• Ulrika45

    Fler äldre förstagångsmammor?

    Jag är 45 (!) år och gravid. Jag har inga barn tidigare men min sambo har en dotter på 10 år. Min sambo är 40 år. Jag är helt överväldigad och vågar inte riktigt tro att detta är sant. Kan ju inte heller prata om det, för jag är bara i vecka 6, snart 7. Vore kul om någon annan i liknande situation också fanns här inne?

  • Svar på tråden Fler äldre förstagångsmammor?
  • Lemoni

    Jag fick mitt första barn, en dotter, i början av oktober.
    Två veckor senare fyllde jag 41...

  • Primrose

    Stort grattis TS - vad kul! Nu har du gått förbi den mest kritiska tiden, det måste kännas skönt.

    Själv blev jag mamma, för första gången, två månader innan jag fyllde 44. Den största lyckan någonsin, utan tvekan! Vi har försökt att få ett syskon ett tag och jag blev gravid i somras, men fick tyvärr missfall (hade tre innan jag fick sonen) i september. Så det blev inget litet syskon i mars 2011, som vi hoppades på. Men vi ska försöka litet till. Jag fyllde 46 år för ett par dagar sedan och vi kommer att försöka i några månader till. Sedan känner jag att det får vara. Vi har ju redan vår fantastiska son!

    Varför kommer det att göras täta ultraljud efter v. 20? Några särskilda skäl?

  • Ulrika45
    Primrose skrev 2010-12-30 03:48:26 följande:
    Stort grattis TS - vad kul! Nu har du gått förbi den mest kritiska tiden, det måste kännas skönt.

    Själv blev jag mamma, för första gången, två månader innan jag fyllde 44. Den största lyckan någonsin, utan tvekan! Vi har försökt att få ett syskon ett tag och jag blev gravid i somras, men fick tyvärr missfall (hade tre innan jag fick sonen) i september. Så det blev inget litet syskon i mars 2011, som vi hoppades på. Men vi ska försöka litet till. Jag fyllde 46 år för ett par dagar sedan och vi kommer att försöka i några månader till. Sedan känner jag att det får vara. Vi har ju redan vår fantastiska son!

    Varför kommer det att göras täta ultraljud efter v. 20? Några särskilda skäl?
    Hej igen! Mitt första UL gjordes i vecka 12 och sen har jag träffat läkare en gång och barnmorska en gång (innan dess bara barnmorska en gång på inskrivningssamtal, före UL). Läkaren sa att man följer mig lite extra pga ålder, minst var fjärde vecka. Kan det bero på att det är ett universitetssjukhus, att man har mer resurser eller så? De säger att jag inte ska gå mer än 38 v för när barnet är färdigvuxet i en äldre kropp så åldras moderkakan snabbare vilket kan medföra att barnets vikt går tillbaka o att barnet bli undernärt.

    Vad sorgligt med ditt missfall, är ledsen för din skull - kan ana vilken hemsk situation det är nu när jag själv går i väntans tider. Är själv så nervös till o från, svårt att vara helt lugn. Vill hela tiden ha "tecken" på att allt är bra... men nu mår jag ju så bra så det är inte mycket mer än magen som är tecken;)

    Allt gott, vi hörs igen, lycka till med syskonplanerna!!
  • Anetha

    Jag var 45 när jag fick vårat första barn i september och han skulle ha varit född i december. Men han mår hur bra som helst.

  • ALM

    Jag fick mitt första barn när jag var 42, nu är jag 46 och har världens ljuvligaste lilla prinsessa{#emotions_dlg.flower}

  • fältharen

    Jag fick min första dotter tre dagar innan jag fyllde 41. Sedan föddes lillasystern när jag var 42. Nu är jag 43 och har två små underbara flickorHjärta

  • mimamima

    Jag fick vår underbara dotter när jag var 42 år, hade ett missfall innan! Nu är jag 45 och har världens bästa och finaste tjej som fyller 3 snart...:o) lycka till....

  • Ulrika45

    Tack för era härliga berättelser! Nu har jag 5 veckor kvar så jag längtar, längtar. har tyvärr foglossning o en enorm mage så jag mår inte toppen. Till det kommer en förkylning som påminner om influensa så nu är jag helt färdig. Det får bli VC imorgon, oroar mig för hostan som skakar om magen så hårt... och som gör ont. Men annars är allt toppen och hon växer som hon ska. Så jag hoppas få min lilla tjej strax före min 46-års-dag...

  • mimamima

    Då får du åxå en liten majbebis....:o) Min dotter fyller 3 nu i början av maj, härlig årstid att få barn! Man behöver inte vara höggravid mitt i sommaren, inte bylsa på bebisen en massa kläder mm mm.....:o) jag hade åxå foglossning mm i slutet av min graviditet.... Satt mest som en strandad val i soffan...:o) lycka till...9

  • huldaskarin

    Jag är 44 och väntar mitt första barn i november. Jag trodde inte att jag nånsin skulle bli mamma men snart så  

Svar på tråden Fler äldre förstagångsmammor?