• Äldre 1 Oct 11:16
    5034 visningar
    15 svar
    15
    5034

    Låt vissa fångar vara rastvakter!!

    Min son har nyss börjat nollan och vilken tuff miljö. De äldre killarna gillar att knuffas runt på dessa små lite på rasterna. Inte alls okej.
    Min son är ganska grovt byggd, är 1,25cm och väger redan 30kg och är då 6år. Han kan de knuffa på eftersom det ger lite motstånd. Skolan är överfylld av pojkar och dessa vilda lekar.
    Har pratat med hans fröken och fritidspersonal för att ha mer uppsikt. Tyvärr ser de inte allt o barnen vågar inte alltid säga till dem heller.

    Ett bra förslag vore om vissa fångar, ex stora tauerade "fucked for life" medlemmar kan ha jobb att vara rastvakter. Hålla ordning på bråkstakarna och se till de lite mindre som inte vågar att säga nåt. Helt enkelt inge respekt och göra lite nytta efter allt de innan orsakat samhället.
    Skolorna har blivit hårdare, tuffare och råare. Det måste mötas med hårt. Vilka vet mer om att kasta bort sin framtid på trubbel, bråk och kriminalitet än gängmedlemmar?
    De får en chans att gottgöra och vägleda andra rätt.

    Skolan är barnens arbetsplats!

  • Svar på tråden Låt vissa fångar vara rastvakter!!
  • Pickel­i
    Äldre 1 Oct 11:19
    #1

    Jag skulle inte vilja ha fångar i närheten va mina barn, absolut inte i skolan. Jag tror inte att det finns många som vill det faktiskt.

    jag förstår var du vill komma men jag tycker nog att det finns andra som är mer lämpade som rastvakter.


    Google it!
  • Sarame­dM
    Äldre 1 Oct 11:27
    #2

    ja men vilken bra ide, vi låter FFL skrämma barnen ....*ironi*

  • Äldre 1 Oct 11:32
    #3

    Bara för att de sitter i fängelse betyder det väl inte att de åter igen inte kommer hamna i samma mönster som tidigare? Hur bedömer man det?

    Nä, vill inte ha några kriminella i skolan!  


    Brist på information skapar spekulation
  • Äldre 1 Oct 11:44
    #4

    Vart jag vill komma med detta förslag som jag givitvis överdrev en del av ren frustration till de grabbar i skolan som ska bråka varje rast. Med den mentalitet som råder i skolan borde de se över hur de vuxnas roll i skolan kan skärpas. Vilka kan göra skolan tryggare för alla barn?
    Jag vill kunna känna att min son och andra oxå ska kunna få ha det bra i skolan. Att de kan vara med sina kompisar utan andra ska komma och förstöra. Många i min sons klass har tappat lite sugen på skolan efter alla äldres barn ständiga bråk mot dem.

  • Äldre 1 Oct 12:03
    #5
    friper skrev 2010-10-01 11:44:41 följande:
    Vart jag vill komma med detta förslag som jag givitvis överdrev en del av ren frustration till de grabbar i skolan som ska bråka varje rast. Med den mentalitet som råder i skolan borde de se över hur de vuxnas roll i skolan kan skärpas. Vilka kan göra skolan tryggare för alla barn?
    Jag vill kunna känna att min son och andra oxå ska kunna få ha det bra i skolan. Att de kan vara med sina kompisar utan andra ska komma och förstöra. Många i min sons klass har tappat lite sugen på skolan efter alla äldres barn ständiga bråk mot dem.
    Jag förstår att det måste vara jättejobbigt för din son och hans kamrater. Tyvärr är ett hårdare klimat överallt i samhället. Vi har lite så i vår sons skola med, vuxna som inte "ser" när det väl händer. Har faktiskt också tagit upp det med klassläraren och hon säger att hon tycker att de har det jääättebra, men min son hävdar något annat. Femmorna kommer och stör och skrämmer de små osv. 

    Hur mycket kan vi föräldrar skydda våra barn än att förbereda dem inför det som komma skall och hur de ska agera i olika situationer. 
    Brist på information skapar spekulation
  • sextio­talist
    Äldre 4 Oct 08:23
    #6

    Jag skulle inte ha något emot att ha fd interner, som lyckats vända livet, som hjälp på skolor. Ofta har de en bättre blick på vad som kan spåra ur än vad de som inte varit där har.
    Kravet skulle givetvis vara att de skall både vara drogfria och att de lämnat det kriminella livet. och framför allt inte skryta om det livet.
    Jag tror att många kan göra rätt för sig och just kanske hindra andra att hamna snett.

    På mitt barns skola har den fritidsledare som har haft en brokig uppväxt, denna person är suverän med barnen (OK ungdomarna, de är trots allt högstadiebarn) och är itne rädd att gå emellan när det bråkas. Han är fd flykting och eftersom vi har en del som är fd flyktingar så är detta också en fördel, han är en av dom på ett annat sätt.

  • Äldre 7 Oct 11:09
    #7

    Tack sextiotalist för ditt inlägg. Du förstår vad jag menar. Klimatet i skolorna idag tycks kräva dessa metoder för att få lite ordning.
    Precis som du skriver så ser de lite rent beteendemässigt vilka som är trubbelmakarna bland eleverna. Vilka som kan behöva mest hjälp att inte spåra ur. Många av dessa barn har ju det lite stökigt hemma.

  • Lalalo­ng
    Äldre 7 Oct 11:12
    #8
    sextiotalist skrev 2010-10-04 08:23:37 följande:
    Jag skulle inte ha något emot att ha fd interner, som lyckats vända livet, som hjälp på skolor. Ofta har de en bättre blick på vad som kan spåra ur än vad de som inte varit där har.
    Kravet skulle givetvis vara att de skall både vara drogfria och att de lämnat det kriminella livet. och framför allt inte skryta om det livet.
    Jag tror att många kan göra rätt för sig och just kanske hindra andra att hamna snett.

    På mitt barns skola har den fritidsledare som har haft en brokig uppväxt, denna person är suverän med barnen (OK ungdomarna, de är trots allt högstadiebarn) och är itne rädd att gå emellan när det bråkas. Han är fd flykting och eftersom vi har en del som är fd flyktingar så är detta också en fördel, han är en av dom på ett annat sätt.
    Håller med dig till hundra %. Hade varit hur bra som helst!
    Klara 060504, Alva 100117
  • Äldre 23 Apr 15:38
    #9

    Rehab för interner med goda intentioner tycker jag låter som goda rastvakter. Tyvärr svårt att bedöma lämpligheten. Kanske en ny bransch för väktare som tröttnat på fyllon på krogen?

  • Äldre 25 Apr 13:58
    #10

    Jag tycker nog att det låter som en god idé. Kanske ett samarbete med KRIS skulle vara på plats? (KRIS = organisationen Kriminellas Revansch I Samhället, som organiserar f.d. fängelsekunder som vill leva ett hederligt liv framöver.)

  • 201204­19
    Äldre 25 Apr 14:00
    #11

    Ingen dålig ide alls.
    Fångar gör ju redan sk samhällstjänst.
    Varför inte på skolor? 


    Stöd gärna Downföreningen. Alla har en åsikt.
  • Äldre 5 Oct 14:28
    #12

    Toppenförslag! Fast undrar vad lärarkåren tycker...Flört

  • Litet My
    Äldre 5 Oct 14:52
    #13

    Fångar som rastvakter till förskoleklass, nej tack.

  • Äldre 5 Oct 14:58
    #14

    Jag skulle kunna tänka mig väktare som rastvakter. Någon som inte skulle behöva oroa sig över att bli utsatt för häxjakt efter att ha anmält någons "lilla ängel" och som inte blir rädd ens för den störst starkaste nioklassare.

  • Äldre 5 Oct 15:32
    #15
    friper skrev 2010-10-01 11:16:06 följande:
    Min son har nyss börjat nollan och vilken tuff miljö. De äldre killarna gillar att knuffas runt på dessa små lite på rasterna. Inte alls okej.
    Min son är ganska grovt byggd, är 1,25cm och väger redan 30kg och är då 6år. Han kan de knuffa på eftersom det ger lite motstånd. Skolan är överfylld av pojkar och dessa vilda lekar.
    Har pratat med hans fröken och fritidspersonal för att ha mer uppsikt. Tyvärr ser de inte allt o barnen vågar inte alltid säga till dem heller.

    Ett bra förslag vore om vissa fångar, ex stora tauerade "fucked for life" medlemmar kan ha jobb att vara rastvakter. Hålla ordning på bråkstakarna och se till de lite mindre som inte vågar att säga nåt. Helt enkelt inge respekt och göra lite nytta efter allt de innan orsakat samhället.
    Skolorna har blivit hårdare, tuffare och råare. Det måste mötas med hårt. Vilka vet mer om att kasta bort sin framtid på trubbel, bråk och kriminalitet än gängmedlemmar?
    De får en chans att gottgöra och vägleda andra rätt.

    Skolan är barnens arbetsplats!
    Har du sett "scaring straight" episoder, bland annat av Dr Phil? Det handlar då om tonåringar som har påbörjat en brottslig bana som får träffa sådana fångar som du pratar om.
Svar på tråden Låt vissa fångar vara rastvakter!!