• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Jenny1

    Passar på att putsa fönstren när jag ändå är hemma och vabbar! Men är det för tidigt att sätta upp julgardinerna? Kanske ska vänta tills nästa helg?

  • Pigelinen
    Jenny1 skrev 2010-11-19 12:59:10 följande:

    Passar på att putsa fönstren när jag ändå är hemma och vabbar! Men är det för tidigt att sätta upp julgardinerna? Kanske ska vänta tills nästa helg?


    äh, kör på
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Mettan69
    Jenny1 skrev 2010-11-19 12:59:10 följande:

    Passar på att putsa fönstren när jag ändå är hemma och vabbar! Men är det för tidigt att sätta upp julgardinerna? Kanske ska vänta tills nästa helg?


    Självklart skall du hänga upp julgardinerna. Inte vädrar man ett täcke och sen stoppar tillbaka det i det "smutsiga" påslakanet... Flört
  • Candygirl xxx

    Jag och dottern har gjort Winernougat för en liten stund sen. Blev så sugen..dock glömde jag ju att spela lite julmusik under tiden. Hade iofs radion på men där spelas det ju ingen julmusik än.
    Igår köpte jag fönsterdekorationer på Claes Ohlson...ett ark med tomtar och ett ark med snöflingor.
     Tvätta fönster i nästa vecka, upp med gardiner och sen lite dekorationer på fönsterutorna. Sen har jag också införskaffat Virvatell, girlanger som man hänger upp i fönstret som snurrar av värmen från elementen. Nostalgi..hade såna när jag var liten.....myyys

  • Squirrel Nutkin

    Herregud kan ni tro följande?? Jag var på ikea idag för att kolla in deras julgrejer och inte en endaste rulle presentsnöre hade de! Förvånad Hela deras sortiment av julsaker var framme, men inget snöre fanns att tillstå. Norrbaggar, alltså Skrikandes. Fick åka in till stan å köpa en packe med guld, silver å rött. Å vet ni vad - de hade snöre med Till Dig o God Jul skrivet på svenska för 109 NOK rullen, kanske 5-10 meter. Nej, inte 10,9  utan 109,0 NOK!! Snacka om importavgifter. Presentsnöre, liksom! Ja jag tog mina tre rullar för 29 kroner å gick, hihihi.


    Life's a journey, not a destination!
  • Pigelinen

    ja... imorgon ska vi på årets första julmarknad!!! Ska bli mysigt!!!!


    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Candygirl xxx
    Pigelinen skrev 2010-11-19 18:33:15 följande:
    ja... imorgon ska vi på årets första julmarknad!!! Ska bli mysigt!!!!
    Samma hära....läängtar!!!
  • Sakuras
    Squirrel Nutkin skrev 2010-11-19 16:47:06 följande:
    Herregud kan ni tro följande?? Jag var på ikea idag för att kolla in deras julgrejer och inte en endaste rulle presentsnöre hade de! Förvånad
    Är det inte så att de har slutat med presentpapper och -snöre på IKEA? Helt galet tycker ju jag också, men jag tror det är så.
  • Bjornis
    sakurasaj skrev 2010-11-19 20:56:24 följande:
    Är det inte så att de har slutat med presentpapper och -snöre på IKEA? Helt galet tycker ju jag också, men jag tror det är så.
    Det brukar finnas ganska många  "finsnören" på IKEA:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10175971

    Det fanns några vanliga paketsnören (som man "krullar") i år iaf:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50191813
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50175969
    Sen tar det ofta FORT slut. Även om man inte tror det. Vet att det varit låga kvantiteter av julsakerna i år också.

    Men papper finns det MASSOR av, bland annat dessa:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60191474
    Älskar årets sortiment av papper på IKEA:

    Jag har hängt upp julgardiner i alla rum (där vi har gardiner) nu och julstjärnor och ljusstakar! Nöjd. Såååå mysigt.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!