen jättefint där ute hos honom. Mer julstämning än i vår lägenhet utan balkong inne i stan... Jag hade verkligen hoppats att sambons mamma skulle åka bort i jul (hon har en syster med familj som hon har firat jul med ibland innan) eftersom hon ändå bara är arg hela tiden när hon träffar sin exman. Men nej, tydligen ska hon ändå va me. Annars hade jag nog tyckt det vore mysigt att åka hem till min sambos pappa, äta god mat och mysa framför granen (trots att han inte har nån TV... ) Men hur kul är det med två människor som hackar på varann hela julafton?

    Förlåt att jag pepprar er med mina problem, den här tråden ska ju vara mys och glädje. Behöver bara lite råd... Håller med er om att det bästa hade ju varit att fira hemma hos oss själva, och skapa våra egna traditioner. Sen får den som vill komma och fira med oss göra det. Då får ju dock min sambo aldrig fira hemma i sitt barndomshem, som han vill..

    Hm... Undrar om man kan ge svärmor en sparesa över jul som en tidig julklapp?

  • Mad as snow
    carro 81 skrev 2010-08-18 22:29:22 följande:
    Vad härligt det låter, jag är likadan. Smäller upp allt på en gång så man får njuta så länge som möjligt. Kanske köper nytt under december men då är det bara att smälla upp det också. Under december är less verkligen inte more här hemma. Efter juldagarna är det ju liksom över så då behöver jag inte ha något pynt längre.
    Håller med. Jag tröttnar på det så fort juldagarna är över, då behövs det inte mer. Men under december är allt som blinkar och glittrar i själva verket guld.
    Ja, det är ett påhopp.
  • sassus
    Mariohn skrev 2010-08-19 09:39:43 följande:
    Men vad jobbigt Säger som de andra, varför kan ni inte fira hos er? Jättemycket jul är det både hos mina egna föräldrar och hos svärisarna men julafton firas hemma hos mina föräldrar eftersom alla är välkomna dit. Hos svärisarna är bara jag, mannen och lilltomten välkomna. Då satte jag ner foten. Där alla är välkomna vill jag vara!  Har du tagit upp det någon gång? 
    Ja, hade det varit ganska nära mellan våra familjer hade jag säkert kunna få igenom att vi firar hos min mamma varje år, sen får de som vill komma dit. Hon bor dock på Gotland, så det blir en väldigt lång resa för alla. Och då får min sambo aldrig fira med sin familj. Får han välja vill han nog gärna fira hemma hos sin pappa.

    Julens baksida.. Få ihop allas önskningar Säkert kommer vi dock komma på nån lösning. Kanske...
  • Zorba1980

    I går var jag förbi Panduro och hämtade den senaste katalogen.
    har suttit och bläddrat fram och tillbaka i evigheter!!!!!
    Fick mycket pyssel insperation


    Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128 och Tilde 090718.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!