• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Zorba1980

    Grattis Mium, va kul !

    I morgon bär det av för en helg i GBG och Liseberg. Lääängtar!!!! Tomte


    Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128 och Tilde 090718.
  • Annanym

    Är det nån som skulle vilja lägga ut bilder på extra snygga julpynt, paketinslagningar eller ruskigt goda bakverk? Det vore kul och inspirerande tycker jag. Själv har jag inte hunnit få till så mycket änny, men igår gjorde jag polkaknäck och den var ruggigt god!

  • Squirrel Nutkin

    Ho, ho, ho, kan ni fatta att julafton är om bara 15 dagar?!

    Jag är ledig några dagar nu så jag ska baka en ordentlig laddning med mjuka pepparkakor (brukar alltid baka i muffinsplåt, supersmidigt) och saffransskorpor. Vi syndar i år och köper färdiga pepparkakor, men de brukar ju faktiskt vara väldigt goda! I dag ska jag skicka post- packet med julklappar till syrran och föräldrarna. De vet inte om att de ska få sina julklappar till julafton för vi har sagt att jag ska ha med dem när vi alla träffas hos våra föräldrar i januari. Dubbel julklapp med andra ord, hehehe!

    Nä nu ska jag hälla upp en kopp kaffe till sen ska jag in till stan och köpa ingridienserna till kakorna!


    Life's a journey, not a destination!
  • Ann Lee





    Annanym skrev 2010-12-09 11:38:42 följande:
    Är det nån som skulle vilja lägga ut bilder på extra snygga julpynt, paketinslagningar eller ruskigt goda bakverk? Det vore kul och inspirerande tycker jag. Själv har jag inte hunnit få till så mycket änny, men igår gjorde jag polkaknäck och den var ruggigt god!
    Här kommer lte bilder
  • Pigelinen

    Kunde inte låta bli... idag har vi burit in granen och klätt den. Vår dotter på knappt 2½år stannar till varje gång hon går förbi och såger -fin...

    Nu börjar det kännas mer verkligt att julen är på väg. Vill egentligen lägga fram alla klappar nu under granen men vågar inte då jag är rädd att dottern öppnar dem, eller ja de som inte vår hund redan har öppnat... Hade lagt de färdiginslanga i tvättstugan och flera har vår hund redan lyckats öppna så jag måste göra om...


  • 3 barns mamma84

    skulle bli mamma 22 dec men pojken tittade ut 8 dec med planeradsnitt
    en jul med tre barn ikke illaDrömmer


    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 081210♥
  • Annanym
    Ann Lee skrev 2010-12-10 01:01:43 följande:
    Här kommer lte bilder
    Jättekul! Och vad fint. Sådär enkelt, men tjusigt som jag aldrig får till det. Mera, mera!
  • Ann Lee


    Har gjort pepparkakskringlor idag och hängt i köksfönstret!


    Fick "sudda" lite för jag dekorerade aningens för mycket! Men det syns inte i fönstret!


    YES! Det sitter ihop!
  • Bjornis

    Igår blev julgranen i vardagsrummet klar! Den är lite mer modern än vad den i köket kommer bli. Har nu övertakat maken till en gran i köket. Najs. Den kommer gå i mer halmig och traditionell stil.

    Mysigt när det är mörkt!


  • Pigelinen
    Bjornis skrev 2010-12-12 13:40:01 följande:
    Igår blev julgranen i vardagsrummet klar! Den är lite mer modern än vad den i köket kommer bli. Har nu övertakat maken till en gran i köket. Najs. Den kommer gå i mer halmig och traditionell stil.

    Mysigt när det är mörkt!

     


    Vi tog också in vår gran igår... känns så dumt att inte ta in den när vi väl köpt den... om man ändå betalar dyra pengar för den så kan man ju glädjas av den så länge så möjligt!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!