• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MissFrost

    Första jultidningen inhandlad : Allers julmagasin  ✔
    Ny julskiva : That's Christmas to me av vokalgruppen Pentatonix  ✔
     Samt en ny julroman: Snöfall, mirakel, och frusna hjärtan av Claire Sandy  ✔

    Lite snö, glögg, tända ljus, julmusik, juldofter så är vi nästan där Drömmer

  • MissFrost
    MissFrost skrev 2017-10-26 08:58:08 följande:
    Första jultidningen inhandlad : Allers julmagasin  ?
    Ny julskiva : That's Christmas to me av vokalgruppen Pentatonix  ?
     Samt en ny julroman: Snöfall, mirakel, och frusna hjärtan av Claire Sandy  ?

    Lite snö, glögg, tända ljus, julmusik, juldofter så är vi nästan där Drömmer
    Hm, det skulle bli "bocktecken" och inte frågetecken
  • molly50
    Aniiee skrev 2017-10-25 17:17:36 följande:

    Nu har jag öppnat skumtomtarna. De luktar som svenska bär. Lite hallon-jordgubb-smultron-lingon-igt. Smakar som... jag vet inte riktigt. Blandsaft och lingondricka? Typ.... och lite "kritigt"/mjöligt. Inte så vansinnigt söta, de har en sur/syrlig överton.

    Helt ok att äta tillsammans med nutella och mjölkchoklad. Det syrliga bryter av bra.


    Så det är värt att testa då? 
    Carpe Diem
  • molly50

    Hmm,undrar om jag har smittat av mig litegrann på maken?
    Han föreslog att vi skulle köpa glögg till helgen. 

    Kanske ska jag titta om det har dykt upp några jultidningar i affären också som jag kan sitta och mysa med. 


    Carpe Diem
  • MissFrost
    molly50 skrev 2017-10-26 09:30:25 följande:
    Hmm,undrar om jag har smittat av mig litegrann på maken?
    Han föreslog att vi skulle köpa glögg till helgen.  smile1.gif

    Kanske ska jag titta om det har dykt upp några jultidningar i affären också som jag kan sitta och mysa med.  smile1.gif
    Japp, du har nog smittat av dig på maken

    Det tycker jag att du ska :)   Jag har inte kikat i min jultidning än
  • molly50
    MissFrost skrev 2017-10-26 09:38:07 följande:
    Japp, du har nog smittat av dig på maken

    Det tycker jag att du ska :)   Jag har inte kikat i min jultidning än
    Ja,jag har nog det. Plötsligt händer det! 

    Ja,jag ska nog åka och handla lite idag så då ska jag kika. 
    Det är ju s¨dant väder idag också att man bara vill sitta inne och mysa.
    Kanske ska jag passa på att köpa lite ved till kaminen också och göra en brasa. 
    Carpe Diem
  • fluu

    Jag hade tantlunch idag(dvs lunch med mamma, mormor, moster, dotter och kvinnlig kusin). Körde jultema med rödkålssallad och kyckling/marinerad tofu till lunchen och pepparkaksmums till efterrätt.

    Har också börjat fundera på det här med julpyssel. Förra året pysslade vi egna julkort, men i år är jag sugen på något annat. Kanske pyssla en egen krans till dörren. För några år sedan gjorde vi en krans av lussebullar så kanske något sånt. Eller om man ska göra något med granris eller så.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Eena
    fluu skrev 2017-10-26 15:53:41 följande:

    Jag hade tantlunch idag(dvs lunch med mamma, mormor, moster, dotter och kvinnlig kusin). Körde jultema med rödkålssallad och kyckling/marinerad tofu till lunchen och pepparkaksmums till efterrätt.

    Har också börjat fundera på det här med julpyssel. Förra året pysslade vi egna julkort, men i år är jag sugen på något annat. Kanske pyssla en egen krans till dörren. För några år sedan gjorde vi en krans av lussebullar så kanske något sånt. Eller om man ska göra något med granris eller så.


    Krans med lussebullar? Har du bilder? Beskrivning? Låter jättemysigt!
  • fluu
    Eena skrev 2017-10-26 18:05:11 följande:
    Krans med lussebullar? Har du bilder? Beskrivning? Låter jättemysigt!
    Bild finns nog på google. Jag har tyvärr inte beskrivningen till hands, men jag minns att vi tog en sådan där ståltrådsgalge som vi "trädde upp" och sedan formade som en krans. Trädde på lussebullar och snörpte ihop galgen igen och knöt en rosett vid kroken. Sedan lackade vi lussebullarna så att de skulle hålla längre.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!