• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Pilla1979
    Kattflickan skrev 2011-03-07 23:14:02 följande:
    Limpan skönt att vul gick bra! Min syster berättade idag om en undersökning av 30 000 kvinnor som fått missfall. Den visade att det var lättare att bli gravida direkt igen och att missfallsrisken bland dessa graviditeter var lägre än annars! Hoppas på det LImpan!

    För mig är missfallet ett faktum. Blöder som bara den. Ska till läkaren imorgon.

    Men jag har fått svar från min andra läkare angående det där nya testet på moderns blod som ska kunna säga om barnet har DS. Det används inte ännu i Sverige. Tänkte bara vidareförmedla det till er.

    Millan

     
    Ta hand om dig Millan!!!!

    Kram
  • Kattflickan

    Tack tjejer! 

    Har en del molvärk idag, hoppas det är ok. Känns som en extra kraftig mensvärk!

    Nu känns det bättre, faktum är att det bara var några dagar som jag hann känna mig gravid innan jag fattade att nåt var fel. När jag tog det där digitala testet och det visade på fel veckoantal så började jag ana att allt inte var ok. Dessutom så kände jag mig inte så gravid. Men det är klart att det är jobbigt. 

    Är i valet och kvalet över hur vi ska göra. Läkaren sa att man helst ska vänta en mens innan man försöker igen. Men jag känner flera som blivit gravida precis efter ett missfall och har hört om den där studien som jag skrev om i förra inlägget som säger att det ska vara lättare att bli gravid och ingen större risk för missfall. Så jag känner mig lite osäker över hur jag ska göra.

    Ska ni snart göra nästa försök Lindis?

    Millan

     

  • Lindis1974

    Ja Millan är nu i gång igen med hormoner. Ska föra tillbaka en frysis i sluter av mars.
    Så får vi se hur det går. Hoppas du blir gravid snabbt igen och allt går bra då.
    Kram

  • Lindis1974

    På tal om att vänta då verkar det vara så olika men två läkare vi träffat nu sa att det inte fanns någon anledning att vänta så vi kör i gång trots att ingen mens kommit.
    Man får nog känna efter själv vad som känns bäst. Har hört allt från ingen till vänta ett halvår...

  • Kattflickan

    Ja, jag har också hört olika bud. Men om den där undersökningen stämmer så ska det faktiskt vara bättre odds för att inte få missfall om man försöker igen direkt efter! 

    Nåja, jag ska väl blöda minst en vecka till först innan det upphör och sen tänkte jag kolla med äl-stickor, ägglossningen kommer säkert bli rätt försenad. Men vill inte försitta en bra chans om det är lättare att bli gravid.

    Lindis, hoppas det går bra vid införningen av ägget! 

    Millan

     

  • Pilla1979

    Millan tycker ni ska göra det som känns rätt för er!

    Har också hört olika bud om det där...min bm sa att dom rekommenderade en mens för att det då va lättare att veta vilken vecka man va i...

    Lindis: Lycka till!!!!

  • Limpan 83
    Kattflickan skrev 2011-03-08 18:22:36 följande:
    Tack tjejer! 

    Har en del molvärk idag, hoppas det är ok. Känns som en extra kraftig mensvärk!

    Nu känns det bättre, faktum är att det bara var några dagar som jag hann känna mig gravid innan jag fattade att nåt var fel. När jag tog det där digitala testet och det visade på fel veckoantal så började jag ana att allt inte var ok. Dessutom så kände jag mig inte så gravid. Men det är klart att det är jobbigt. 

    Är i valet och kvalet över hur vi ska göra. Läkaren sa att man helst ska vänta en mens innan man försöker igen. Men jag känner flera som blivit gravida precis efter ett missfall och har hört om den där studien som jag skrev om i förra inlägget som säger att det ska vara lättare att bli gravid och ingen större risk för missfall. Så jag känner mig lite osäker över hur jag ska göra.

    Ska ni snart göra nästa försök Lindis?

    Millan

     
    Vad tråkigt att det blev som du misstänkt :( Konstigt egentligen när man tänker efter, 3 av 4 graviditerer här inne har slutat i missfall efter avbrytandet... slump??? Men det verkar ju gå bra sen!
    Ingen sa till oss att vi skulle vänta en mens innan v försökte. Har också hört att det mest rekommenderas för att man ska veta vilken vecka man är i. Men känns som det kvittar när allt man vill vara är gravid.

    Jag blödde bara i 2 darar, så du behöver ju inte blöda så länge. Sen kom min ÄL ca 14 dagar efter första blödningsdagen. Hoppas att det går fort för dig med! Hoppas verkligen det!! Och du, du är inte ensam. Har ju faktiskt varit med om exakt samma saker. STOR KRAM
  • Victoria70

    Visst är det konstkigt att man kan känna det. Jag har varit med om precis samma ... Stickan visade gravid , men jag kände mig inte ett dug gravid. Fick missfall i vecka 8. Tycker att du skall göra det som känns bäst för dig. Jag tror dock inte att man ska "stressa" fram en gravidItet. Viktigt är att både kropp och huvud mår bra. Kram till dig

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort