• Victor­ia70
    Äldre 17 Sep 20:38
    394483 visningar
    1375 svar
    +2
    1375
    394483

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Kattfl­ickan
    Äldre 13 Feb 20:41
    Hej,

    Det gjordes ingen lång analys på vårt prov. Men prov togs på mig och sambon för att kolla translokationer. Vad ser man på den långa analysen om man fått svar på den korta att det var DS?

    Millan 
  • Kattfl­ickan
    Äldre 13 Feb 20:42

    Håller med! Låt bli och läs eller svara i den där tråden! Man ska inte hälla vatten på kvarnen!

    Millan 

  • Lindis­1974
    Äldre 13 Feb 20:49

    På den långa analysen kollar det just om det är något som jag eller min man bär på... Är det så så ökar risken för kromosomavvikelse vid en ev nästa graviditet. Hoppas innerligt att det inte är så.

    Kram på Er alla fina

  • Kattfl­ickan
    Äldre 13 Feb 20:55

    Lindis: Undrar varför de aldrig gjorde någon sån på vårt prov utan tog blodprov på mig och sambon och analyserade efter balanserade translokationer? Kan det finnas andra skäl än det hos föräldern som kan ge barn med DS ? Med en balanserad translokation hos en förälder så ökar risken markant för att barnet ska få ex. DS beroende på hur translokationen ser ut.

    Millan 

  • Kattfl­ickan
    Äldre 13 Feb 20:56

    Förresten, vårt prov visade på en normal kromosomuppsättning hos mig och sambon. Hoppas ert prov ger bra resultat också! 

    Kram!

    Millan 

  • Victor­ia70
    Äldre 13 Feb 20:58

    Jag har en fråga till er om de analyser och prov som ni skriver om. Har ni begärt dessa prov eller har era landsting tagit upp detta med er efter aborten?

  • Kattfl­ickan
    Äldre 13 Feb 21:05

    Läkaren sa att det gick att undersöka om vi var bärare av den ärftliga formen av DS, en obalanserad translokation. Jag kände till att det gick att undersöka men hon berättade faktiskt detta innan jag hann säga något. Så vi sa att vi ville göra det provet. Det verkar vara mycket olika runt om i landet vilken information som ges, det märker jag när vi har diskuterat. 

    Millan 

  • Lindis­1974
    Äldre 13 Feb 21:20

    Vår läkare sa det när vi var där efter vi fått de dåliga beskedet. De gör tydligen alltid så här. Det skulle ta ca 3 veckor innan svaret kom. Jag känner igen det du pratar om Millan. Tror det är samma sak det tittar på som för er. Tydligen måste provet odlas i ett par veckor för att få fram svaret. Risken skulle öka med 10% plus åldersrisken att det händer igen om jag eller min man bär på detta.
    Vi går på akademiska i Uppsala.

  • Kattfl­ickan
    Äldre 13 Feb 21:21

    Lindis: Jag bor också i Uppsala, det är nog samma prov, togs det blodprov på er?

    Millan 

  • Victor­ia70
    Äldre 13 Feb 21:36

    Jag tillhör nog Sveriges sämsta landsting. Har inte varit i kontakt med nån efter avslutandet, förutom kurator. Nu ska inte vi försöka igen, men de vet ju ingen på sjukhuset. Iallafall vill jag säga att det jag upplever på "vår" tråd är att här handlar det inte om att ha rätt eller fel. Vi har tagit ett beslut som känns bra för oss och försöker klara av det, bearbeta och gå vidare. Vi behöver inga "visa" ord av andra vad som hade varit rätt. Detta var rätt för mig, men det svåraste beslut jag tagit.

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort