• Free Spirit

    Islam en farlig religion?

    Det er mye tals om Islam både i media og dermed også her..og funder på hva tycker du som ikke muslim:
    Er Islam en farlig religion og hvorfor og på hvilken måte då anser du?

    Om du (ikke muslim) anser at det er en fredens relgion hvordan anser du du då at det kommer til uttrykk hvor du bor og ellers i verden?

  • Svar på tråden Islam en farlig religion?
  • oOHalalOo
    Rushmore skrev 2013-07-08 20:50:44 följande:
    Kan lägga till att jag tycker att det är en farlig situation när religion, stat och lagstiftning blandas samman, oavsett religion.

    Det otäcka med islam, i den formen vi ser den nu, är att så många anhängare är beredda att ta till våld och terror för att få sin vilja och sin tro igenom.
    Hur många anhängare är det som du talar om? Om vi utgår från att muslimerna är ca 1,5 miljarder världen över. Hur många är beredda, enligt dig? Eller hur många av de svenska muslimerna, om det är oss du talar om?

    Det finns alltid människor som går utanför lagens väg, det är  våra lagar och rättsväsende ett bevis för kan man säga. Så det finns alltid folk som gör vad de inte borde göra, som väljer sin egen väg. Jag tycker man ska ta med sånt när man gör såna här 'beräkningar'. 

    Sen ska jag också säga att självklart får de som vill göra vad de vill inom lagens armar, rita dumma bilder eller vad det nu är, göra det utan att utsättas för våld pga det.  
  • Rushmore
    oOHalalOo skrev 2013-07-08 21:16:23 följande:
    Hur många anhängare är det som du talar om? Om vi utgår från att muslimerna är ca 1,5 miljarder världen över. Hur många är beredda, enligt dig? Eller hur många av de svenska muslimerna, om det är oss du talar om?

    Det finns alltid människor som går utanför lagens väg, det är  våra lagar och rättsväsende ett bevis för kan man säga. Så det finns alltid folk som gör vad de inte borde göra, som väljer sin egen väg. Jag tycker man ska ta med sånt när man gör såna här 'beräkningar'. 

    Sen ska jag också säga att självklart får de som vill göra vad de vill inom lagens armar, rita dumma bilder eller vad det nu är, göra det utan att utsättas för våld pga det.  
    Jag har hört ett antal muslimer i debatter säga att 99% av muslimerna inte är terrorister. Om det stämmer så innebär det att en procent, alltså 15 000 000 är det.

    Sverige verkar vara någon slags grogrund för terrorister så vi har haft vår beskärda del av svenska muslimer som dömts för förberedelse för terrorbrott.
  • oOHalalOo
    Rushmore skrev 2013-07-08 21:29:13 följande:
    Jag har hört ett antal muslimer i debatter säga att 99% av muslimerna inte är terrorister. Om det stämmer så innebär det att en procent, alltså 15 000 000 är det.

    Sverige verkar vara någon slags grogrund för terrorister så vi har haft vår beskärda del av svenska muslimer som dömts för förberedelse för terrorbrott.
    Är Sverige grogrund för terrorister? Vem säger det?
  • Rushmore
    oOHalalOo skrev 2013-07-08 21:56:06 följande:
    Är Sverige grogrund för terrorister? Vem säger det?
    Det är väl bara att titta på listan över svenska muslimer som är dömda för terrorbrott eller förberedelse till terrobrott för att se det. Det är inte en ensam galning det handlar om.

    Någonstans har de radikaliserats. Det är alltså rätt rimligt att anta att det för varje terrordömd person finns ett antal personer till i personens närhet som, även om de själva inte utfört några dåd, sympatiserar med åsikterna.


  • AtillÖ
    Johan75 skrev 2013-07-08 11:39:05 följande:
    Vad du syftar till och din andemening är oftast för mig helt obegripligt. Det var ju du som skrev:

    Hur kopplar du detta till det som sker i Egypten och Syrien? På vilket sätt är det kopplat direkt till Islam? Att muslimska organisationer har problem med hur de finansieras och dessa finansiärers kopplingar till terrorism har ju knappast med utvecklingen i Syrien och Egypten att göra. 
     
    Slutligen tvivlar jag starkt på att du, Putin och Obama delar oro. Till att börja med står Putin (och Ryssland) på Assads sida medan USA (och Obama) gått ut offentligt med stöd för rebellerna. Samtidigt lurar Iran och i bakgrunden, vilket gör att Israel är på helspänn. 

    Jag är också orolig över händelseutvecklingen i Syrien och Egypten, men jag anser inte att sådan oro bör uttryckas oreflekterat i en tråd som handlar om ifall Islam är en farlig religion, detta är en politisk konflikt. Däremot finns det som sagt orsaker till att diskutera just Islam, terrorism och mänskliga rättigheter - men som sagt har jag svårt att hitta kopplingen till Syrien och Egypten.
     
    Du har rätt och jag har fel! Okey!
  • Rushmore
    Johan75 skrev 2013-07-08 08:24:08 följande:
    Oro för de människor som befinner sig mitt i detta eller en oro att det ska ske i Sverige? 

    Varför tror du själv att de gör detta mot varandra? Har det med islam att göra?

    Missförstå mig rätt, Islam har klara problem - men Egypten och Syrien handlar om geopolitik och religionen spelar väl en ytterst liten roll? Eller menar du att inbördeskrig, demonstrationer och revolutioner är "typiskt muslimskt"?
     
    När Muslimska brödraskapet, en organisation som är både politisk och religiös, är en mycket tungt vägande part i konflikterna, så går det väl knappast att påstå att religionen spelar en ytterst liten roll?

    I Syrien är konflikten mellan shia, sunni och alawiter något som ger eld åt konflikten.
  • AtillÖ
    oOHalalOo skrev 2013-07-08 20:38:25 följande:
    Är du mån om muslimer i muslimska länder eller är vill du inte ha Islam i Sverige? Jag har lite svårt att komma till kärnan i dina inlägg.
    Jag är mån om alla, men ångrar mig nu djupt att jag började skriva i denna tråden. För jag kan onekligen för lite om ämnet. Snälla acceptera det!
  • Johan75
    Rushmore skrev 2013-07-08 22:16:47 följande:
    När Muslimska brödraskapet, en organisation som är både politisk och religiös, är en mycket tungt vägande part i konflikterna, så går det väl knappast att påstå att religionen spelar en ytterst liten roll?

    I Syrien är konflikten mellan shia, sunni och alawiter något som ger eld åt konflikten.
    I det här fallet har jag inga problem med att säga att religionen spelar en liten roll. Minoriteter och majoriteter som slåss om den politiska makten, turbulent demokratiseringsprocess, massdemonstrationer, maktvakum efter fallna ledare, med mera. 

    Religionen har en roll men vilken religion det är spelar just nu mindre roll. I framtiden däremot blir det intressant att se. Vilka värderingar har de rebellgrupper i Syrien som USA nu (med all säkerhet) stöttar både militärt och ekonomiskt? Från andra hållet pumpas vapen och pengar in från Iran och tillåts dessa grupperingar under en längre tid bygga upp en religiös retorik så kan detta sluta i precis samma soppa som exempelvis Afghanistan. 
    Behold, i come as a thief.
  • oOHalalOo
    Rushmore skrev 2013-07-08 22:05:35 följande:
    Det är väl bara att titta på listan över svenska muslimer som är dömda för terrorbrott eller förberedelse till terrobrott för att se det. Det är inte en ensam galning det handlar om.

    Någonstans har de radikaliserats. Det är alltså rätt rimligt att anta att det för varje terrordömd person finns ett antal personer till i personens närhet som, även om de själva inte utfört några dåd, sympatiserar med åsikterna.


    Nu har jag inte sett den listan så kan omöjligt svara på det.

     
  • silvergirl

    Islam är inte farligare än kristendom. Det är som nämns ovan är snarare uttryck för traditioner. Många människor i arabiska länder är kristna och praktiserar hedersvåld och andra förlegade sedvänjor. Jag känner många muslimer som är trevliga och vettiga och inte vill pracka på andra sitt sätt att leva. Dom vill gärna få chansen att leva enligt sin tro med ramadan och fläskfri kost men för övrigt vill det vara ifred och utöva sin religion. Jag är inte muslim men mina barns pappa är det och jag har ett friktionsfritt förhållande till familjen. Det är inte religionen som är farlig utan fanatismen.

  • Tropcero
    NäktergaI skrev 2017-02-15 09:19:16 följande:
    Skillnaden där ligger i att Kristendomen inte är farlig för någon annan än den Kristne individen. Det är den Kristne individen som blir förföljd, hatad, angripen och mördad för sin tro. Den Kristne ger sig inte ut för att mörda efter några påbud från det Nya Testamentet vilket är Kristendomens läror. 

    Islam däremot riktar sitt hat mot otroende och dess anhängare gör inget för att förkasta dess våldsamma läror.

    Sen kan man särskilja på vilka som är muslimer och inte. Du nämner fadern till dina barn. Om han inte ger sig ut och förkastar koranens läror om att otroende är de värsta bland all skapat, om han anser att koranen har fel när den kallar oss apor och svin, när han anser att koranen har fel i att uppmuntra "muslimer" till att hugga av kroppsdelar, korsfästa och skära halsen av otroende så är han ju inte heller en muslim.

    Han tror ju varken på Muhannads läror eller koranens budskap och det vore också långsökt då att hävda att han skulle vara en muslim. Enligt koranen är han en hycklare och det är inte jag som säger det. Det är vad Muhannad lärde.
    Skitsnack och offermentalitet.
  • LightScreen
    Free Spirit skrev 2010-10-30 16:35:22 följande:

    Det er mye tals om Islam både i media og dermed også her..og funder på hva tycker du som ikke muslim:

    Er Islam en farlig religion og hvorfor og på hvilken måte då anser du?

    Om du (ikke muslim) anser at det er en fredens relgion hvordan anser du du då at det kommer til uttrykk hvor du bor og ellers i verden?


    Extremister i alla religioner är extrem farliga... inte religioner.
  • trots

    Det är inte religionen som är farlig utan det är de fanatiska människorna som är farliga, de som inte respekterar andras tro, vilja och åsikter och dessafanatiker finns tyvärr finns inom islam, kristendomen, ateisterna osv osv

    Ment majoriteten av alla dessa människor oavsett om de är religösa eller ateister osv är goda människor som respekterar andra och vill väl men dessa människor synns inte för det finns inget nyhetsvärde i de skötsamma och goda människorna utan all uppmärksamhet landar på de våldsamma och även dårar som skriver hatiskt anonymt på internet

  • Keiko35

    Islam är en farlig religion. Islam kan tolkas på många sätt och man måste läsa förklaringar till varenda vers vilket är konstigt i sig, för det gör det hela komplicerat. Dumt om man nu vill att budskapet ska nå alla människor. Dessutom går det inte att översätta koranen till andra språk eftersom arabiskan innehåller ord som inte finns i ex svenskan. Så du måste kunna arabiska för att läsa koranen rätt. Är du dessutom dyslektiker eller analfabet måste du gå till en imam och bli undervisad . Imamer är alltid män och bara det är ett problem. Det finns inga kvinnliga imamer, inte heller homosexuella.

Svar på tråden Islam en farlig religion?