• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MTG

    Nu har det kommit in lite julblommor, julgardinerna har kommit strykts och hängts upp. Det har bakats lingonkolor, mintkysspraliner och pepparkakscupcakes. Idag ska det upp lite mer pynt och sen är det julbord med jobbet ikväll! Imorgon ska vi hem till mina föräldrar och äta skinksmörgås och janssons. hade först en tanke om att göra det här hemma, men när jag fick reda på att mamma skulle fixa likadant så lockade det mer att gå dit. Vet ju inte riktigt vilket skick jag är i imorgon =)

    så tråkigt bara att vi inte är färdiga med renoveringen av vardagsrummet, vill inte ta in pynt där innan väggen är slipad. så svårt att få tid till det eftersom jag inte vill slipa när barnen är hemma. och det är dem ju jämt! ÄH, det blir fint pyntat i resten av huset istället =)


  • molly50

    Här har ljusstakar,stjärnor och lite annat pynt plockats fram igår. Idag blir det lite juldukar och julgardiner som ska tas fram och strykas och hängas upp/läggas fram.
    Sen blir det nog lite mys med glögg med familjen ikväll.  


    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • JasonDamian
    Koppkaka skrev 2011-11-26 02:12:16 följande:
    Jag är väldigt besviken på årets Blossa-glögg Ohyggligt stark, smakade bara sprit
    Jag och min sambo smakade blossas starkvinsglögg med smak av arabica-bönor igår, jag vet inte om det är denna du menar, Men vi gillade den. Eller jag i alla fall. Min sambo tyckte den smakade kaffe med alkohol. Jag tyckte den smakade riktigt gott :)
  • Koppkaka
    JasonDamian skrev 2011-11-26 12:13:51 följande:
    Jag och min sambo smakade blossas starkvinsglögg med smak av arabica-bönor igår, jag vet inte om det är denna du menar, Men vi gillade den. Eller jag i alla fall. Min sambo tyckte den smakade kaffe med alkohol. Jag tyckte den smakade riktigt gott :)
    Jo, det var den jag menade. Men jag tyckte den var vrålstark, smakade ju bara sprit. Något kaffe kände jag inte röken av :(
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Mother of 5

    Saffran på ÖB denna v har man kunnat köpa 2 för 15kr...vet ej om det var bara denna veckan el om det gäller längre.

    Har bakat på det och det var absolut inget fel på det.

    Jag har alltid sagt att det ska vara riktig gran...men förra året köpte vi en kanonfin på rusta som är sådär fluffig och tät, så den ser ut som ngt från disney. Doften kan vi få i huset ändå genom att ta in lite granris i en vas eller så. Fördelen är ju att man njuta av granen HELA julen och inte bara några dgr. Är löjligt sugen på att ta fram den redan idag...

    Just nu bakar jag dock lussekatter. Funderar på att göra knäck efteråt...men drar mig lite för jag tycker det är så pilligt när det ska ner i formarna.

  • stiletto
    Mother of 5 skrev 2011-11-26 14:05:09 följande:

    Saffran på ÖB denna v har man kunnat köpa 2 för 15kr...vet ej om det var bara denna veckan el om det gäller längre.

    Har bakat på det och det var absolut inget fel på det.

    Jag har alltid sagt att det ska vara riktig gran...men förra året köpte vi en kanonfin på rusta som är sådär fluffig och tät, så den ser ut som ngt från disney. Doften kan vi få i huset ändå genom att ta in lite granris i en vas eller så. Fördelen är ju att man njuta av granen HELA julen och inte bara några dgr. Är löjligt sugen på att ta fram den redan idag...

    Just nu bakar jag dock lussekatter. Funderar på att göra knäck efteråt...men drar mig lite för jag tycker det är så pilligt när det ska ner i formarna.


    Är inte heller förtjust att hälla smeten i formarna så jag brukar bara hälla ut smeten på ett bakplåtspapper sen bryter jag allt i bitar när det stelnat. Se bara till att smeten inte blir för tjock för då blir det svårt att bryta. Tunt ska´re va!
  • krillelkpg

    Äpple glöggen var riktigt god. Vi har apelsin glöggen med.

  • Eena

    Nu är adventskalendern till sonen klar! Körde på ett paket per adventssöndag som nån tipsade om och är jättenöjd. Nu ska jag. Bara bestämma plats för den. Har även gjort krans till dörren idag och igår bakade vi pepparkakor med sonens kompisar . Äntligen är vi här!! Enda smolket i bägaren är att jag är sjukt förkyld... Dricker lite julte med honung innan jag ska ta fram juldukarna och sätta upp lite mer stjärnorr

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!