• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Victoria70
    Limpan 83 skrev 2011-02-14 09:21:30 följande:
    Jag har plussat!!! IGEN :P På alla Hjärta:s dag och allt!! Är supergladf men samtidigt livrädd att det ska gå fel igen... vågar inte alls hoppas. Ska ringa nu och boka tid för tidigt VUL som jag blivit lovad.

    Hur går det för er andra som kämpar? Hur mår ni?

    STOR kram
    Men vad roligt, den bästa Hjärta-dagspresenten av alla.

    Du kan inte ens hunnit med en mens emellan eller?

    Grattis!! jag håller tummen
  • Lindis1974

    Nu är vi hemma igen efter läkaren. Det hade inte gått att analysera moderkaksprovet i sen långa analysen. Så vi fick frågan om vi ville lämna blodprov. Vi hoppade över det då han förklarade att det var mkt sällsynt att man bar på detta. ( nåt svårt namn ) och om man gjorde det så ökade risken från 1,3 till Max 10% att nästan barn även har DS.
    Vi kommer ju försöka ändå. Han sa att så fort jag fått mens så kan vi sätta i gång med IVF igen. Så nu hoppas jag att jag slutar blöda snart och att mensen kommer.

    Det känns lite bättre efter i dag! :)

  • Pilla1979
    Lindis1974 skrev 2011-02-14 14:34:45 följande:
    Nu är vi hemma igen efter läkaren. Det hade inte gått att analysera moderkaksprovet i sen långa analysen. Så vi fick frågan om vi ville lämna blodprov. Vi hoppade över det då han förklarade att det var mkt sällsynt att man bar på detta. ( nåt svårt namn ) och om man gjorde det så ökade risken från 1,3 till Max 10% att nästan barn även har DS.
    Vi kommer ju försöka ändå. Han sa att så fort jag fått mens så kan vi sätta i gång med IVF igen. Så nu hoppas jag att jag slutar blöda snart och att mensen kommer.

    Det känns lite bättre efter i dag! :)
    Skönt att ni ändå fått svar! Önskar er lycka till!!!!
  • Pilla1979
    Limpan 83 skrev 2011-02-14 09:21:30 följande:
    Jag har plussat!!! IGEN :P På alla Hjärta:s dag och allt!! Är supergladf men samtidigt livrädd att det ska gå fel igen... vågar inte alls hoppas. Ska ringa nu och boka tid för tidigt VUL som jag blivit lovad.

    Hur går det för er andra som kämpar? Hur mår ni?

    STOR kram
    Åååååå GRATTIS!!!! Får tårar i ögonen, blir så glad för er skull!!! Förstår din oro, men boka en tid för VUL så att du får se att allt är bra! Håller tummarna för dig nu Limpan!!!! Hjärta

    För mig rullar det på, inga mer småblödningar, så känner mig lite lugnar. Sen mår jag pyton rent ut sagt...pang sa det samma dag som jag gjord VUL, precis som att kroppen sa till en att fatta nu det är sant!!!
  • Kattflickan

    Grattis Limpan! Vilken alla hjärtans dags present! Du måste vara jättefertil!

    Nu ska här ätas romantisk middag med sambon!

    Millan 

  • Limpan 83

    Tack! Jo jag verkar ha lätt att bli gravid.. men sen går det ju tydligen inte så bra :(

    Victoria: nej jag fick aldrig någi mens emellan, men det var ingen som sa åt oss att vi behövde vänta in den heller...

    Jag har fått en tid för VUL, den 3/3. Fick verkligen tjata för att få det trots att jag efter missfallet blivit lovad att få komma tidigt! Ska man behöva dra sin historia varje gångför att få sin rätt?? Blir så trött!

    Lindis: Håller tummarna för att du slutar blöda snart och mensen kommer fort! Vet hur jobbigt det är att bara gå och vänta hela tiden. man vill bara att kroppen ska återställa sig på en gång!

    Kraaam till er

  • Pilla1979
    Limpan 83 skrev 2011-02-15 10:45:59 följande:
    Tack! Jo jag verkar ha lätt att bli gravid.. men sen går det ju tydligen inte så bra :(

    Victoria: nej jag fick aldrig någi mens emellan, men det var ingen som sa åt oss att vi behövde vänta in den heller...

    Jag har fått en tid för VUL, den 3/3. Fick verkligen tjata för att få det trots att jag efter missfallet blivit lovad att få komma tidigt! Ska man behöva dra sin historia varje gångför att få sin rätt?? Blir så trött!

    Lindis: Håller tummarna för att du slutar blöda snart och mensen kommer fort! Vet hur jobbigt det är att bara gå och vänta hela tiden. man vill bara att kroppen ska återställa sig på en gång!

    Kraaam till er
    Vet vad du menar med att man måste tjata och dra sin historia hela tiden....va samma för mig när jag skulle ha tiden....enligt min bm var det bara jag ringde dit så skulle dom fixa det, enligt dom där VUL görs så var bm tvungen att skicka en remiss...men det slutade med att hon ringde dit och pratade med en och den kunde inte förstå vem jag hade pratat med....va ju absolut inga problem för mig att få tid för det genom dom eftersom dom har min historia där med....

    Håller tummarna för dig nu Limpan!!!

    Millan: Hur går det för dig?

    En stor kram till er alla härHjärta
  • Kattflickan

    Limpan: Den här gången ska det bara gå bra!

    Jag tycker jag känner av en del gravsymptom, men det gör jag ofta innan BIM (förra månaden var ett undantag), vi får väl se på fredag om det blir nåt plus!

    Millan 

  • Limpan 83

    Pernilla: Tack! Ja det är konstigt det där, de har ju journalen framför sig men verklar ju inte läsa den! Man får ändå berätta allt själv iaf och knapt då får man hjälp! Efter aborten blev jag ju lovad guld och gröna skogar om jag skulle bli gravid igen...

    Millan: Spännande! Då håller vi tummarna för dig!!! NU är det vår tur!

  • Limpan 83

    Pernilla: Tack! Ja det är konstigt det där, de har ju journalen framför sig men verklar ju inte läsa den! Man får ändå berätta allt själv iaf och knapt då får man hjälp! Efter aborten blev jag ju lovad guld och gröna skogar om jag skulle bli gravid igen...

    Millan: Spännande! Då håller vi tummarna för dig!!! NU är det vår tur!

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort