• anmaelli

    Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

    Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

    Hur har det gått för er som redan har gjort det?

    Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

    Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

    Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

    VÄLKOMNA!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

  • Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • bubblan79

    ja då kan jag säga att på sprejdag 15-20 så hade jag hela översta raden på biverkningar samtidigt


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • anmaelli

    Ah, låter mindre trevligt. Vet man bara att det resulterar i ett barn så är det ju värt det, men det är ju aldrig några garantier.

    Nehe, nu ska jag nana kudden. Det är visst en dag imorgon också.

    Tack för era svar. Är tacksam att ni delat med er.

    Godnatt!

  • bubblan79

    nej det var inte trevligt men eftersom jag inte förknippade det med sprejen så tyckte jag inte att själva behandlingen var så svår haha trodde bara jag hade blvivit väldigt sjuk... helt klart värt det..
    håller nu tummarna att det ena ägget klarar upptining nästa vecka och sen vill fästa i min livmoder och stanna där i 9 månader :D

    natti


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • anmaelli
    bubblan79 skrev 2010-10-23 23:10:39 följande:
    nej det var inte trevligt men eftersom jag inte förknippade det med sprejen så tyckte jag inte att själva behandlingen var så svår haha trodde bara jag hade blvivit väldigt sjuk... helt klart värt det..
    håller nu tummarna att det ena ägget klarar upptining nästa vecka och sen vill fästa i min livmoder och stanna där i 9 månader :D

    natti
    God morgon!

    Ja, jag håller också tummarna för att det går bra nästa vecka!
    Håll oss gärna uppdaterade :)
  • Busan10

    Hej! hopar gärna in här. har precis gjort vår första icsi som tyvärr blev misslyckat, nu väntar vi på att göra FET förhoppningis så snart som möjligt!

    På vår klinik (falun) är oddsen med ett långtidsodlat (5dagar istället för 2dagar) 51% att bilda graviditet och med FET 24% så oddsen är f*n så mycket sämre, men vi får hoppas att det tar sig ändå.. om dom klarar upptiningen..
    tydligen så är det bara 1 av 4 par som får till frysen, skönt att veta att man har dom så man slipper börja om hela processen..

    Det som skiljer sig på korta eller långa metoden är att vid korta så slipper man sprayningen, inget klimakteri.. men med korta metoden blir det färre ägg, så nästan alla börjar med långa metoden. dvs ca 3veckors sprayning + 10-12 dagars sprutor..

  • Vickan I
    Busan10 - Hur menar du med % du nämner ovan? Inte att det är 51% chans vid ET och 24% vid FET vid långtidsodlat? Eller menar du 51% vid långtidsodlat och 24% vid korttids? Håller tummarna för lyckat FET snart då.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Busan10

    båda är långtidsodlat.
    Detta gäller ju endast vår kliniks resultat så det kan skilja sig beroende på vart man går..
    FET har 38% positiva test med 24% Förlossningar. därför räknar jag det som 24% för det har resulterat i barn..

  • anmaelli

    Välkommen Busan10!!

    Jag förstår inte heller riktigt %-satserna du nämner, att "På vår klinik (falun) är oddsen med ett långtidsodlat (5dagar istället för 2dagar) 51% att bilda graviditet och med FET 24% så oddsen är f*n så mycket sämre". Kan du försöka förklara igen? Får skylla på att jag är ny inom det här området ;)

    Hoppas verkligen att ni lyckas nästa gång. Hur snabbt efter ett ET kan man göra ett FET?

  • Vickan I
    Busan10 skrev 2010-10-24 13:16:17 följande:
    båda är långtidsodlat.
    Detta gäller ju endast vår kliniks resultat så det kan skilja sig beroende på vart man går..
    FET har 38% positiva test med 24% Förlossningar. därför räknar jag det som 24% för det har resulterat i barn..
    Ahh ok. Nu vet inte jag om klniken jag går på räknar att graviditet bekräftats eller om de räknar på barn som faktiskt kommer ut, men kliniken har i princip samma procentsats för ET och FET vid långtidsodlat. Därför rek de nästan aldrig ngn att göra nya ET istället för FET om inte åldern spelar in. Med så stor skillnad som din klinik har skulle jag fundera på att hoppa FET och köra nytt ET istället då, om det nu ändå inte var gratis via landstinget iofs.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Busan10

    Här kommer en kopia av deras hemsida, få se om ni förstår oddsen enoigt detta, jag är lite dålig på att förklara :)
    De flesta får tillbaka två dagars odlade embryon och då brukar graviditets chansen ligga på ca 30-35% på de flesta kliniker..
    FET kan man göra direkt efter misslyckat ET om man vill och det finns tider, men under vissa omständigheter så vill kliniken vänta till man fått en "vanlig" mens (inte den man får efter IVFen)..

    Antal äggåterföringar 1421 (två dagars odlade)
    Antal gravida (positiv test) 585 (41 %)
    Antal förlösta 448 (31 %) (ca ett par av tre)

    Antal långtidsodlingar 911 (Fem dagars odlade)
    Antal gravida 458 (50 %)
    Antal förlösta 356 (39 %) (en på 2.5par lyckas)

    Antal frysåterföringar av blastocyster 259 (Fem dagars odlade)
    Antal gravida 98 (38 %)
    Antal förlossningar 63 (24 %)


     



     



     




Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI