• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Kattflickan

    Grattis Bambi!!!! 

    Eftersom jag gillar att planera så funderar jag redan över ett ev. syskonförsök nästa vår. Vi har en frisk blastocyst i frysen som vi ska försöka först med. Funkar inte det får vi se om vi gör någon fler ivf. Mina ägg lär ju inte direkt ha blivit bättre med åren. Jag har en fundering om akupunktur:

    Är det klarlagt att akupunktur fungerar för fertilitet? Hur funkar det? Ger det fler och bättre ägg, eller bättre förutsättningar i livmodern? Jag gjorde akupunktur vid min andra ivf och fick ut dubbelt så många ägg (8) som vid den förtsta ivf'en samt att det resulterade i min dotter. Det kostade en del pengar och var svårt att komma ifrån jobbet för att göra behandlingarna men om det troligen gör effekt så är det ju värt det. 

  • Bambi2

    Eftersom jag redan hade använt klinikens test 2 dagar i förväg igår, köpte jag apotekets för fortsatta testtagningar... och strecket var inte starkare i morse, snarare kanske svagare. Tänk om jag fortfarande har ett jättesvagt test på min testdag imorgon? Hur ska jag tolka det? Hur kan man övertala gyn eller mödravården att ta blodprov?

  • Frazze
    Bambi2 skrev 2013-06-09 13:56:46 följande:
    Eftersom jag redan hade använt klinikens test 2 dagar i förväg igår, köpte jag apotekets för fortsatta testtagningar... och strecket var inte starkare i morse, snarare kanske svagare. Tänk om jag fortfarande har ett jättesvagt test på min testdag imorgon? Hur ska jag tolka det? Hur kan man övertala gyn eller mödravården att ta blodprov?



    Jag håller tummarna och tår för att det blir ett starkt och tydligt streck!

    Tänk plus bara! Lycka till!
  • Missne

    Bambi: Stort  grattis till ditt plus . Jag tycker att det är tydligt. Som jag har förstått det så behöver det inte bli starkare och starkare varje dag utan kan stå och stampa ett par dagar innan det blir starkare. Har du förresten några känningar som kan bero på graviditeten?

    Jag har själv testdag idag (dag 17 efter ET, 19 efter ÄP), men har inte vågat testa ännu :-/ är så rädd för att åter misslyckas.... Känner inte något speciellt alls vilket gör att jag inte känner så stort hopp. Men så länge motsatsen inte är bevisad (att jag inte tagit testet) så kan jag ändå fortsätta hoppas.....

  • Bambi2

    Tack Missne och ni andra! Har inte själv varit inne i den här testsvängen förr, eftersom mina test alltid varit skinande blanka och jag fått mensen innan TD för det mesta vid tidigare försök. Så jag vet inte vad jag ska tänka. Hur länge ska man testa? Jag antar att det är dumt att byta typ av test eftersom det blir svårare att jämföra.

    Jag vågar inte tolka in för mycket i olika känningar eftersom jag kände mig gravid redan innan ÄP vid min 1:a IVF ;)
    Men denna gång hade jag intensiva nattsvettningar och kissade flera gånger per natt, ont i brösten (men det är vanligt i helt "spermielösa" cykler också;)) Jag har haft ont i ländryggen i flera dagar men tillskriver det, det faktum att jag gick för länge i klackar en dag och sen sträckte mig när jag gjorde en oklok rörelse... Det tydligaste vore nog att det känns som om magen har ett för kort resårband som spänns när jag ställer mig upp, jag läste den beskrivningen någonstans och tycker att det stämmer perfekt. Om jag mådde illa skulle jag känna mig mer säker men det gör jag inte.

    Jag hoppas på ett plus för dig Missne!! Varför har du testdag så sent? På min klinik säger de 14 dagar efter ET. Känner du något?

  • Hannah8401

    Bambi, jag tror hcg ökar med det dubbla varannan dag, så imorgon är det säkert starkare. Jag tror det var så för mig med, väldigt svagt två dagar i rad och starkare på tredje.

    Illamående kan dröja, mitt började v7, kände inget före det. Hoppas det är lite starkare imorgon

  • Missne
    Bambi2 skrev 2013-06-09 15:29:29 följande:
    Tack Missne och ni andra! Har inte själv varit inne i den här testsvängen förr, eftersom mina test alltid varit skinande blanka och jag fått mensen innan TD för det mesta vid tidigare försök. Så jag vet inte vad jag ska tänka. Hur länge ska man testa? Jag antar att det är dumt att byta typ av test eftersom det blir svårare att jämföra.

    Jag vågar inte tolka in för mycket i olika känningar eftersom jag kände mig gravid redan innan ÄP vid min 1:a IVF ;)
    Men denna gång hade jag intensiva nattsvettningar och kissade flera gånger per natt, ont i brösten (men det är vanligt i helt "spermielösa" cykler också;)) Jag har haft ont i ländryggen i flera dagar men tillskriver det, det faktum att jag gick för länge i klackar en dag och sen sträckte mig när jag gjorde en oklok rörelse... Det tydligaste vore nog att det känns som om magen har ett för kort resårband som spänns när jag ställer mig upp, jag läste den beskrivningen någonstans och tycker att det stämmer perfekt. Om jag mådde illa skulle jag känna mig mer säker men det gör jag inte.

    Jag hoppas på ett plus för dig Missne!! Varför har du testdag så sent? På min klinik säger de 14 dagar efter ET. Känner du något?
    Intressant med svettningarna. Jag hade också grymma svettningar på nätterna första veckan efter ET. Jag vaknade helt sjöblöt på nätterna och det blev t o m rosor på lakanen. Har aldrig varit med om nåt liknande. Jag har dock förknippat det med att jag höjde prednisolondosen till 20 mg. samtidigt gick jag ner 2,5 kg på en vecka utan att jag ändrade kosten så ämnesomsättningen ökade nog rejält där och kroppstemperaturen. Nu svettas jag inte så mycket på nätterna längre bara lite. Jag behövde också gå upp och kissa på nätterna, viket jag aldrig brukar behöva annars. Åt du prednisolon också?

    Antar att Falun har så lång tid till testdag för att det ska bli klarare svar. Är man på dag 19 efter ÄP så bör ju testen vara ganska starka. Då kanske de slipper de här plussen som försvinner väldigt tidigt också. Men jag vet inte, har inte frågat varför.

    Jag har känt extremt lite känningar denna omgång. Brukar alltid få mycket symptom av äl-sprutan (spända bröst, stickningar i magen etc), men det fick jag inte denna gång så jag har varit lite orolig att kroppen inte tagit till sig äl-sprutan ordentligt.

    Nu är jag jättekissnödig (har hållt mig ett tag för att jag inte vågat gå och testa ....) så om jag ska testa idag så måste jag nog göra det snart innan jag sprängs Usch, vågar inte....
  • cff

    Bambi - jag håller tummarna för att ditt plus skall bli starkare. Jag tror att du ganska enkelt kan få din gyn att skriva remiss på hcg (som de akutmärker så att du får svar samma dag). Vid IVF finns det ju en något förhöjd risk för utomkveds så de håller hellre lite för mycket koll än för lite (vid utomkveds tror jag att hcg har ett annorlunda stigningsmönster). Många här i tråden har som du märkt haft svaga plus (mycket svagare än ditt) och har helt normala graviditeter, så vi fortsätter alla att hålla tummar och tår.

    Missne - skickar massor med goda tankar och håller tummarna för att du får plus. Brukar din mens dröja så här länge när du gör IVF? Annars är det ju ett mycket lovande tecken om du inte fått mens ännu. 

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH