• Kay Lee

    HEJA SD!

    Jag har sedan igårkväll läst på om Sverigedemokraternas åsikter och mål. Jag har aldrig tidigare varit insatt i politik och hade nog egentligen tänkt rösta blankt.

    Tack vare deras valfilm fick jag upp ögonen för SD och det var väl lite det som var meningen. Somliga provoceras och vi andra älskar det vi hör.

    Filmen går rakt på sak för vad många i detta land tycker och tänker utan att på något sätt vara rasister. Det är synd att man inte skall kunna få ha friheten att stödja något, utan att få en rasist stämpel i pannan. Medans andra ska ha friheten att stå för det de tror på. Vart tog demokratin ivägen då?

    Heja SD!

    http://motherhood.blogg.se

  • Svar på tråden HEJA SD!
  • Adoniram
    Mysgosmys skrev 2010-08-30 20:45:40 följande:
    Och jag känner starkt hur roligt det är när ni som försvarar invandrarna försöker se ner på oss som värnar om oss och vårt eget (inte längre så mycket) svenska land. Hur ni försöker "peta ner oss" och tycker så synd om oss som inte kan se saker ur andra perspektiv.

    Samtidigt sitter ni och vägrar att se på saken i annat ljus. Klaga inte på att folk vägrar att ändra åsikt när ni själva inte gör det. 
    Problemet är inte att 'vi' försöker skydde 'dem' från 'er'. Vi tänker inte ens i de banorna.

    Jag har två frågor du, og 'ni' gärna får svara på:

    1. Var är svenskhet? Är det att äta ostfralla och se bingolotto varje helg? Är det att vara lagom och inte skillja sig ur mängden? Är det att kalla sig kristen utan att veta något om Jesus? Jag vill gärna veta vad svenskhet är om jag, som invandrare, någonsin skulle få lust till att flytta tillbaks till Sverige igen.

    2. Varför vill SD och dem som stödjer partiet förhindra att folk som Bill Gates, Warren Buffet och andra personer med förmögenheter och möjlighet at skapa arbetsplatser och en stark ekonomi, kommer till Sverige. har det något att göra med ostfrallan (svenskheten)?
  • Maggis
    Mysgosmys skrev 2010-08-30 20:45:40 följande:
    Och jag känner starkt hur roligt det är när ni som försvarar invandrarna försöker se ner på oss som värnar om oss och vårt eget (inte längre så mycket) svenska land. Hur ni försöker "peta ner oss" och tycker så synd om oss som inte kan se saker ur andra perspektiv.

    Samtidigt sitter ni och vägrar att se på saken i annat ljus. Klaga inte på att folk vägrar att ändra åsikt när ni själva inte gör det. 
    Hur det nu än är så tycker jag nog jag lever i ett svenskt Sverige. Där tycks vi ha skilda åsikter. För övrigt så tycker jag inte synd om dig. Och jag begär inte att du ska ändra åsikt. Men jag vill fortfarande veta varför du för fram rena lögner som sanningar och hur mycket du anser att man måste anpassa sig för att det ska duga i dina ögon.
    //Maggis
  • Bejje
    Adoniram skrev 2010-08-30 20:42:30 följande:
    Jag har sett filmen flera gånger och varje gång handlar det om att välja mellan en kärring i rolator och burkakvinnor.

    Det kommer aldrig att vara pengar över. Jag vet inte hur gammal du är eller om du har läst lite historia. Men i verkligheten så får folk som ges pengar aldrig nog. Ta exemplet i en tråd här på FL där en hemmagående kvinna klagar över att hon bara får 11 000kr ut i månaden i bidrag.

    SD spelar på två saker: okunskap och rädsla. Jag har inget imot att SD får ställa upp i debatter eller att deras film visas på tv. jag hade heller inte haft något imot att en snubbe som trodde att månen var en ost och Sivert Öholm var en alien.

    Men att skryta med att man röstar på sådanna folk, är att skylta med att man är bra rubbad.

    Lever man i en demokrati ska dårarna också representeras. Därför gillar jag SD även om jag aldrig hade röstat på dem.
    Vem ska bedömma att folk som röstar på SD är rubbade? Det är ju faktiskt bara din åsikt och möjligen andra som har något mot folk som röstar på SD. Personligen så tycker jag folk som röstar på ett visst annat parti är rubbade, men jag tar inte upp det i forum eftersom de får göra precis som de vill. Alla som har rösträtt får rösta på precis vilket parti de vill.

    Vissa kanske tycker Moderaterna har helt sjuk syn på arbete och arbetslöshet. Andra tycker kanske att Socialdemokraterna är utsugare som vill beskatta befolkningen så hårt de bara kan. Du tycker tydligen att SD's invandrarpolitik är helt åt skogen, jag tycker tvärt om. Det gör inte mig rubbad för det. Det är min åsikt liksom din åsikt är helt annan. Däremot kallar jag inte dig rubbad för att du tycker anorlunda än mig.
  • Sandrisen80

    Tanken på SD vid makten skrämmer mig! Är folk verkligen medvetna om vad dom verkligen står för??? Det är ett främlingsfientligt parti med rasister på sina poster! Vet folk vad som kommer att ske om de får mer och mer å säga till om? Varför skulle annars skolor och TV4 bojkotta dem? Dom är farliga för samhället, fattar Ni inte det?!

    SD är ett gäng bakåtsträvare som vill se ett gammalmodigt Sverige där kvinnor ska stå vid spisen och föda barn.

    Många röstar på dem för att begränsa eller stoppa invandringen, men vet ni att de kommer göra livet surt för invandrarna som redan finns här idag oxå. De kommer inte hjälpa nån!

    Tyvärr har vi ett problem i Sverige med att vi är duktiga att ta emot flyktingar, men hjälper dem inte sedan in i samhället här. Och vad händer då, jo, ungdommarna lever utan hopp för ingen bryr sig om dem ändå (samma händer med svenska ungdommar från tex missbrukarhem) och kan då dra runt. Fånga upp dem och hjälp dom istället! SFI havrerade för längesen å lär inte ut svenska längre, dom är usla...

    Varför ska man inte få bygga moskèer?? Muslimer arbetar oxå, betalar skatt. Sverige är en demokrati och har religonsfrihet! Kyrkor finns det i Irak, Kurdistan, Syrien, Egypten, Libanon mfl muslimska länder, så varför är det så himla fel att de ska få utöva sin religon här?

    SD är ett farligt "parti" tänk på det! Vill man rösta på nån som har lite tuffare politik mot invandrare så rösta istället på Folkpartiet isåfall, det är ett parti utan främlingsfientlighet!

    Folk som är okunniga och rädda för det "främmande" röstar på SD...

  • ViceGuy

    Måste ställa en fråga:

    SD anses vara främlingsfientliga då de vill begränsa invandringen kraftigt.

    Idag tar vi in ca 100.000 människor om året. Var går gränsen för att man ska slippa vara främlingsfientlig?

    Är man främlingsfientlig om man vill begränsa den till 80.000? 50.000? 10.000?

    Ponera att vi skulle ta in 200.000 om året. Hade de som velat begränsa invandringen till dagens mått (100.000) varit främlingsfientliga?

    Enligt mångas definitioner kan man ju inte vara annat än främlingsfientlig om man inte vill öppna gränserna helt och hållet.

    Så var går gränsen för vad man får tycka utan att vara rasist eller främlingsfientlig?

    Vill ha svaret i siffror.


    Forget Jesus. The stars died so that you could be here today. -Lawrence Krauss
  • Mysgosmys
    Adoniram skrev 2010-08-30 20:50:46 följande:
    Problemet är inte att 'vi' försöker skydde 'dem' från 'er'. Vi tänker inte ens i de banorna.

    Jag har två frågor du, og 'ni' gärna får svara på:

    1. Var är svenskhet? Är det att äta ostfralla och se bingolotto varje helg? Är det att vara lagom och inte skillja sig ur mängden? Är det att kalla sig kristen utan att veta något om Jesus? Jag vill gärna veta vad svenskhet är om jag, som invandrare, någonsin skulle få lust till att flytta tillbaks till Sverige igen.

    2. Varför vill SD och dem som stödjer partiet förhindra att folk som Bill Gates, Warren Buffet och andra personer med förmögenheter och möjlighet at skapa arbetsplatser och en stark ekonomi, kommer till Sverige. har det något att göra med ostfrallan (svenskheten)?
    1. Svenskhet är när man har sina rötter i Sverige. När man har åtminstone en morförälder och en farförälder som som är födda i Sverige, av sina svenska föräldrar. Om jag flyttar till Japan och föder barn med min svenske man där, inte sjutton kommer jag då att kalla mitt barn för japan. Tar jag min familj och flyttar till Kina, så blir vi inte automatiskt kineser. Svensk är man by blood.

    2. SD vill inte alls förhindra att dina exempel kommer till Sverige. Men jag har inte hört något om att Bill Gates har såna planer, har du? Dessa män har sina egna pengar och kommer inte in till landet för att vägra lära sig språket och vägra arbeta för att försörja sig. De har redan gott om pengar att försörja sig för resten av livet på.
    Men om Billy boy nu flyttar till Sverige och erbjuder sig att försörja alla andra invandrare, så lovar jag att hålla käften sen.

    Sen kanske du säger att invandrarna jobbar ju visst det! De sliter som hundar! Det må så vara, men deras 20-tal släktingar som de sedan drar in i landet arbetar INTE. Det är statistik. Och för dem en strategi.

    En utlänning tar med sig sin fru och flyttar in i Sverige, han får jobb och försörjer sin familj och får till slut uppehållstillstånd. Då åker han hem och hämtar sin mamma och sina kusiner och sin frus mamma osv och drar hem dom till Sverige. Dessa får sedan en bostad serverad och behöver inte göra ett piss för att försörja sig. De har ju 18 barn och får bidrag för dessa. Plus alla andra bidrag de får.

    Sen har de mage att kalla sig svenskar. utan att kunna språket, utan att respektera våra seder. De vägrar gå in i kyrkan för det är inte deras tro. De kräver att skolorna inte längre får ha sina avlutningar i kyrkan, trots att det är vår tradition. Nej, för det är ju rasistiskt!
     
  • Maggis
    Bejje skrev 2010-08-30 20:43:07 följande:
    Vilka ord vill du använda?
    Vill du dela med dig av din lön till mig? Ge mig 5%, jag nöjer mig med det.
    Jadu. Jag lägger redan skatt som kommer dig och andra i landet till godo. Precis som de flesta här i landet som arbetar gör. Och jag gör det utan att gnälla.
    Det vi har skilda åsikter om är vad skatterna ska läggas på. Du vill använda pengarna till svenskar och invandrare från vissa länder (var skillnaderna där egentligen nu består i). Jag håller inte med. Problem med det?

    Vi och dem är orden som ofta återkommer. Jag vill inte använda dem. SD och du själv använder dem dock gärna. För att visa på skillnaderna, gissar jag, vilket deras "reklamfilm" nog så väl understryker .För min del lämnar det hela en sur smak i munnen.
    //Maggis
  • Adoniram
    Mysgosmys skrev 2010-08-30 20:49:05 följande:
    Men du har ju missuppfattat allting och antar att alla som röstar på SD är rasister. Så är verkligen inte fallet.

    Invandrarna får gärna komma in hit och flytta in i bostäderna som våra studenter annars hade kunnat bo i, så får studenterna bo hemma hos mamma tills de är 30.
    Men de kan väl ge fan i att dra hit hela tjocka släkten om de inte kan försörja personerna de släpar in. De antar att staten ska försörja dessa stackare som inte ens kan svenska, och som inte ens vill lära sig det. 

    Tänk om, tänk rätt.

     
    Klassisk fel. Grattis!

    Jag har aldrig kallat någon rasist. Att anklaga någon för att anklaga andra, är barnstugaargument. Pinsamt.

    hela din argumentation låter som det tramset man hörde i 80-talet om att "invandrarna kommer hit och tar våra jobb och våra brudar".

    Det var pinsamt då och det blir lika pinsamt nu. Hela svenska skattesystemet handlar om att staten kan och ska försöja alla som inte kan/vill ta hand om sig själva. Man ska hjälpa alla i stället för att hjåalpa dem som behöver hjälp. Incitamentet för att klara sig själv, är minimal.
    Eftersom man kräver att alla betalar skatt, så måste man ge alla hjälp.

    Ta bort alla bidrag. Så kan man sänka skatterna. Det vill förhindra att invandrare som kommer för att leva på staten, kommer till landet. Folk som jobbar kommer att klara sig oavsett om de är invandrare eller inte.

    Men det är ju inget SD vill. Deras målgrupp är ju alla loosers som inte kan något själva och är beroende av bidrag. Det är ju de som är rädda för att någon annan tar deras bidrag.
  • Sandrisen80
    ViceGuy skrev 2010-08-30 20:57:22 följande:
    Måste ställa en fråga:

    SD anses vara främlingsfientliga då de vill begränsa invandringen kraftigt.

    Idag tar vi in ca 100.000 människor om året. Var går gränsen för att man ska slippa vara främlingsfientlig?

    Är man främlingsfientlig om man vill begränsa den till 80.000? 50.000? 10.000?

    Ponera att vi skulle ta in 200.000 om året. Hade de som velat begränsa invandringen till dagens mått (100.000) varit främlingsfientliga?

    Enligt mångas definitioner kan man ju inte vara annat än främlingsfientlig om man inte vill öppna gränserna helt och hållet.

    Så var går gränsen för vad man får tycka utan att vara rasist eller främlingsfientlig?

    Vill ha svaret i siffror.
    Ehh, vi tar inte emot 100.000 flyktingar/år, snarare runt 30.000-40.000!
  • ViceGuy
    Sandrisen80 skrev 2010-08-30 21:00:28 följande:
    Ehh, vi tar inte emot 100.000 flyktingar/år, snarare runt 30.000-40.000!
    Ehh, jag nämnde inte flyktingar.

    Besvara frågan istället.
    Forget Jesus. The stars died so that you could be here today. -Lawrence Krauss
Svar på tråden HEJA SD!