• Mildamatilda

    Tips för att klä om vagn.

    Hej!

    Jag har köpt en 90 tals Brio kombivagn som jag tänkte pimpa lite roligare. Är det någon som kan ge användbara tips innan jag sätter igång?
    Har tänkt klä om den, men tvekar lite med vad. Bävernylon eller vaxat bomullstyg utanpå och bomullstyg inuti? Kan det funka? Hur svårt är det, har jag tagit mig vatten över huvudet ;) ?

  • Svar på tråden Tips för att klä om vagn.
  • Tola

    Puffar lite:) stoffochstil paketet kom igår så snart ska jag börja:) dock verkar tyget vara lite svårsytt, så vi får dse hur det blir...

  • Bumblebina

    Ska iväg och se om jag kan hitta nåt tyg idag. Har en inre vision om mörkblå denim, men vi får se vad som finns...

  • Mildamatilda

    Mitt tyg är också påväg...Kanske det får bli nästa helgs projekt ;)

  • Tola

    Nu är vagnen klar:) jag trodde tyget var ett perfekt vagnstyg.. o det var det på ett sätt. Men det lixom.. ja..drog sig lite vid stygnen..
    Men jag är mkt nöjd ändå. Får se om jag fixar en bild idag eller senare. Just nu saknar den bottenplattan som pappa ska såga ut.. o sen är det en sak som ska svetsas för att den ska kunna rulla:)

    enda som jag valt att inte fixa är baksidan.. där ska det på ett sneslåband. Fyller ingen funktion men det gör klädseln mycket snyggare. Dock är det sån liten marginal jag har att sy på att jag tar det den dagen jag känner att jag pallar att sitta och smygsy:)  

  • Tola

    Här är den( dumt nog tog jag ingen före bild). Men den var i marinblå och grön, men på vissa ställen var den så blekt att den var vit. Sittplattan (som fortfarande saknas) var svartmöglig...



     
  • frollan


    Tola skrev 2010-11-09 18:36:23 följande:
    Här är den( dumt nog tog jag ingen före bild). Men den var i marinblå och grön, men på vissa ställen var den så blekt att den var vit. Sittplattan (som fortfarande saknas) var svartmöglig...


     
    Gud vad fint. Undra om min kommer bli lika fin som din :P Jag har inga tidigare erfarenheter av att sy förutom en fleeceåkpåse jag gjorde förra året och den blev bra tillslut. Hehe... Vad är det för tyg något speciellt och slitstarkt?

    Bra tråd!

    Min vagn som vi har nu ser ut sådär, och är riktigt sunkig :P Har svårt att välja tug men något som passa grönt som chassit är i..
  • Tola

    Jag googlade massa innan ang tyger osv..
    Men jag jag fick dessa tyger helt gratis;) tunna dock ändå slitstarka så tänkte jag att det får bli det.
    Jag har inte ngt foder utan det är bara tyg.

    Tyvärr har vi inte provat den än då det är en sak som måste svetsas:/
    Hade hoppats på att glida lite i den i veckan men får nog vänta tills nästa..

  • Tola

    Din vagn ser ungefär ut som min gjorde. Jag tror dock min var lite blekare. Nästan vit på vissa ställen.
    Är det en brio?

    Sprätta alla sömmar (vilket går ganska lät när tyget är dåligt).
    Kan tänka mig att sittplattan i den inte är så fräsch heller? Gör en ny

    Det organga tyget jag har var skit snyggt men det blev inte så snyggt när man sydde i det vilket kan ses där på     "mellanbenenflärpen" (kommer inte ihåg va den heter). Trots att jag sydde efter den gamla klädsel blev den lite för lång också. Men det är inget jag ger mig in på att sprätt upp just pga tyget.
    Därför har jag också valt att inte göra så att man trär på klädsel utan bara hänger över den på ryggstödet. Det påverkar inte funktionen o jag tror det blir snyggare (på min ).

    Ska även göra en regnskyddspåse:)

    Tyvärr tar det nog ett tag innan den kommer användas. Väntar en liten om några veckor, så det blir sommaren då bebisen är 1.5 år kanske.. :)

  • Ewima

    Jag klädde om en BRIO sitty och fick ett tips att använda markistyg. Lätt av sy med, enomt slitstarkt och finns i många färger. Finns på välsorterade tygaffärrer.

Svar på tråden Tips för att klä om vagn.