• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Nube
    caaam skrev 2017-04-27 10:25:12 följande:

    Hej! Helt ny här och följer tråden.

    Fick mitt AMH igår och det var väldigt lågt. Ska i alla fall testa en provstimulering nu annars måste det bli äggdonation.

    Någon som blivit gravid trots lågt AMH?


    Hej Caam, välkommen hit även om det är tråkigt att du hamnat här.. Jag har läst igenom hela trådet och det är flera som blivit gravida trots låg amh, så det är inte omöjligt! Det är absolut värd att testa med provstimulering. Jag ska snart åka till sjukhuset för att hämta tillbaka mitt ägg, har amh 0.4.. När ska du börja med ivf?
  • Nube
    emhu skrev 2017-04-26 19:57:24 följande:

    Ja, det känns väldigt bra att veta att det funkar! Vi ska vänta på att missfallet blöder ut ordentligt och sedan ta ett möte med ivf-kliniken igen om typ 3 veckor så får vi se hur vi går vidare. Jag gör ju gärna ett försök innan sommaren men hade också varit lite skönt att ha tid att vila upp sig ordentligt i sommar och köra i höst istället. Vi flyttar dessutom i början på juni och deg känns lite tungt att både göra en behandling och fixa flytt...vi får se :) hur skulle ni gjort? Tänker också att har jag blivit gravid på naturlig väg en gång så kan det ske igen och sommaren kanske är en perfekt tid att ge kroppen en naturlig chans till.


    Det kanske är värd att vänta och börja efter sommaren, låta kroppen vila efter missfallet. Men jag förstår att du vill komma igång inna sommaren, kanske kliniken har en åsikt vad är bäst så prata med dem. Hoppas det går bra! :)
  • Frazze
    caaam skrev 2017-04-27 10:25:12 följande:

    Hej! Helt ny här och följer tråden.

    Fick mitt AMH igår och det var väldigt lågt. Ska i alla fall testa en provstimulering nu annars måste det bli äggdonation.

    Någon som blivit gravid trots lågt AMH?


    Ja då! Nästan alla här har lyckats bli gravida naturliga vägen. Jag hade ett amh på 0.2 och mina äggstockar var utdömda av ivf läkarna i Göteborg. Jag blev gravid på första ivf försöket men hon dog i magen i v 24 sen blev det ingen mer graviditet på de sista två försöken. Sen började vi med äggdonation i Riga och jag blev gravid men fick mf i v 6 el 7. Vi åkte på lång semester med mycket öl och vin hade vart på Hormonelle i Sthlm innan och fått utskrivet lite grejer och letrozol hade jag hemma och swish pang boom så var jag gravid! Tog 2 veckor och idag är min son 8 månader på dagen. Fick veta att jag hade ingen slemhinna och en skrumpen äggblåsa för lite mer än 2 månader sen och fick panik. Hem och beställde alla piller jag behövde. Tog min letrozol och pang så var jag gravid igen. Tyvärr så var nog ägget skräp denna gången så jag håller på att få mf nu, väntar på det! Men amh säger bara hur svårstimulerad du är under en ivf inget annat. Be din gyn om letrozol och sök till Hormonelle i Sthlm om du inte får fortsätta med ivf. Visst är det lite pengar i det, men så värt det! Stort lycka till nu! Kram
  • caaam
    Nube skrev 2017-04-27 11:28:02 följande:
    Hej Caam, välkommen hit även om det är tråkigt att du hamnat här.. Jag har läst igenom hela trådet och det är flera som blivit gravida trots låg amh, så det är inte omöjligt! Det är absolut värd att testa med provstimulering. Jag ska snart åka till sjukhuset för att hämta tillbaka mitt ägg, har amh 0.4.. När ska du börja med ivf?
    Antagligen innan sommaren, väntar bara på sambons resultat. Var har ni gjort IVF? Vi blev gravida i höstas men fick missfall och efter det har allt bara strulat och när jag fick mitt AMH så insåg vi att även IVF kommer bli svårt.
  • larssonc
    Frazze skrev 2017-04-26 08:28:26 följande:
    Lycka till båda två! Själv så gick det inget bra tyvärr. De hittade aldrig något hjärtslag när vi var på vul så nu väntar jag på att det förhoppningsvis ska komma ut av sig självt så att jag slipper in på skrapning. Men vi fortsätter att kämpa på ändå. Bättre lycka nästa gång
    Beklagar ditt missfall :( hoppas verkligen du kan bli gravid snart igen! Kram
  • emhu
    Nube skrev 2017-04-27 11:30:33 följande:

    Det kanske är värd att vänta och börja efter sommaren, låta kroppen vila efter missfallet. Men jag förstår att du vill komma igång inna sommaren, kanske kliniken har en åsikt vad är bäst så prata med dem. Hoppas det går bra! :)


    Ja, jag skulle boka ett besök hos klinken när jag slutat blöda efter missfallet, hoppas det inte drar ut allt för mycket på tiden bara.
  • larssonc

    Idag är en sån dag när allt känns så där ledsamt och hopplöst.

    Vi kommer inte få genomgå ivf eller äd på grund av min tidigare stroke. Varken neurologen eller läkarna tror att jag klarar av behandlingen. Ingen idé att försöka med andra kliniker, står i min journal att min neurolog avråder så ingen läkare går nog inte emot det och jag vågar nog inte heller.

    Min läkare sa att vi får försöka själva. Kände hur hoppet bara försvann. Bli gravid på naturlig väg? Jo tack, lär aldrig hända och hjälp kan vi inte få så här lär inte bli några barn gjorda. Gnällde till min läkare över mina mellanblödningar och sa att jag lär aldrig få en slemhinna tjock nog för ett ägg.. fick lutinus utskrivet. Tog det för första gången denna cykel och idag kom mensen och den allt för bekanta hopplösa känslan. Saknar helt hopp på att vi kommer bli gravida. Känns meningslöst att ta lutinus när jag inte vet om det finns ett befruktat ägg. Känns som vi famlar i mörkret, hoppas lite bara för att falla brutalt varje gång mensen kommer :( jag hatar detta. Jag hatar verkligen denna kamp. Den förstör allt, precis allt. Tar bort all glädje. Hör jag någon säga en gång till "ja men ni kan väl adoptera" kommer jag nog vråla rakt ut. Som om det skulle ta bort all smärta och längtan efter ett eget barn? Få vara gravid.

    Ber om ursäkt för ett så deprimerande inlägg. Allt känns bara så utdömt. Speciellt när man bara hör "ja med ditt amh ska du inte förvänta dig för mycket".. livet är så orättvist

  • emhu
    caaam skrev 2017-04-27 10:25:12 följande:

    Hej! Helt ny här och följer tråden.

    Fick mitt AMH igår och det var väldigt lågt. Ska i alla fall testa en provstimulering nu annars måste det bli äggdonation.

    Någon som blivit gravid trots lågt AMH?


    Hej Caaam!

    Tråkigt att höra att du fått missfall tidigare. Jag har ett pågående missfall nu efter att blivit gravid på naturlig väg. Jag har ett amh som är mindre än 0,05 så jag trodde aldrig det skulle funka på naturlig väg men ibland ska man ha lite tur! Vi blev gravida precis innan vi skulle börja en ivf-behandling...väntade bara på att mensen skulle komma men den kom aldrig och istället fick jag rtt positivt gravtest. Men det slutade som sagt med ett missfall i vecka 7. Jag ser det dock som väldigt positivt att vi kunde bli gravida på egenhand. Vi går hos Sophiahemmet i sthlm

    Hur gammal är du? Kör ni på kort eller långt protokoll? Vilka mediciner och hur mycket?
  • Jessa01
    emhu skrev 2017-04-26 19:57:24 följande:
    Ja, det känns väldigt bra att veta att det funkar! Vi ska vänta på att missfallet blöder ut ordentligt och sedan ta ett möte med ivf-kliniken igen om typ 3 veckor så får vi se hur vi går vidare. Jag gör ju gärna ett försök innan sommaren men hade också varit lite skönt att ha tid att vila upp sig ordentligt i sommar och köra i höst istället. Vi flyttar dessutom i början på juni och deg känns lite tungt att både göra en behandling och fixa flytt...vi får se :) hur skulle ni gjort? Tänker också att har jag blivit gravid på naturlig väg en gång så kan det ske igen och sommaren kanske är en perfekt tid att ge kroppen en naturlig chans till.
    Så tråkigt att ni fick missfall!
    Hela denna processen är lite svår att planera tycker jag. För vi vill ju köra på i högt tempo men ibland kanske vi bara måste ta det lugnt. Särskilt en stor grej som flytt kan ju skapa lite stress i kroppen som kan vara onödig.


  • Nube
    caaam skrev 2017-04-27 12:07:54 följande:

    Antagligen innan sommaren, väntar bara på sambons resultat. Var har ni gjort IVF? Vi blev gravida i höstas men fick missfall och efter det har allt bara strulat och när jag fick mitt AMH så insåg vi att även IVF kommer bli svårt.


    Vi gör IVF på ett akademisk sjukhus. Det positiva är ju att du har blivit gravid så det går säkert bra med IVF!
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH