• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Annanym

    Uuuh! Insåg just att det är två veckor till advent (OCH sonens fyraårsdag) och att mitt hem ser ut som kaos efter flytten, att jag är förkyld och trött att det enda jag orkar är att gå och lägga mig på kvällarna och att jag ÄNDÅ måste städa, baka, fixa presenter och rigga ett kalas. Buhuuu! Plötsligt känns det inte roligt längre.

  • Pigelinen
    Annanym skrev 2010-11-18 20:18:35 följande:
    Uuuh! Insåg just att det är två veckor till advent (OCH sonens fyraårsdag) och att mitt hem ser ut som kaos efter flytten, att jag är förkyld och trött att det enda jag orkar är att gå och lägga mig på kvällarna och att jag ÄNDÅ måste städa, baka, fixa presenter och rigga ett kalas. Buhuuu! Plötsligt känns det inte roligt längre.
    nä på söndag är det 1 vecka kvar till advent!!!!
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Candygirl xxx
    littlemisstrouble skrev 2010-11-18 10:34:24 följande:
    är det inte en smula tidigt för affärerna att spela julmusik?
    För tidigt? Nääääääää!! 
  • Annanym
    Pigelinen skrev 2010-11-18 20:20:15 följande:
    nä på söndag är det 1 vecka kvar till advent!!!!
    Ja. Det gjorde det hela ännu jobbigare.
  • Pigelinen
    Annanym skrev 2010-11-18 21:21:24 följande:
    Ja. Det gjorde det hela ännu jobbigare.
    nä, bara mysigt... släpp alla måsten och njut istället
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Drömmaren3

    Ronnbat: Är det något jag lärt mig efter att ha varit sjuk på grund av stress så är det att man måste släppa alla måsten och borden. Strunta i hur du tror att folk tycker saker borde vara, vad gör det om du inte dammat i alla hörn och kanske inte bakat alla kakorna själv, vad gör det om det står någon kartong framme. Släpp alla måsten och gör det du hinner och orkar, resten få bli som det blir =)
    Lätt? Nej det är ju inte det, dessvärre är jag likadan, vill gärna ha det perfekt, men till vilket pris?

  • Oleanna

    Ser fram emot advent. Har äntligen inhandlat julgardiner och tänkte spendera dagen med att baka lussekatter med saffran. Borde göra lite korintkakor och hasselnöts snäckor med med kokos också.

  • Eena

    Igår satte vi upp ljusgardin längst hela yttersidan av vårt hos. Så vackert!! Var lite orolig att det skulle bli för mycket men med vårt mörka tegel gjorde det verkligen underverk!! I helgen blir det storbak inför advent och städning och sen i veckan är jag gräsänka och ska bara pyssla hela kvällarna med gardinbyte och allmänt pyntande

  • Squirrel Nutkin
    Pigelinen skrev 2010-11-18 16:25:21 följande:

    Nu har jag gjort 4 kg julköttbullar... jisses vilken tid det tog att rulla.


    Åh herregud! Laga du mat till ett kompani eller? Flört Fast köttbullarna lär ju gå åt! Skrattande
    Annanym skrev 2010-11-18 20:18:35 följande:
    Uuuh! Insåg just att det är två veckor till advent (OCH sonens fyraårsdag) och att mitt hem ser ut som kaos efter flytten, att jag är förkyld och trött att det enda jag orkar är att gå och lägga mig på kvällarna och att jag ÄNDÅ måste städa, baka, fixa presenter och rigga ett kalas. Buhuuu! Plötsligt känns det inte roligt längre.
    Om du inte hinner få bort alla flyttkartonger kan du väl bara täcka över dem med någon fin julduk som är stor nog å sätta en julblomma i kruka på?
    Life's a journey, not a destination!
  • Pigelinen
    Squirrel Nutkin skrev 2010-11-19 10:59:56 följande:
    Åh herregud! Laga du mat till ett kompani eller? Flört Fast köttbullarna lär ju gå åt! Skrattande
    Annanym skrev 2010-11-18 20:18:35 följande:
    Uuuh! Insåg just att det är två veckor till advent (OCH sonens fyraårsdag) och att mitt hem ser ut som kaos efter flytten, att jag är förkyld och trött att det enda jag orkar är att gå och lägga mig på kvällarna och att jag ÄNDÅ måste städa, baka, fixa presenter och rigga ett kalas. Buhuuu! Plötsligt känns det inte roligt längre.
    Om du inte hinner få bort alla flyttkartonger kan du väl bara täcka över dem med någon fin julduk som är stor nog å sätta en julblomma i kruka på?
    nä, men vi fick älgkött av pappa och ska man ändå göra så kan man ju passa på Smidigt att ha i frysen sen.

    Nu har jag garnerat våra pepparkakshjärtan som dottern o jag gjorde igår, blev jättesöta tycker jag Tar kort när jag hängt upp dem så får ni säga vad ni tycker...

    Ang gardiner så var de jag hade till köket för korta... nackdelen när man flyttar från ett hus med lågt i tak till ett normalhus... men jag struntar i att byta och kommer köra de vanliga jag köpt till köket nu, helvita längder o så pepparkakshjärtan och apelsiner med nejlikor i fönstret... blir nog jul ändå O bäst av allt, då kommer jag ju inte plocka ner gardinerna vilket innebär att jag då slipepr att putsa fönstrena mohaha
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!