• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Mikki

    Sjöhästen: hm, antagligen så tar de bara enkla fall och nekar de svårare. Därav bättre statistik.

  • Bambi2
    Sjöhästen80 skrev 2013-06-12 18:33:05 följande:

    Jag blev väldigt förvånad när jag lästa detta. Att Nordica i Göteborg låg bäst till av de privata klinikerna. Efter 2avrutana försök råde de mig att gå via äggdonation. Jag gick över till Fertilitetcentrum och efter 1:a försöket så går jag och ruvar på ett embryo och har 3 i frysen.
    Sjöhästen: jag tror att det mest effektiva sättet för kliniker att få bra statistik, är att neka patienter som troligtvis riskerar att kanske behöva några fler försök,  Jag tror att de rekommenderar ÄD för att inte riskera att dra ner sina siffror med kvinnor som vill göra många försök med egna ägg. Det är skandalöst eftersom många kanske fullt litar på läkarens dom och tror att ÄD är enda möjligheten.
    Det kan också finnas många olika anledningar att göra IVF. Drömpatienten är en relativt ung kvinna med PCO, de får ut både många och bra ägg. Sen är det högst diskutabelt att klumpa ihop 35'åringar med 39'åringar. Om en klinik har merparten av sina patienter i 35-års åldern förbättrar detta avsevärt statisktiken, än om man hade många i 39-års åldern. Det är faktiskt en stor skillnad där. Vissa kliniker har så oförmångliga erbjudanden till dem som är lite äldre att de troligtvis skrämmer bort dem till andra kliniker. Många kliniker handskar vårdslöst med embryona, om det finns många; de tinas i par eller 3 åt gången för att välja det bästa, och slänger de andra, även om de lever. Detta för att maximera chanserna per insättning. Om man däremot vill ge varje embryo en chans, kanske det är mindra chans per återförsel men det skulle reducera antalet fullgångna IVF'er. Allt detta är sådant som man som patient har väldigt lite kontroll över.
    Det jag ändå tycker är sympatiskt med min lite kaotiska klinik i Danmark, är att de är en av få som har ett enheltspris per behandling. En IVF kostar vad den kostar. Oavsett hur gammal eller ung man är!
  • Liv2014

    Statistiken är helt beroende av vilken typ av patienter de ger behandling och inte. Kollade mkt på denna statistik men först och tänkte att det var nordic man borde välja innan jag läste att det kunde bero på detta. Om man dessutom tittat på statistiken året tidigare har inte nordic dessa anmärkningsvärt högre resultaten. Tror det är viktigare att välja en klinik som är välrenomerad, har funnit en längre tid och som man känner förtroende och trygghet med. Nordics första kommentar till mig när vi skulle få våra provsvar var att det nog får bli äggdonation. Att jag hade kanske 5 % chans med ivf... Hade nog vart lugnare vid första ivf:n om inte läkaren helt hade svartmålat chanserna...

  • jennaA
    Äntligenvi skrev 2013-06-11 09:30:12 följande:
    Jag håller helt med dig Bambi blir deprimerad bara jag tänker på det. I USA är de så otroligt långt fram. Min inställning var alltid att ge det 3 försök i Sverige och sen åka till USA. Det kostar otroligt mycket pengar men den nya metoden med Co Culture IVF verkar så otroligt bra med bra resultat. Det gäller verkligen att hitta en bra barnmorska. Jag går på ultraljud varje vecka och det hjälper mig oerhört att sakta men säkert börja lita på min kropp igen.  Men sen som vanligt måste man tjata kan du ta det provet etc. Men hon är tillmötesgående vilket jag uppskattar.

    Hejsan, hoppas jag får hoppa in här. Vad menas med Co Culture?
  • Zwillinge86

    Skulle ha tjuvtestat idag, är på ruvdag14, men vågade inte. Är så otroligt rädd för att det ska vara negativt. Har inte haft några mer färgade flytningar, men en dov molvärk i ett par dagar. I övrigt inga gravidsymtom alls. Är detta ett dåligt tecken? Har ni andra kännt något innan ni plussat?

  • Frazze

    Zwillinge jag håller tummarna för dig! Vi som ska börja vår ivf resa behöver lite positiva vibbar! Jag hoppas verkligen att det lyckats denna gången.

  • Bambi2

    Zwillinge - Jag vet vilken vånda det är - testa? / - testa inte? Jag började testa ruvdag 12 eftersom min officiella TD var rd 14. Om det hade varit blankt då, hade jag inte behövt bli jättebesviken, eftersom det faktiskt kan dröja innan man ser något. Samtidigt, tänkte jag att det kan vara ett sätt att vänja mig vid tanken på att det kanske inte har funkat denna gången heller. Jag började först med ÄL-test för att se om det fanns någon poäng alls att ta ett gravtest. (Den billigare varianten av ÄL-test) Det visade ett svagt extra streck. Så då tog jag snabbt ett till ÄL-test, ett annat märke, som blev ett jättestark utslag. Detta var 4.30 på morgonen och jag var tvungen att ta på mig läsglasögon för ögonen är igenklibbade och har svårt att se ordentligt så tidigt. Jag sprang runt och letade efter mitt extra gravtest som jag trodde att jag hade men det hade jag inte. Så jag fick ta klinikens. Först såg det helt blankt ut och hoppet bara sjönk som en sten. Sen började ett svagt streck avteckna sig, först tror man att det är inbillning. Det kan vara bra att ha klocka/mobil i beredskap, så man inte avläser för sent. När jag skulle fota allt så tyckte jag bilden blev för ljus och strecket svagare än i verkligheten. Jag har alltid trott att om det finns HCG ska två lika starka streck avteckna sig ungefär samtidigt men så blev det inte, inte ens på rd 14, då var strecken lika svaga.

    Jag har hört om många som får plus väldigt sent, det händer också, så håll ut!

    Ang. symptom, så verkar molvärk vara ett vanligt gravsymptom! Jag brukar aldrig ha ont i ländryggen men det hade jag då och änn mer nu. Det sticker och känns konstigt i både livmoder och äggstockar. Men det är ju så svårt att veta när man har gjort en IVF, för jag har så många biverkningar bara av den.

    Håller tummarna för både dig Zwillinge och Sjöhästen!

  • Zwillinge86

    Tack tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag tänkte som du att om det är negativt idag så kan det hinna bli positivt till officiell trstdag den 19/6, men vågade som sagt var inte imorse, är inte redo för ytterligare en sorg. När jag blev gravid naturligt hade jag extremt ömma bröstvårtor, var sjukt trött och konstig aptit, men detta var ju runt v.5. Hade ömma bröst under första veckan denna gång, men tänker att det är ÄL-sprutan. Hade kännt mig säkrare om jag fortfarande hade ont i brösten då det är ett tidigt gravtecken. Suck. Jag behöver verkligen ett positivt besked då allt gått så dåligt hittills. För min del kommer väntan bli lång även om jag får ett plus, då jag fick missfall i v.11 förra gången....

  • Bambi2

    Zwillinge - Fy vad hemskt att ha upplevt ett missfall! Jag kan tänka mig att det gör detta väntande, så mycket värre. Jag är livrädd för missfall och har svårt att våga vara helt glad, p.g.a. detta. För er som det redan hänt för måste det vara ännu värre. Att det är väldigt vanligt med missfall är ju ingen tröst ... Kanske det hjälper att tänka att varje gång är en ny gång och inget säger att det skulle behöva hända igen. Och de flesta som kämpar får ju till slut sin efterlängtade bebis. Det kan vara lätt att glömma det i all oro.

    Kram

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH