• Hjärtat längtar

    Sydafrika-tråd!

    Hej!
    Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite Glad ge varandra råd och tips m.m

    Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.  

  • Svar på tråden Sydafrika-tråd!
  • Anzile

    Ville bara puffa denna tråd lite å höra om det är någon som vet nåt mer om när nästa omgång får startas upp å samla papper? Det är en rätt skön syn att se sitt eget ärendenummer som nr 1 på listan iallafall ;) Nån mer som väntar på att få samla papper??

  • Qermit

    Nu är jag kanske inte rätt person att svara på din fråga eftersom vi väntar bb från SA. Men när jag pratade med AC sist om varför det går så trögt med bb berättade de att de ska vänta med att skicka ner nya ansökningar tills det börjar rulla på lite mer. Då kan de väntande som vill välja att byta land. Jag förstår om det känns frustrerande för er som väntar men jag kan säga att den väntan var mycket lättare än de här, snart 15 mån, som vi har haft ansökan i landet. Så hellre färre ansökningar på plats och på så sätt kanske snabbare bb och då en längre väntan i Sverige innan. Säger jag iallafall.

  • Anzile

    ahaa.. jag förstår.. TAck för ditt svar! hmm.. jobbigt för er att behöva vänta så länge. Men lite jobbigt här också att inte veta när man får skicka... hoppas det inte dröjer alltför länge. Och hoppas ni snart får bb!

  • iVantansTider at Wordpress

    Jag håller med helt och fullt! Det är mycket jobbigare att behöva stå resklar och vänta länge (vi har väntat 13månader nu), att vakta telefonen varje dag tär på psyket!. Dessutom är det inte riktigt bra att handlingarna man skickar ner blir "out of date", menar att det kan hända ganska mycket i ett liv på ett och ett halvt år!

  • Hjärtat längtar
    Anzile skrev 2011-08-29 22:04:35 följande:
    ahaa.. jag förstår.. TAck för ditt svar! hmm.. jobbigt för er att behöva vänta så länge. Men lite jobbigt här också att inte veta när man får skicka... hoppas det inte dröjer alltför länge. Och hoppas ni snart får bb!
    Hoppas ni får skicka snart ANZILE! Ni har ju så bra kötid så jag förstår att ni tycker att ni borde få skicka snart!

    Hoppas ni andra får BB SNART! Att vänta BB från SA måste ju vara lite extra jobbigt eftersom man måste vara på helspänn och beredd att åka efter två veckor. Det blir ingen vilande väntan direkt....

    Lycka till allihop som ska adoptera från SA, hoppas det rullar på snart!
  • LindiweSA

    Håller tummarna för flera barnbesked från Sydafrika den här veckan. Kommer det fyra-fem barn besked på kort tid så kommer nog AC att sätta igång åtminstone några familjer från väntelistan. Jobbigt att få vänta så där länge på att få skicka. Vi hade bestämt oss för att adoptera från Kenya den här gången, men så hann vi få så bra könummer för SA att vi fick göra i ordning våra papper på en gång efter att vi fått vårt medgivande. Så här ett år efter vi fattade vårt beslut om att välja SA i alla fall börjar vi fundera på om vi valde rätt, vi hade kunnat varit i Kenya med Ns lilla syskon, och istället så kämpar vi på och väntar på barnbesked från SA.

  • Qermit
    LindiweSA skrev 2011-08-30 11:08:58 följande:
    Håller tummarna för flera barnbesked från Sydafrika den här veckan. Kommer det fyra-fem barn besked på kort tid så kommer nog AC att sätta igång åtminstone några familjer från väntelistan. Jobbigt att få vänta så där länge på att få skicka. Vi hade bestämt oss för att adoptera från Kenya den här gången, men så hann vi få så bra könummer för SA att vi fick göra i ordning våra papper på en gång efter att vi fått vårt medgivande. Så här ett år efter vi fattade vårt beslut om att välja SA i alla fall börjar vi fundera på om vi valde rätt, vi hade kunnat varit i Kenya med Ns lilla syskon, och istället så kämpar vi på och väntar på barnbesked från SA.
    Det vore väl på tiden att det drösar in en sisådär 5 bb (minst) nu den här veckan? Har funderingar på att ringa AC och fråga vad som står på men vill inte bli den där tjatiga...
    iVantansTider at Wordpress skrev 2011-08-29 22:08:54 följande:
    Jag håller med helt och fullt! Det är mycket jobbigare att behöva stå resklar och vänta länge (vi har väntat 13månader nu), att vakta telefonen varje dag tär på psyket!. Dessutom är det inte riktigt bra att handlingarna man skickar ner blir "out of date", menar att det kan hända ganska mycket i ett liv på ett och ett halvt år!
    Tortyr är ordet... Ja, det känns som jag skulle vilja kompletterar livsboken och brevet en hel del.
  • iVantansTider at Wordpress
    Qermit skrev 2011-08-30 18:40:05 följande:
    Har funderingar på att ringa AC och fråga vad som står på men vill inte bli den där tjatiga...

    Ingen fara den rollen har vi redan tagit på oss!
    Min man har planerar att ringa till AC i morgon, tänkte dela med mig vad de säger. Är ju bra om vi kan turas om att ringa!
  • Qermit
    iVantansTider at Wordpress skrev 2011-08-30 18:52:10 följande:
    Ingen fara den rollen har vi redan tagit på oss!
    Min man har planerar att ringa till AC i morgon, tänkte dela med mig vad de säger. Är ju bra om vi kan turas om att ringa!
    Haha, då är det lugnt . Trodde vi var värst... JA!!! Gör det så kan jag eller min man ringa nästa gång och tjata.
Svar på tråden Sydafrika-tråd!