• Victor­ia70
    Äldre 17 Sep 20:38
    394453 visningar
    1375 svar
    +2
    1375
    394453

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Kattfl­ickan
    Äldre 25 Nov 21:27
    #81

    Hej Limpan, 

    Skönt att du slapp cellgifterna nu iallafall! Hoppas det sista kommer ut av sig självt!

    Jag blödde strax mer än 3 veckor, fast på slutet var det mest bruna flytningar. Det tog mellan 5-6 veckor från aborten innan min mens kom tillbaka. Nästa månad har vi tänkt börja försöka igen. Vi har iofs haft oskyddat sex den här månaden också men jag tror inte det blir nåt. Då har vi fått svar på blodproverna också om någon av oss har en balanserad translokation.

    Har ni andra undersökt det?

    Jag har läst en del om att det har forskats på att folsyrametabolismen hos mödrar till barn med DS kan vara störd. Jag frågade läkaren om detta och hon sa bara att sådan forskning pågår men hon verkade inte kunna säga något säkert. Sen sa hon att jag kunde få recept på starkare folsyra om jag ville, så jag äter nu 5 mg per dag. Hon sa att det inte är skadligt att ta mycket om man planerar barn. Har ni funderat något över detta med folsyran?

    Millan 

  • Victor­ia70
    Äldre 25 Nov 23:53
    #82

    Hej!

    Limpan!
    Vad bra att det verkar rätta till sig för dig. Jag blödde stötvist i drygt 2 veckor, vissa dagar ingenting och vissa dagar lite mer. Mensen kom efter 6 veckor.

    Millan!

    Vem har ni varit i kontak med för att ta provet på  balanserad translokation och vad visar ett sådant prov? Jag har inte undersökt det och har aldrig frått frågan heller. Jag äter ingen folsyra för tillfället då jag tycker att jg har ätit det så mycket vet inte om jag orkar försöka igen. Jag har läst att det är en ökad risk för bröstcanser när man  äter folsyra. Är det någon av er som är rädd för att drabbas av bröstcancer i och med en graviditet? Jag är det.

    Vi har inte provat igen och vi har försökt att inte lägga nåt fokus på det ...får se vad tiden utvisar. Vet inte om jag skall äte folsyra bara för ifall att. Slutade äta folsyra för 2 veckor sedan.

    Ha det bra ni alla och sköt om er.

  • Äldre 26 Nov 23:09
    #83

    Va skönt Limpan! Hoppas det går bra nu för dig!!!

    Jag blödde ca 2½ vecka efter avbrytandet, sen va jag blödningsfri 1 vecka sen kom mensen. Har precis nu fått den för andra gången. Vi försökte innan denna mensen lite halvhjärtat, vi tar det nog som det blir. Vi skyddar oss inte men försöker inte pricka in ägglossningen heller så att säga. Blir det så blir det...den dagen kommer så småningom.

  • Kattfl­ickan
    Äldre 26 Nov 23:11
    #84

    Innan jag gick på återbesök efter aborten (7 veckor efter) så mailade jag ett antal frågor till läkaren som vi skulle till. (Samma läkare som gjorde moderkaksprovet). En del frågor gällde folsyrametabolism och en fråga gällde translokationer. Men jag tror faktiskt att hon nämnde innan att man kan genom ett blodprov på föräldrarna undersöka om de har en balanserad translokation.  Vi har ännu inte fått svar, men det skulle ta 2-3 veckor och det har idag tagit prick 2 veckor, så nån gång i nästa vecka borde vi kunna få svar.

    Jag har inte känt mig så rädd för bröstcancer pga att jag äter folsyra, det kanske jag borde då min mamma har haft det. Den dos jag äter är ju ca 10 ggr rekommenderad daglig dos. Men som sagt, det är ju inte helt belagt att det kan hjälpa heller. 

    Ta igen dig nu Limpan så att du blir helt frisk!

    Millan

     

  • Äldre 27 Nov 22:22
    #85
    Victoria70 skrev 2010-11-25 23:53:08 följande:
    Hej!

    Limpan!
    Vad bra att det verkar rätta till sig för dig. Jag blödde stötvist i drygt 2 veckor, vissa dagar ingenting och vissa dagar lite mer. Mensen kom efter 6 veckor.

    Millan!

    Vem har ni varit i kontak med för att ta provet på  balanserad translokation och vad visar ett sådant prov? Jag har inte undersökt det och har aldrig frått frågan heller. Jag äter ingen folsyra för tillfället då jag tycker att jg har ätit det så mycket vet inte om jag orkar försöka igen. Jag har läst att det är en ökad risk för bröstcanser när man  äter folsyra. Är det någon av er som är rädd för att drabbas av bröstcancer i och med en graviditet? Jag är det.

    Vi har inte provat igen och vi har försökt att inte lägga nåt fokus på det ...får se vad tiden utvisar. Vet inte om jag skall äte folsyra bara för ifall att. Slutade äta folsyra för 2 veckor sedan.

    Ha det bra ni alla och sköt om er.
    Hmm det där med bröstcancer och folsyra har jag aldrig hört...än så länge har jag ätit det i ca 5 veckor nu....
  • Äldre 27 Nov 22:23
    #86
    Kattflickan skrev 2010-11-26 23:11:52 följande:
    Innan jag gick på återbesök efter aborten (7 veckor efter) så mailade jag ett antal frågor till läkaren som vi skulle till. (Samma läkare som gjorde moderkaksprovet). En del frågor gällde folsyrametabolism och en fråga gällde translokationer. Men jag tror faktiskt att hon nämnde innan att man kan genom ett blodprov på föräldrarna undersöka om de har en balanserad translokation.  Vi har ännu inte fått svar, men det skulle ta 2-3 veckor och det har idag tagit prick 2 veckor, så nån gång i nästa vecka borde vi kunna få svar.

    Jag har inte känt mig så rädd för bröstcancer pga att jag äter folsyra, det kanske jag borde då min mamma har haft det. Den dos jag äter är ju ca 10 ggr rekommenderad daglig dos. Men som sagt, det är ju inte helt belagt att det kan hjälpa heller. 

    Ta igen dig nu Limpan så att du blir helt frisk!

    Millan

     
    Vad äter ni för sorts folsyra tablett? Jag fick Evolan Folsyra eller vad den hette, ska bara ta en halv tablett per dag...
  • Kattfl­ickan
    Äldre 28 Nov 22:30
    #87

    Hej,

    Jag äter Folacin, 5 mg. Tar en tablett per dag. Pernilla, fick du på recept av din läkare? Hur motiverade läkaren det för dig? Jag är bara nyfiken. 

    Millan 

  • Limpan 83
    Äldre 29 Nov 18:37
    #88

    Hej!

    Jag äter inga folsyratabletter alls nu.. åt det innan förra graviditeten. Ska kanske börja göra det, har bara inte kommit mig för det ännu. Visst rekommenderas man att göra det ca 3 månader innan och 3 månader in i graviditeten?

    Jag bölder fortfarande.. mest ljusrosa/bruna flytningar... men har ju skrapats några gånger så det kanske börjar om liksom? Vill bara bli av med detta nu så att jag kan få tillbaka min riktigt mens någongång. Vi kommer inte heller skydda oss sen men inte heller försöka pricka in ägglossningen, det får bli när det blir. Känns så långt borta på något vis. Svårt att föreställa sig hur det kommer att kännas, att bli gravid igen. Veckorna kommer att sega sig fram. Trist när man ändå hade kommit halvvags sist :( Kommer man ju nästan vara gravid i 15 månader i sträck... Jag ska inte klaga, jag skulle bli värdens lyckligaste om jag blev gravid igen så :)

    Millan: har ni fått svar än? Jag tog upp det med min läkare och frågade om man kunde ta något blodprov för att se ärftlighet eller så. Han såg ut som ett frågetecken och sa att det ser man på fostervattenprov, om det är något. Jag orkade inte tjafsa emot utan sa att vi väntar tills dess. Undrar om de kanske bara kan genomföra det¨på vissa sjukhus?

    Kramar

  • Kattfl­ickan
    Äldre 29 Nov 19:09
    #89

    Hej,

    Vi borde få svaren den här veckan. Vi gjorde ju moderkaksprov och jag antar att om de hade kunnat se det där så hade inget blodprov behövts. Om det går att se på fostervattensprov vet jag inte? Vår läkare sa bara att de skulle ta ett prov på oss för att se om vi hade en robertsonsk translokation(en form av balanserad translokation). Jag bor i Uppsala och vi har varit på akademiska.

     Jag blev inte gravid den här månaden, men det var inte heller väntat då vi inte försökt på riktigt. Under december ska vi börja försöka igen. Jag vill verkligen bli det men är samtidigt rädd.

    Bra limpan att det mest är bruna flytningar, så var det för mig strax innan det upphörde blöda!

    Millan

     

  • Äldre 29 Nov 21:14
    #90
    Kattflickan skrev 2010-11-28 22:30:04 följande:
    Hej,

    Jag äter Folacin, 5 mg. Tar en tablett per dag. Pernilla, fick du på recept av din läkare? Hur motiverade läkaren det för dig? Jag är bara nyfiken. 

    Millan 
    Skulle ha haft Folacin jag med, men den va slut på apoteket så då bytte hon ut den mot den jag har nu. Dom innehåller exakt samma fast med olika namn....
    Fick recept av läkaren på det...det han sa till var att dom brukar ge det till dom som har råkat ut för det som vi råkade ut för, ryggmärgsbråck. Det minskar risken för såna skador.
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort