• Snarkofagen

    ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~

    Välkomna till tråd nummer 13! 



    Tiden går - här förbereder vi oss för att fira våra fyraåringar.

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Vi följs åt i barnens fantastiska utveckling och diskuterar syskon, gränsdragningar och föräldraskap.

    I tråden pratar vi om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken. Någon sägs visst även fundera på en trea vilket vi andra applåderar.

    Första tråden:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.ht...
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    Sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html
    Sjuan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m38670698.html
    Åttan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m41844698.html
    Nian: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m44252155.html
    åsså tolvan!: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m51044479.html
    Medlemmar vid TS 28/9-10
    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~
  • Snarkofagen

    Okej. Just nästa vecka har ju förvirrade mamman bokat upp både måndag och tisdag. Så bra att jag minns saker Har du sånt schema varje vecka? Kanske vi kan ta nya tag någon annan vecka?! Ja, det var en vidrig dröm. Den har suttit i hela dagen, usch. 

    Ella hade en kompis från förskolan på besök idag. Det gick väl sådär. Antingen är Ella inte redo att leka med kompisar eller så är hon helt enkelt inte intresserad av andra barn. 

    I nästa vecka smäller det. Jag kommer att få besked från både SF och det andra jobbet. Skulle göra "plus och minus-lista" för jobben. Ringde facket och fick reda på att SF ligger ca 10 000 kr under den lön jag tänkt begära. Och det ska nog till ett smärre mirakel för att kunna förhandla upp den löneskillnaden Det andra företaget har jag inte alls koll på lönemässigt men där tror jag att jag är hyfsat hemma lönemässigt. 

    Så, tjejer. Håll tummar för att jag lyckas fatta ett beslut.  

  • teasa

    Godmorgon alla.
    Tillbaka på jobbet nu efter en fruktansvärd vecka med bl a kraschad dator på jobbet (Sorry Snarko, missade alltså ditt inlägg om date utanför Globen) och väldigt mycket på hemmaplan som vanligt. Men i lördags hade vi det jättehärligt min mamma, Molly och jag. Melodifestivalrepet, tåg och restaurang blev en succe för lilla tjejen. Hon var nöjd med sin födelsedagspresent.

    Såg att ni diskuterade leksaker... Louie är helt såld på smålego just nu, han bygger om alla lego grejer vi har med ritningar just nu. Däremellan är det mest bilar som gäller. Han sitter mer och mer själv och leker just nu faktsiskt. Det är väl en ny utvecklingsperiod Fantastiskt!

    Snarko: jag håller tummarna för dig och jobb!

    1 tu 3: Hoppas att ni är friska nu och får vara det ett tag, man blir verkligen galen till slut av allt vabbande Och det där med morgontidiga barn vet jag precis hur det är. Jag blev överlycklig när Molly började sova till halv 6. mycket längre sover hon fortfarande inte tyvärr. Så jag vet precis vad du menar... jag är konstant trött av minussömn (för inte lägger jag mig i tid som passar uppgång kl 05.30 heller )

  • mejja75

    teasa: Härlig födelsedagspresent! Kan förstå att den var populär hos Molly. Thea satt som klistrad framför tv:n i lördagskväll och orkade hålla ut ända till halv 10. Hon är en stor melodifestivalfantast och skivan går på högvarv inne på hennes rum.

    snarko: Lovar att hålla tummar och tår för dig! Visst, lönen spelar roll, men om jobbet på sf verkar vara det du verkligen vill ha så tycker jag att du ska satsa på det ändå.

    Har precis haft ett smärre utbrott på Thea inne på hennes rum. Eller egentligen på hennes saker. Hon är en skrotsamlare utan dess like, samlar på allt från gamla ballonger till kartonger och gamla lappar som hon klippt i. Helst ska inget slängas, men det gjorde jag nu ändå och utan motstånd från Thea. Hon var väl förskräckt stackarn efter mitt mitt utbrott.
    Sen är jag så j-a trött på den här lägenheten. Det är så himla lite förvaring så även om jag plockar undan så känns det ändå alltid som om allt är huller om buller. Blir väl iofs inte bättre av att Ville, den klåfingerapan, drar fram allt hela tiden. Men nu räknar jag ner till vi får tillträde till huset, bara sju veckor kvar! Men då ska vi ju dra in fjärrvärme och fixa kök m.m så vi kan väl inte flytta in förrän nån gång i sommar, men ändå!!! Håller på och planerar kök för fullt, vi har varit på tre olika köksfirmor och fått in två offerter. Idag ska jag träffa hth för andra gången och sen får vi förhoppningsvis in offert från dem snarast, sen är det bara det där med att bestämma sig vilket vi ska välja.

  • Snarkofagen

    mejja - men GUD! 7 veckor är ju galet lång tid. Förlåt Eller äsch, nu blir det ju varmare ute så nu kanske ni bara behöver sova och äta inomhus. Det går nog fortare än du tror! 

    Vet precis hur det är med utbrott. Jag är nära bristningsgränsen många gånger varje dag. Igår svartnade det för ögonen på mig. Var med Aston i Ellas rum och jag gick in i hennes garderob. När jag kikade ut, såg jag när Ella tog ett pappersrör och slog Aston rakt på huvudet. Det svartnade totalt och jag bara gallskrek på henne, kommenderade henne i säng och slängde igen dörren. Tidigare på dagen hade hon puttat honom rakt mot tevebänken. Ameh, jag blir GALEN!

    Och i kväll var det också nåt som jag reagerade på. "Du har kort tålamod", vågade min man sig på att säga. Han fattar verkligen ingenting. Han fattar verkligen inte vilken stress jag har varenda förbannade dag! Och stressen över att inte ha ett jobb att gå till om tre veckor. TRE VECKOR! Han fattar VERKLIGEN INGENTING! Jag ska sätta mig och skriva ett mail till honom så kanske han fattar varför jag har "kort tålamod". Idiot.

    Sorry. Gnäll, gnäll. Surkärring  

  • Mamma till bröderna bus

    Det verkar vara en utvecklingsfas våra troll är i.. känner inte igen felix stundtals...

    snarko- hade ochså psykbryt på mannen, han fick dåligt samvete och jag fick hans kort att shoppa för i lördags =)


    Felixmamman
  • Gladabarnensmamma

    ansluter mig till gnallverkstan; vi har haft sjukstuga i tva veckor nu, forst Elliot, sen Felix, sen mamman, sen Elliot... han har varit hemma i en vecka och sjalv har jag matt uruselt ocksa, feber och hosta till spygransen. Idag pa lektionen fick jag totalt nog nar jag kande febern komma krypande.. har varit risig sen forra fredagen och det absolut sista jag har ar tid att vara sjuk / hemma med sjuka barn i slutet av terminen.
    Idag fyller Elliot ar och han ar gnalligare an gnalligast efter alla sjukdagar, penicilin-gral (han vagrar ta medicinen, 2ggr / dagen bryter varldskriget ut). Bla.
    Snarko - kort talamod.. den var just fin. Harligt med support nar tillvaron rasar samman 10ggr / dagen.
    Min man badade snallt Elliot igar, stallde aggklockan till Felix & dataspelet och gomde sig sen i kallaren nar det var laggdags... eh? Halvvags igenom kvallsrutinen liksom. Sen blir det irriterande nog HUNDRA ggr fler brak nar mannen lagger grabbarna vilket ar hemskt jobbigt att lyssna pa dom fa ggr han lagger dom... kanns det igen? Och vilken stress det ar att hora mannen braka med barnen!! Gaaah!

  • Snarkofagen

    I kväll ska jag ut och käka middag med en väninna. Åh, GUD så lyxigt! Och jag behöver inte ens betala för maten! Men hu, så härligt det låter, tycker jag själv  

    Idag är det hopp om livet igen. Solen skiner som besatt och det är rena himmelriket att hitta en bänk i solskenet och bara sitta och fisa. Såhär är det ju att vara förälder; heaven and hell. Upp och ner hela tiden.

    Mot middagen!  

  • Gladabarnensmamma

    Snarko - instammer. Imorse var Elliot antligen frisk, jag madde battre och fick ivag tva glada, sota grabbar till dagmamman och korde hem i stralande sol. Elliot tog tom medicinen utan att grala... Lamnar in min uppsats senare i veckan och ar mega-stressad egentligen, men ibland maste man bara stoppa och njuta.
    Sa jag att vi kunde se sparkar har om kvallen forresten? Jag ar ju bara i v.17 men kan anda bade se och kanna (inte sa ofta, men ibland sa...). BM pikade lite att jag inte gatt upp i vikt, men det oroar jag mig inte for det minsta, jag vet att det kommer med raketfart mot slutet. Om nagra veckor blir det RUL, hos oss fragar dom alltid om man vill veta konet och jag tror inte jag kommer kunna halla mig... (de flesta vill veta och det ar inte sa big deal som jag tror det ar i Sverige att "ta reda pa" konet eftersom man far veta automatiskt om man vill).

  • Snarkofagen

    Oiiiiiii, Nollan! Så häftigt med sparkar! Vad säger barnen, förstår de? Så skönt att skolan snart är slut, det är nerförsbacke nu! 

    Alltså. Allt det här tjafset. Jag har en kompis som bloggar och jag tycker hon slagit huvudet på spiken. För min del stämmer hennes inlägg till punkt och pricka. Det handlar inte om att vi kvinnor ska släppa på kraven, det handlar om att männen ska höja sig till vår nivå. PRECIS SÅ känns det. Kom in i matchen! Och det hon skriver, att fylla i ansökningar/lappar, är det tydligaste exemplet på detta. 

    spikdotter.se/2011/03/14/lappen-som-blev-ett-bladderblock/ 

    Med dessa ord om jämlikhet, lämnar jag er. Klockan är snart 9 och Aston ska sova tupplur, jag ska nog också sova lite.  

  • teasa

    Hrm.... lite fundersam blir jag när jag läser om era trolls utbrott och "utvecklingsfaser". Louie verkar vara i världens lugnaste period just nu humörsmässigt alltså. Lugn är han abslout inte annars, han har ett väldigt tempo och MÅSTE vara ute och springa av sig på dagarna. Men han kramas mycket och är en riktig "mjukis", inte mycket bråk alls..... antar att det gäller att njuta för det lär ju komma :).

    Jag har större problem med 6-åringen som verkar vara inne i nån "mini-tonårings-fas" just nu     *stön* Jaja kan ju vara skönt att inte båda kör protestrace samtidigt iaf.

    Nollan: v 17 redan Det går fort.... spännande med RUL....

Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~