• JessicasGroda

    Matschema för min bebis på 6 månader

    Hej!
    Tänkte bara fråga hur mitt matschema ser ut. om det är bra.? och hur ser alla andras ut?

    6-7 Ammning/ersättning   ( beror lite på hur dagsformen är på bebis)
    9-10 Gröt knapt en portion med lite fruktpuré   
    12-13 Lunch, hemlagad eller burkmat, lite mindre än halva 6 månaders burken. lite fruktpure till efterätt
    14-15 mellis, frukpuret el  amning
    17-18 middag, som lunchen
    20-21 som morgonen.

    jag har fortfarande fri amning och tillämpas ibland på dagen, och nån gång på natten. ska försöka trappa ner helt så småningom snart.

    hon vaknar runt 6-7 och äter sen vill hon somna om direkt. så "frukosten" blir där runt 9-10 istället.

    sen när jag slutat amma och hon vaknar på natten och verkar hungrig, vad bör jag ge henne då?
    hon vaknar max en gång varannan vecka på natten. slutade med det när hon va 7 veckor. (då var det varanann timme som hon skulle käka, varje natt)

    finns det något tips på nån annan mellis också?

    och självklart erbjuds hon vatten till måltiderna, om hon vill. ibland så är det roligast att tugga på flaskan. vi har olika flaskor för vatten och ersättning. ersättningen går i hur lätt somhelst. men vattnet ör lite si och så med. nåt tips?

    hoppas ni har lite tips och synpunkter på detta.

  • Svar på tråden Matschema för min bebis på 6 månader
  • Majestic

    Min son är också 6 månader som äter lite olika från dag till dag. Några ggr har en ätit en hel grötportion, annars är det halva som går ner med lite frukt puré till. Välling dricker han, ammas ffde.

    Hans "matdag" ser ut så här (allt är ca tider)

    07.00 ammas
    10.00 välling
    12-13 lunch (hemlagat eller burk, halva/hela beror på)
    14-15-16 ammas eller fruktpuré
    18.00 gröt/välling
    20.00 ammas
    22.00 välling
    05.00 välling/ammas

    Jag blir så stressad när jag läser att andras barn äter mycket, ofta är villiga å prova olika saker, min lillfralla väljer å vrakar !


    I´m because we are...
  • JessicasGroda
    Majestic skrev 2010-11-04 14:15:43 följande:
    Min son är också 6 månader som äter lite olika från dag till dag. Några ggr har en ätit en hel grötportion, annars är det halva som går ner med lite frukt puré till. Välling dricker han, ammas ffde.

    Hans "matdag" ser ut så här (allt är ca tider)

    07.00 ammas
    10.00 välling
    12-13 lunch (hemlagat eller burk, halva/hela beror på)
    14-15-16 ammas eller fruktpuré
    18.00 gröt/välling
    20.00 ammas
    22.00 välling
    05.00 välling/ammas

    Jag blir så stressad när jag läser att andras barn äter mycket, ofta är villiga å prova olika saker, min lillfralla väljer å vrakar !
    du ska inte behöva vara stressad över ditt barns mat.
    min dotter äter typ bara morot, palsternacka, potatis och majs. och det är den här veckan vi börjat med middagsmat också. annars har det varit ammning där istället.
    vi har testat lite mer kyckling och kött och så...men det går ner litegrann, sen får vi komplettera med nån smak hon gillar sen tidigare.

    men din sons matdag ser ju bra ut, alla barn är ju olika.
  • TeeTee

    Jag har precis slutat amma på grund av att min son har mjölkproteinallergi, och han har nu kommit in i en bra rytm med måltiderna:

    Frukost (ca 8.00) 1 portion mjölkfri gröt
    Lunch (ca 11.30) 1 barnmatsburk + frukt
    Mellis (ca 15.00) 210 ml Althéra (mjölkfri modersmjölksersättning)
    Middag (ca 17.30) Smörgås + frukt
    Kvällsmål (ca 20.00) 1 portion mjölkfri gröt
    -
    Nattmål (ca 4.00) 180 ml Althéra.


    Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • Majestic

    Min son vägrar äta gröt och så ätar han inte så mycket av sin lunch/middagsmat heller. Jag har kört med burk- och hemlagat mat men han tar några skedar sen vänder han bort huvudet.....får magsår snart pga ätande !


    I´m because we are...
  • Amis

    Sonens matschema ser ut som följande:

    8.00: en portion gröt + en halv päron
    12.00: hemlagad mat motsvarande 1/2 - 1 burk. Kött, potatis och grönsak.
    14.30: Mellanmål - frukt, plommonpuré eller bröd med leverpastej, majskrokar
    16-16.30: Lagad mat samma som lunch
    18.30-19.00: En portion gröt
    19-30-20.00 Välling (mängd beroende på hur mycket gröt han fick i sig)
    1.00-2.00: Ersättning 160 ml.

    Kan tillägga att sonen började rata flaskan när han var ca 4 mån så vi har varit "tvungna" att komma igång ordentligt med maten. Kvar har vi att testa fisk och ris.

    Majestic: vet precis hur frustrerad du känner dig kring maten. Så var det för oss också. Sonen vägrade gröt i nästan två månader. Det vände när vi började ge honom päron med gröten. Nu äter han den utan problem och oftast utan frukten. Sedan några veckor tillbaka började vi med 6 månadersgröten och den får vi kämpa med. Det kan ta många veckor innan de vänjer sig vid en smak. Fortfarande kan han ibland krångla och vägra öppna munnen så vi leker, sjunger, "lurar" honom att öppna munnen. Ibland går det hur smidigt som helst, ibland inte.

  • msfine

    Hej!
    När ni ger ris, mixar ni det?
    Jag har slutat amma och han vägrar ersättning.
    nån som har nå tips på bra mellanmål?

  • Juni 06

    Jag ger fruktpure till mellis ibland med yohurt i eller lite gröt. Jag har nästan slutat helt att amma ammar bara 1 gång på natten och 1 gång på morgonen. Men jag vet inte vad sonen ska få när jag slutat amma helt på natten. Han dricker knappt ingen välling.

  • msfine

    hur gammal är din son? har frågat på BVC när jag kan börja ge mjölkprodukter som turkiskyoughurt men får inge vettiga svar :(
    Gav banan idag och det tyckte han om.

  • Nonneli

    Matschema för min 6 månaders son ser Ungefär ut så här;

    07.00 Ammar
    09.30 200ml välling
    12.30 Lunch. (t.ex potatis/majs eller kyckling med ris osv.) + vatten
    15.00 Fruktpure' och någon majskrok
    18.00 Gröt + vatten
    19.00 200ml välling

    Men detta är på ett ungefär. Det kan såklart variera beroende på om han sover eller inte.
    Och det kan hända att jag ammar vid något/några tillfällen under dagen.

  • Schira

    Min 6 månaders tös mat-schema ser ut så här=

    ca 07.30: Gröt
    ca 11.30: Lunch(nån matpure och fruktpure till efterätt)
    ca 15.30: 240 ml ersättning
    ca 19-19.30: gröt

Svar på tråden Matschema för min bebis på 6 månader