• kalaa

    går det lätt så är det rätt

    eller hur?

  • Svar på tråden går det lätt så är det rätt
  • JellyBean

    Där satte du huvudet på spiken!!

    Japp, motsatts till vad alla tror skall livet faktiskt vara "enkelt".
    Om det inte är det, gör man något fel.

    Väldigt bra motto skall skriva ner det.

    "Går det Lätt, så är det rätt" /. Citat av Kalaa

  • giftgrodan

    Instämmer inte. Det går otroligt lätt för mig at tköpa skräpmat och godis varje dag, det innebär inte att det är rätt.

  • JellyBean
    giftgrodan skrev 2010-07-17 17:28:14 följande:
    Instämmer inte. Det går otroligt lätt för mig at tköpa skräpmat och godis varje dag, det innebär inte att det är rätt.
    Hmmm...tror ( iag jag) pratar om det på ett djupare plan.
    Mer att man faktiskt inte skall behöva kämpa sig fram i livet och må skit..Utan att man faktiskt kan leva ett liv i harmoni.

    Eh svårt att förklara. Läs The secret så fattar du.

    btw fortsätter du äta som du gör..kommer kanske även du att få kämpa för att leva.
  • fruis

    Det kan jag inte hålla med om. Ibland är rätt lätt men ofta kännetecknas ju utveckling av kriser som faktiskt kostar på en del. Man måste våga möta det svåra för att utvecklas, så tror jag iaf.

  • JellyBean
    fruis skrev 2010-07-17 17:50:59 följande:

    Det kan jag inte hålla med om. Ibland är rätt lätt men ofta kännetecknas ju utveckling av kriser som faktiskt kostar på en del. Man måste våga möta det svåra för att utvecklas, så tror jag iaf.


    Livsstandard antar jag kanske. Alla har ju olika långt att gå här i  livet men målet är/borde vara till att komma till en punkt där man har utvecklats sopass mycket att man inte längre behöver all drama för att känna sig levande.

    Ungefär som Charlotte säger i Sex and the city när Carrie frågar henne om hon är lycklig. Då svara hon:
    Not all day, everyday but i'm happy.

    Nått sånt. Tycker att det samanfattas bra.
    Klart man har motgångar i små små doser men över lag mer medgångar.

    Att höja sin livsstandard. Men det tar tid att komma dit..och när man väl är där så inser man att livet skall inte vara som att gå motströmms i en bäck, utan livet kommer flyta för dig, med och åt ditt håll.
  • giftgrodan
    JellyBean skrev 2010-07-17 17:36:44 följande:
    Hmmm...tror ( iag jag) pratar om det på ett djupare plan.
    Mer att man faktiskt inte skall behöva kämpa sig fram i livet och må skit..Utan att man faktiskt kan leva ett liv i harmoni.

    Eh svårt att förklara. Läs The secret så fattar du.

    btw fortsätter du äta som du gör..kommer kanske även du att få kämpa för att leva.
    Ah, nej, the secret är verkligen inget för mig.

    Och vad menar du, jag äter ju INTE så, men det vore definitivt det lättaste.

    Och vad menar du med "behöva"...? Menar du att alla som mår jättedåligt bara tänker fel?
  • JellyBean
    giftgrodan skrev 2010-07-17 18:18:08 följande:
    Ah, nej, the secret är verkligen inget för mig.

    Och vad menar du, jag äter ju INTE så, men det vore definitivt det lättaste.

    Och vad menar du med "behöva"...? Menar du att alla som mår jättedåligt bara tänker fel?

    Hmm...öh tror jag menar att när jag menade lätt menar jag inte snabb mat eller en cigg utan mer på ett djupare hälsosamt plan. Klart man kan ju alltid argumentera så men menar att livet om man lever det bra och hälsosamt ..så kommer man ha en helt annan livskvalite och standar. Livet ska liksom vara skönt att leva, på djupet. ( Inte skönt så som man kan gå ut och ta sig en drogkick, vilket är snabb kick...utan en långsam kick, kan man förklara det så kanske? )


    Vissa lever ju så att dom tydligen alltid måste ha drama för att känna sig levande. Så som vissa tror att livet måste vara jobbigt hela tiden. Om man tänker så , så kommer livet ju att manifestera sig så. Man blir det man tänker vill säga.
    Folk som mår dåligt och folk som mår bra, deras tankar är garanterat helt olika.
    Så som vinnare gör det förlorare inte gör.

    Man blir som man tänker. =)

    Vet att jag är dålig på att förklara saker men jag gör mitt bästa iaf =)


     

  • Lillsnufflan

    Nja, jag tycker nog att få saker skänker sån tillfredställelse som att nå sitt mål efter att verkligen ha fått kämpa. Och jag kan finna glädje också i själva strävan. Att somna på kvällen efter att ha skrivit en lyckad tenta som man verkligen fått plugga sig blå inför slår det mesta, t.ex. Och jag och min make har verkligen haft enormt mycket motgångar i vårt förhållande. Hade vi levat efter en "går det lätt så är det rätt"-filosofi så hade vi nog lagt ner för länge sedan och då hade vi aldrig nått till den punkt där vi befinner oss idag. Nu är vårt förhållande kanske lätt, men vi fick gå igenom flera års kämpande för det och vi tror att det är det som svetsat samman oss så mycket och är grunden för den kärlek vi delar idag.

    Men jag tycker Karin Boye uttryckte det bäst:

    Den mätta dagen den är aldrig störst
    Den bästa dagen är en dag av törst

    Nog finns det mål och mening i vår färd -
    men det är vägen som är mödan värd

  • Fru KM

    Verkligen inte. Man behöver utmaningar o motgångar för att kunna utvecklas o veta när nåt bra i livet händer.

  • Borttagen användare

    När ja blev tillsammans med min kille kändes det så otroligt lätt och rätt. Men det va helt fel..

Svar på tråden går det lätt så är det rätt