• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Elsis

    Åh, jag blev så inspirerad av tråden att ett julbroderi kom fram ikväll. Det är nog dags att pyssla med det om det ska finnas en chans att bli klar i år. Som tur är har jag gjort en del av det tidigare.

  • Mad as snow

    Tycker att vi behöver lite mer inspiration i tråden! Tomte

    Polkagrisknäck:



    Pepparkakor:

     

    Glögg!

     

    Och pepparkakshus:
     

    SÅ!


    Ja, det är ett påhopp.
  • Mariohn

    MMMMMMMMMMMMMMMMM I love you madass!!   Sitter och lyssnar på julmusik med knatten som precis lärt sig klappa händerna. Han klappar och klappar :´)

  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-08-23 11:00:29 följande:
    MMMMMMMMMMMMMMMMM I love you madass!!   Sitter och lyssnar på julmusik med knatten som precis lärt sig klappa händerna. Han klappar och klappar :´)
    Guu vad härligt! Jag fick en sådan höstkänsla nu, luften utanför är högre än vanligt på något sätt. Det är så jäkla skönt att ha julen att se fram emot, när mörkret närmar sig. 

    *myyyyys* 
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mariohn
    Mad as snow skrev 2010-08-23 11:08:56 följande:
    Guu vad härligt! Jag fick en sådan höstkänsla nu, luften utanför är högre än vanligt på något sätt. Det är så jäkla skönt att ha julen att se fram emot, när mörkret närmar sig. 

    *myyyyys* 
    Var i Sverige bor du?  Jag är skauning och det känns faktiskt i luften här nere också att det börjar lida mot höst. Det gör mig överlycklig med tanke på att vi kan ha sommar hela september om vi har otur. Var ute och shoppade igår och myste loss när jag upptäckte att butikerna är fulla av höstkläder, halsdukar och mössor. Köpte varsin stoor  mössa åt mig och V  
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-08-23 11:12:01 följande:
    Var i Sverige bor du?  Jag är skauning och det känns faktiskt i luften här nere också att det börjar lida mot höst. Det gör mig överlycklig med tanke på att vi kan ha sommar hela september om vi har otur. Var ute och shoppade igår och myste loss när jag upptäckte att butikerna är fulla av höstkläder, halsdukar och mössor. Köpte varsin stoor  mössa åt mig och V  
    Göteborg (här är det i och för sig november året runt). Jag ska gå och köpa garn och sticka en GIGANTISK halsduk till mig själv, stor som ett hästtäcke (jag är en sådan tant). Nej, jag tror inte att det blir någon septembersommar någonstans i Sverige faktiskt, jag tror att det är över nu. Lång näsa till alla sommarälskare.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mariohn
    Mad as snow skrev 2010-08-23 11:29:08 följande:
    Göteborg (här är det i och för sig november året runt). Jag ska gå och köpa garn och sticka en GIGANTISK halsduk till mig själv, stor som ett hästtäcke (jag är en sådan tant). Nej, jag tror inte att det blir någon septembersommar någonstans i Sverige faktiskt, jag tror att det är över nu. Lång näsa till alla sommarälskare.
    Kära göteborg där bor min bästa kompis Mattias Han gillar också höst
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-08-23 11:31:10 följande:
    Kära göteborg där bor min bästa kompis Mattias Han gillar också höst
    Man är tvungen till det om man bor här.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Bonanza

    Idag är det sol och rätt varmt, men ändå höstkänsla där jag bor. Helt underbart!

    Varje år brukar jag göra något nytt julgodis, förra året var det Rocky Road choklad-kola. I år får det bli något annat, gärna något friskt och gott. Annars är ju knäck och chokladkola det allra allra godaste!

    Hur firar ni själva julafton? Vi har nog en liten annorlunda tradition i vår familj eftersom vi äter dopp i grytan till lunch, det är det inte många som gör verkar det som?

    Vi vaknar och barnen öppnar varsitt paket som tomten har lagt i en speciell säck under granen.
    Sen äter vi mysfrukost och på förmiddagen går vi långpromenader, tänder en brasa, gör oss fina. Till lunchen brukar resten av familjen och släkten komma.
    Sen till lunch äter vi dopp i grytan, men vi doppar inte bara bröd, utan köttbullar, ost och salami också.

    Efter dopp i grytan går vi någon till promenad om vi hinner, eller åker pulka om det är väder för det. Sen dukar vi upp kakor och godis framför Kalle Anka, så klart!

    Efter Kalle Anka öppnar vi paketen. Alltid ett i taget så att alla ser vad alla får! Först efter det, när klockan börjar närma sig sex, sju - då äter vi julbord!

    Jag älskar vår tradition. Min man gnölade i början lite om att vi inte åt julbordet till lunch, men han har insett hur mysigt det är att ha allt kvar till kvällen så att vi kan sitta i timmar och bara njuta!


  • sassus
    Bonanza skrev 2010-08-23 13:10:35 följande:
    Idag är det sol och rätt varmt, men ändå höstkänsla där jag bor. Helt underbart!

    Varje år brukar jag göra något nytt julgodis, förra året var det Rocky Road choklad-kola. I år får det bli något annat, gärna något friskt och gott. Annars är ju knäck och chokladkola det allra allra godaste!

    Hur firar ni själva julafton? Vi har nog en liten annorlunda tradition i vår familj eftersom vi äter dopp i grytan till lunch, det är det inte många som gör verkar det som?

    Vi vaknar och barnen öppnar varsitt paket som tomten har lagt i en speciell säck under granen.
    Sen äter vi mysfrukost och på förmiddagen går vi långpromenader, tänder en brasa, gör oss fina. Till lunchen brukar resten av familjen och släkten komma.
    Sen till lunch äter vi dopp i grytan, men vi doppar inte bara bröd, utan köttbullar, ost och salami också.

    Efter dopp i grytan går vi någon till promenad om vi hinner, eller åker pulka om det är väder för det. Sen dukar vi upp kakor och godis framför Kalle Anka, så klart!

    Efter Kalle Anka öppnar vi paketen. Alltid ett i taget så att alla ser vad alla får! Först efter det, när klockan börjar närma sig sex, sju - då äter vi julbord!

    Jag älskar vår tradition. Min man gnölade i början lite om att vi inte åt julbordet till lunch, men han har insett hur mysigt det är att ha allt kvar till kvällen så att vi kan sitta i timmar och bara njuta!
    Det lät som en väldigt mysig julafton. Ganska olik den vi firar hemma hos min mamma, men nu när vi firar varannat år här där vi bor, och det är dags att skaffa egna traditioner eftersom vi har en liten dotter, fick jag lite inspiration av ert firande
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!