• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Fröken Fajans

    Jag beställde lite filmer häromdagen. Miraklet i New York, White Christmas, Ett päron till farsa firar jul och tomten är far till alla barnen.

  • Annanym

    Är det nån som gillar Bad santa? Den är ju förstås inte en enbart snäll film, men jag har fått för mig att den är rätt kul.

    Okej, får nog bli paketkalender till sonen i år då. Det där med att ransonera med ett paket i taget var smart! Tack för idén! Och jag har en rätt rolig strumpa från när jag var i USA ett år med texten: Santa, I can explain! Inte för att sonen fattar, men det gör ju inget.

    En tradition som vi har är att inför varje jul får sonen välja sig en helt egen pumla. (Pumla = julgranskula om det var nån som inte förstod det. ) Första året blev det en hammare och förra året en bil, ha-haa! Det är då man får vänja sig vid att granen hädanefter inte kommer att pyntas så strikt estetiskt!

  • Baronessan
    Annanym skrev 2010-09-04 18:48:31 följande:

    Är det nån som gillar Bad santa? Den är ju förstås inte en enbart snäll film, men jag har fått för mig att den är rätt kul.

    Okej, får nog bli paketkalender till sonen i år då. Det där med att ransonera med ett paket i taget var smart! Tack för idén! Och jag har en rätt rolig strumpa från när jag var i USA ett år med texten: Santa, I can explain! Inte för att sonen fattar, men det gör ju inget.

    En tradition som vi har är att inför varje jul får sonen välja sig en helt egen pumla. (Pumla = julgranskula om det var nån som inte förstod det. ) Första året blev det en hammare och förra året en bil, ha-haa! Det är då man får vänja sig vid att granen hädanefter inte kommer att pyntas så strikt estetiskt!


    Jag har som jultradition att jag köpt en julgranskula till döttrarna varje år sen de föddes. Dock hänger jag inte upp dem i vår gran utan de ska få dem sen när de blir stora. Min mamma köper en keramiktomte varje jul till barnbarnen.  
  • Candygirl xxx

    Åh hänger gärna här jag med....löööööööööööööööööööööv JULEN!

  • Candygirl xxx
    Baronessan skrev 2010-09-04 20:13:19 följande:
    Jag har som jultradition att jag köpt en julgranskula till döttrarna varje år sen de föddes. Dock hänger jag inte upp dem i vår gran utan de ska få dem sen när de blir stora. Min mamma köper en keramiktomte varje jul till barnbarnen.  
    Åh vilken mysig tradition Solig
  • Pigelinen
    Baronessan skrev 2010-09-04 20:13:19 följande:
    Jag har som jultradition att jag köpt en julgranskula till döttrarna varje år sen de föddes. Dock hänger jag inte upp dem i vår gran utan de ska få dem sen när de blir stora. Min mamma köper en keramiktomte varje jul till barnbarnen.  
    hoppar in här jag också

    Ang julgranskula så fick vi en julgranskula av vår dotter ifjol som hon hade gjort på dagis (hon var 1år o 4 månader då) och dagis hade gjort ett handavtryck på kulan... snacka om att tårarna rann ner för mina kinder när vi öppnade den klappen, helt klart den finaste julklappen

    Vi flyttar om 2 v och jag har redan bestämt vart julgrannen ska stå i nya huset
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Lajsa82

    beställde lite saker från ellos förra veckan...och idag kom det beställde en bras dvd med julmusik och brasljud...skall bli mysigt att ha den på fram igenom


    ღLisa och Williamღ
  • Shadowcat

    vi har precis köpt ett nytt hus. Ser verkligen framemot att få fira jul där i år! Det ligger riktigt fint mot skogen och med stor tomt. Inomhus har vi en vedkamin, det kommer ju att bli hur mysigt som helst!

  • Bjornis

    Det här med speciella julgranskulor för ju osökt tankarna till days of our lives (våra bästa år) om nån följt den långköraren. De som hänger sin (och nära och käras, levande och dödas) julkulor med namn på varje jul och tänker tillbaka på fina minnen. Det ser alltid så mysigt ut.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!