• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • BängtRagnhild
    Raggarbruden skrev 2013-07-29 08:18:22 följande:
    Hur länge brukar ni ha allt julpynt uppe? och när sätter ni upp det? Vi sätter upp ALLT i slutet av november sen står det till gud vet när  
    Första advent till veckan efter nyår.
    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • molly50
    Raggarbruden skrev 2013-07-29 08:18:22 följande:
    Hur länge brukar ni ha allt julpynt uppe? och när sätter ni upp det? Vi sätter upp ALLT i slutet av november sen står det till gud vet när  

    Vid första advent åker lite pynt fram sen kommer resten undan för undan. Sen åker det ner nå´n gång efter nyår.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Raggarbruden
    lollsanT skrev 2013-07-29 10:30:19 följande:

    Senast sista helgen i november ska allt upp. Brukar börja helgen innan med gardiner och ljusstakar. Sen varierar det när det tas ner
    granen fixar ni den då också?  
    molly50 skrev 2013-07-29 11:27:08 följande:

    Vid första advent åker lite pynt fram sen kommer resten undan för undan. Sen åker det ner nå´n gång efter nyår.
     
    BängtRagnhild skrev 2013-07-29 10:31:16 följande:
    Första advent till veckan efter nyår.
     
    Eddie Meduza Lives Forever <3 raggarprinsessa forever
  • molly50
    Raggarbruden skrev 2013-07-29 12:57:23 följande:
    granen fixar ni den då också?  
     
     

    Vår gran brukar komma in några dagar före julafton för det mesta. Och vi brukar alltid ha en riktig gran.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • MeraMia

    Jag tar också fram all julpynt till första advent. Vill hellre njuta hela december och sen ta bort allt efter nyår.
    Det enda som jag väntar lite med är julgranen som kommer upp ett par dar före julafton. Det beror lite på vilken veckodag det är julafton. Ser att julafton är på en tisdag i år... då kommer nog granen fram under helgen.

    Jag längtar efter att få julpynta i mitt nya hem :) Har redan planerat hur jag ska trolla bort den rosa fondväggen med ett fint tyg så det inte stör mina röda julprylar.  

  • fluu
    Raggarbruden skrev 2013-07-29 08:18:22 följande:
    Hur länge brukar ni ha allt julpynt uppe? och när sätter ni upp det? Vi sätter upp ALLT i slutet av november sen står det till gud vet när  
    Jag är uppväxt med att bara adventsljusstakarna åker fram till advent och resten dagen innan julafton - TRÅKIGT!!!

    Jag pyntar tidigare sen jag flyttade hemifrån, runt den 17:e eller så. Jag vill ju njuta längre.
    Jag tröttnar faktiskt på pyntet rätt snabbt,redan två dagar efter julafton vill jag ha vardag,men pyntet brukar få sitta kvar tills några dagar efter nyår. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lollsanT
    Raggarbruden skrev 2013-07-29 12:57:23 följande:
    granen fixar ni den då också?  
     
     

    Vi har riktig gran så så fort det går att köpa så åker den in
  • ems87

    Gardiner, dukar, lite tomtar och ljusstakar/stjärnor till advent. Sen kommer lite mer för varje vecka. kring lucia kommer granen fram. Mest för att jag alltid reser bort innan jul så jag vill hinna njuta av min gran. Jag tar bort allt typ när vardagen i januari kommer, en eller två veckor in där.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!