• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge tycker du att man ska borsta tänderna på barn?
  • Bedan
    Mrs Statham skrev 2010-09-24 11:54:56 följande:
    Men alltså, 12 år??? På riktigt??
    Då går man ju i sexan ju!
    Sista året på mellanstadiet liksom och en hel del tjejer har redan fått mens.
    Klarar man av det själv lär man ju klara av att borsta tänderna på egen hand liksom.
    Eller tänker jag helt fel??
    Tills 12??? Verkligen????

    Har ju inga barn själv, men jag skulle nog känna mig väldigt olustig om jag borstade tänderna på mitt mellanstadiebarn. Skulle nog sluta när de börjar i tvåan eller så, kanske tidigare.
    Lite svårt och säga eftersom jag bara har levt med små dagisbarn. Men efter att barnet gått i skolan ett tag så skulle jag börja köpasådana där röda tabletter, är tänderna inte rena får de gå in i badrummet igen, göra om och göra rätt.
    Ett par gånger i veckan (som det faktiskt står i inlägget du citerar) skadar det väl inte att man hjälper till att borstar ordentligt om det behövs. Skit samma om ungen fått mens, det är ju inte mellan blygdläpparna man är och krafsar.
  • Dr Mupp

    12 säger tandläkaren här. Vi gör så att vi borstar på kvällen och så får barnen borta själva på morgonen.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Mrs Statham
    norgesessan skrev 2010-09-24 11:56:59 följande:
    Statham, min son har börjat ettan nu, och han slarvar för mycket...Borstar jättebra från hans synsvinkel, men missar lite här och där...
    Men tabletter är kanoon...Ska inhandla lite själv, har inte testat det på barnen.
    Ja, ettan känns lite tidigt att släppa det helt. Jag röstade på 8år, så typ när man börjar tvåan. Tycker man ska kunna klara av det där själv innan man börjar mellanstadiet iaf..
    Men fram till 12 år känns alldeles för överdrivet långt (och kontrollbehovs varning), man är ju praktiskt tagen vuxen då ju Flört
  • Bedan
    Mrs Statham skrev 2010-09-24 12:02:34 följande:
    Ja, ettan känns lite tidigt att släppa det helt. Jag röstade på 8år, så typ när man börjar tvåan. Tycker man ska kunna klara av det där själv innan man börjar mellanstadiet iaf..
    Men fram till 12 år känns alldeles för överdrivet långt (och kontrollbehovs varning), man är ju praktiskt tagen vuxen då ju Flört
    Vad är värst, kontrollbehov eller karies? De absolut flesta människor i världen har bara en uppsättning permanenttänder. Om tandläkare säger att 12 år är en bra ålder, vem är du då att ifrågasätta på detta överdrivna sätt?
  • Mrs Statham
    Bedan skrev 2010-09-24 11:58:24 följande:
    Ett par gånger i veckan (som det faktiskt står i inlägget du citerar) skadar det väl inte att man hjälper till att borstar ordentligt om det behövs. Skit samma om ungen fått mens, det är ju inte mellan blygdläpparna man är och krafsar.
    Ja nej, det var ju inte det jag menade.
    Om man är tillräckligt mogen för att hålla på med bindor, trosskydd, värktabletter och allt sånt själv så tycker jag faktiskt att man ska klara av att borsta tänderna själv.

    Nä, jag vet inte, känns bara som att man dumförklarar barnet lite bara...
  • Bedan
    Mrs Statham skrev 2010-09-24 12:05:24 följande:
    Ja nej, det var ju inte det jag menade.
    Om man är tillräckligt mogen för att hålla på med bindor, trosskydd, värktabletter och allt sånt själv så tycker jag faktiskt att man ska klara av att borsta tänderna själv.

    Nä, jag vet inte, känns bara som att man dumförklarar barnet lite bara...
    Min sambo är 30 och är fortfarande inte särskilt duktig på att borsta tänderna, att borsta bort tandköttet är han dock superb på, precis som hans mor är. Dock är han väldigt smart så tandborstning har knappast bara med intelligens att göra.
  • Mrs Statham
    Bedan skrev 2010-09-24 12:04:24 följande:
    Vad är värst, kontrollbehov eller karies? De absolut flesta människor i världen har bara en uppsättning permanenttänder. Om tandläkare säger att 12 år är en bra ålder, vem är du då att ifrågasätta på detta överdrivna sätt?
    Vadå överdrivet?
    Jag kommer så mycket väl ihåg hur det var att gå i sexan. Jag vet inte hur det är med andra, men jag var väldigt självständig och var sååå mogen och visste sååå mycket bättre än alla andra.
    Själv skulle jag ha blivit galen om mina föräldrar skulle kontrollera själva att mina tänder blev tillräckligt borstade.
    Som att jag inte skulle klara av det själv liksom.. När det var så mycket "viktigare" saker som jag klarade av.
    Men jag kanske bara blev mogen relativt tidigt??
  • Mrs Statham
    Bedan skrev 2010-09-24 12:09:10 följande:
    Min sambo är 30 och är fortfarande inte särskilt duktig på att borsta tänderna, att borsta bort tandköttet är han dock superb på, precis som hans mor är. Dock är han väldigt smart så tandborstning har knappast bara med intelligens att göra.
    Haha, nä det kan jag hålla med om,att det inte har något med intelligens att göra.

    Men är man mogen att ta ansvar för massa andra saker så borde man mycket väl kunna ansvara för att tänderna blir ordentligt borstade??
    Speciellt om man fått vägledning tidigt. Och nej, vägledning är inte att borsta själv, mer att kontollera med tabletter, låta ungen göra om tills det blir bra..
  • MumOfThree

    Min son är 8år och jag borstar hans tänder,,han hjäper dock till och är jätte duktig men kommer inte åt överallt själv klart!


    Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22
  • Mrs Statham

    Nä för mig låter det faktiskt ganska osunt att börja borsta helt själv först när man börjar högstadiet

  • norgesessan

    Statham, om man testar med tabletter, men att det inte fungerar, när ska man sluta hjälpa till då?


    Jag borstade tänderna själv vid den tiden, kommer knappt ihg att vi fick hjälp, så det måste vara länge sen. Men tabletterna visade ju alltid rött...Brukade följa med en med tandborstepaketen.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

    Kommer inte ihåg hur gammal jag var när vi testade tabletter..rätt så liten,


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Mrs Statham
    norgesessan skrev 2010-09-24 12:24:27 följande:

    Statham, om man testar med tabletter, men att det inte fungerar, när ska man sluta hjälpa till då?


    Jag borstade tänderna själv vid den tiden, kommer knappt ihg att vi fick hjälp, så det måste vara länge sen. Men tabletterna visade ju alltid rött...Brukade följa med en med tandborstepaketen.


    Det är ju klart att man inte ska sluta. Men börjar man testa med tabletter i lågstadiet borde ju ungen lära sig hur man gör själv relativt snabbt, eftersom det blir ganska uttröttande och uttjatande att springa fram och tillbaka till badrummet tills det blir bra varje kväll.
    Kan aldrig tänka mig att det tar upp till 4år att få det rätt.
  • norgesessan

    Får höra av mig om några år när han är 12 Har ingen aning om hur länge det behövs.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • GulTussilago

    Hur får man tag i infärgningstabletter då? Gamla apoteket hade dem inte för 1,5 år sedan, men de nya kanske har tagit in?

  • CathrinLarsson

    Jag tror att barnen lär sig snabbare om de får börja borsta själva ganska tidigt, typ vid 3-4 år. Men då tror jag också att man som vuxen får hjälpa till lite så det "blir riktigt gjort", att man efterborstar lite. Men det är klart att man ska släppa in barnen att träna själva! Att borsta åt barnen fram till 8 år tror jag kan vara att ta bort ansvaret hos barnet, men att hjälpa dom fram mot 8-10 år tror jag kan vara bra om man ser att barnet behöver det!

Svar på tråden Hur länge tycker du att man ska borsta tänderna på barn?