• kajsaliten

    ammar min tvååring, är jag konstig?!

    rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

  • Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • kajsaliten
    irre85 skrev 2010-09-01 22:28:44 följande:
    Jag måste bara fråga några saker. Var kommer dom uppgifterna ifrån som säger att det normala för människan är att amma 5-6år. Och vem står då för det. Svårt att jämnföra oss med stenåldern då hela levnadsstandarden var en annan. Min dotter är 7 månader och jag har slutat amma henne. Inte för att jag ville utan för att hon ville. Våran aming funkade klockrent från första stund och jag älskade att amma. Men allt eftersom tiden gick vart hon mindre och mindre intresserad och vid ungefär 5,5 månaders ålder ville hon inte mer.  Påstår ni nu att mitt barn inte kommer få bra tänder och att hon inte får samma närhet och inte kan bli tröstad. Eftersom ni som långtidsammar säger att barnen väljer själva när dom slutar amma. Är min dotter inte normal då eftersom hon valde det själv vid 5 månaders ålder ??
    har läst lite i det som är skrivet i tråden sedan jag loggade ut igår. du är INTE onormal som har slutat amma vid 5 månaders ålder! ditt barn valde, hon var inte längre intresserad! min flicka har valt att fortsätta, hon är inte heller onormal. alla är vi ju olika, skillnaderna mellan oss som individer finns där från början. jag tror din dotter mår jättebra, och att du har gjort precis rätt som har stöttat henne!
  • mion

    Ap förälder? Aldrig ens hört talas om..  Är det en ursäkt för att få amma ett barn som är ett par år gammalt  el? Så allt är ok så länge man är en AP förälder??  Folk lär ju få göra som dom vill,men det är enligt mig osmakligt... 

  • SuperJE

    Jag kan säga att för mig finns det absolut ingen tanke att amma mitt andra kommande barn längre än 6 månader. Dom behöver det inte längre än så!
    Och varför inte sluta när dom är så pass små att dom inte förstår något?

    Varför är det så viktigt för er som ammar länge att göra det? Man ammar ett barn för att det ska överleva när det är nyfött. Fortsätter ni längre än ett år så är det ju för er egen skull. Skulle jag se någon på stan så skulle ni få höra ett sanningens ord av mig (vill inte skriva det här för då blir jag väl avstängd..)

  • örtagård
    MassiiMotoo skrev 2010-09-01 23:25:07 följande:
    Ärligt talat tycker jag det är läskigt att amma länge.
    Att ett stort barn ska hänga vid tutten i tid och otid. ett barn som SJÄLV kan fråga efter bröstet, ett barn som själv kan komma och dra upp tröja och säga att jag vill ha bröst.

    LÄskigt att ett barn som faktiskt kan äta själv fast föda ska ammas så länge.

    Närhet kan man ge ändå trots att man inte ammar länge. Gosa kan man oxå göra med barnet ändå.
    1 år går gränsen för mig, det var så länge jag kunde amma min yngsta, sen fick de vara.

    Så min åttamånader som tagit två steg själv och säget papppappap är redo att sluta amma.-D!


    Men är det just amning som är läskigt? VAD är det som är läskigt? Är det lika läskigt med napp och nappflaska i den åldern? Jag har inga problem alls med varken napp eller nappflaska även om vi inte använder napp (förutom gamla flaskor med bisolfen  - DET är lite läskigt). Är det lika läskigt med samsovning, att bära en tvååring?


    Man  behöver väl inte amma i "tid och otid" mer än att man ger napp i "tid och otid). Jag har inget emot tid och otid men om man har det, kan man väl begränsa sig?


    En tvååring är ju jätteliten och man följer ju bara rekomendationen att delamma till tvåår om man ammar som ts.


    JAg avser amma så länge bla av rent näringsmässiga skäl. Räknar inte med  att lillan får i sig så pass allsidig kost redan vid två att det känns ok att förlita sig på fast föda. Det har vi itne kunnat med de andra men då har de tyvärr fått välling istället.


    Jag menar bara för att ungen kan äta falukorv och makaroner och dricka festis och äta bullar som mina kunnat i tvåårsåldern ( och redan i åttamånadersåldern), tycker jag inte de ätit så bra att  de kunnat vara utan stödmatning med något nyttig som bröstmjölk! Naturligtvis har de ätit mycket mer än korv och pasta! Nyttig mat också har också ätits.

  • Senap
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:26:47 följande:
    Jag kan säga att för mig finns det absolut ingen tanke att amma mitt andra kommande barn längre än 6 månader. Dom behöver det inte längre än så!
    Och varför inte sluta när dom är så pass små att dom inte förstår något?

    Varför är det så viktigt för er som ammar länge att göra det? Man ammar ett barn för att det ska överleva när det är nyfött. Fortsätter ni längre än ett år så är det ju för er egen skull. Skulle jag se någon på stan så skulle ni få höra ett sanningens ord av mig (vill inte skriva det här för då blir jag väl avstängd..)
    Ok. Fast allt du skrev där är ju dina åsikter och inte sanningar. Det är en viss skillnad.
    Det var bättre förr. Ju förr desto bättre.
  • Pigeon
    SuperJE skrev 2010-09-02 08:26:47 följande:
    Jag kan säga att för mig finns det absolut ingen tanke att amma mitt andra kommande barn längre än 6 månader. Dom behöver det inte längre än så!
    Och varför inte sluta när dom är så pass små att dom inte förstår något?

    Varför är det så viktigt för er som ammar länge att göra det? Man ammar ett barn för att det ska överleva när det är nyfött. Fortsätter ni längre än ett år så är det ju för er egen skull. Skulle jag se någon på stan så skulle ni få höra ett sanningens ord av mig (vill inte skriva det här för då blir jag väl avstängd..)
    Attackerar du föräldrar med barn som använder napp efter 1 års ålder på samma sätt?
  • Pigeon
    mion skrev 2010-09-02 08:26:29 följande:
    Ap förälder? Aldrig ens hört talas om..  Är det en ursäkt för att få amma ett barn som är ett par år gammalt  el? Så allt är ok så länge man är en AP förälder??  Folk lär ju få göra som dom vill,men det är enligt mig osmakligt... 
    Är det lika osmakligt med en 2-åring som har napp?
  • Pigeon
    zanna80 skrev 2010-09-02 07:34:12 följande:
    Ja, lite konstigt är det att amma ett barn som kan äta fast föda.

    MEN, du gör det som du tror är bäst för din familj
    Fast även en nyfödd kan äta annat än bröstmjölk, tycker du det är konstigt att man ammar en nyfödd? Och jag som började ge mina barn fast föda vid 4 mån ålder, var jag konstig som fortfarande ammade dem vid 7 mån?
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!