• Anonym (rådvill)

    Studiebidraget - vad ska det täcka?

    Har en tonåring som går på gymnasiet.

    Hon får sitt studiebidrag + att jag köper hennes busskort + att jag betalar hennes mobil, men gör av med sina pengar direkt, så hon står alltid utan pengar redan den 10:e i månaden och då ska hon klara sig till den sista.....

    Jag har sagt att pengarna ska räcka till hennes kläder, bio, fika och sånt, men det gör dom knappast...

    Hur får era barn använda deras studiebidrag. Hur mkt mer bidrar ni med?

    Blir galen snart då jag tycker att pengarna bara rinner genom fingrarna och hon gör av med dom på skitsaker!

  • Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?
  • GrodanHopp

    Men snälla!! Ni som tjafsar om levnadsstandard, soc o liknande. Innan jag började gymnasiet få fick jag 200kr/månad. Fick betala mobilen själv+nöje. Men jag lärde mig spara så på sommaren köpte jag ett sommarlovs kort (busskort) för ca500kr o kunde dessutom gå på bio när jag ville, fika när jag ville osv.
    När jag började gymnasiet så fick jag betala ALLT själv, utom idrotten, o de gick super bra. Vinterjackan fick jag i födelsedagspresent, används än idag:) pga diverse orsaker kunde jag inte bo kvar hemma o då betalade jag även tågresorna hem själv, inte alltid med ofta. Jobbade på mcd på helgerna o på 4 mån sparade jag ihop 6000 till en ny mobil. O vet ni vad? Jag har aldrig saknat något!!:D

  • Dizzykitty

    Nu var ju jag med facit i hand en ruktigt bortskämd tonåring som fick det jag ville ha.Men jag tycker inte att 1050 kr är mycket pengar om man begär att barnet ska köpa allt för dom.Kläder,smink,nöjen..fort har dom 1050 gått åt.Men självklart förstår jag ju att alla inte kan sticka åt ungarna pengar i tid och otid.När min dotter blir tonåring så kommer jag inte att begära att hon ska köpa sina kläder för barnbidraget.Känner att det är min plikt som förälder att se till att hon har kläder.

  • LilaRos

    jag betalade kläder, nöjen, mobil busskort, vinterkläder, prylar..

    På sommaren var det sommarjobb som gällde annars hade jag stått utan pengar på sommaren.

    Men tex, jag hade sönder min mobil. Då behövde jag inte gå utan ett par månader för att kunna spara ihop till en ny utan mina föräldrar hjälpte mig. Men dock inte såna där dyra mobiler utan i 1000:- klassen, men de är ju en del det med. men jag fick den inte, utan kulle betala tillbaka den summan. Strax efter fyllde jag år och skulle få pengar, så, i stället fick jag mobilen.

    Helt ok tycker jag. 1050 + födelsedagspengar, julpengar, sommarjobbspengar räcker ganska långt.

     

  • Dizzykitty
    heter skrev 2010-11-11 03:48:26 följande:
    Dessutom är hon också så otroligt mycket snyggare än de flesta (utan smink tom!!)  att mamma måste pimpa ut henne i tråden.
    Äsch,lägg av!Tjejen är ju söt.
  • Anonym (Lilly)
    vampyria2 skrev 2010-11-11 08:47:07 följande:
    Min tös betalar i och för sig busskort och alla kläder själ, de månader när jag har skjutit till pengar är när större inköp har behövs göra tex jackor eller skor.
    Jag tycker själv att det är viktigt att hon har ordentliga såna och de får gärna kosta lite, men jag köper dyrare såna till mig och små barnen också. Dessutom som jag skrev så får hon jobba av  de pengarna inga hon får utan vidare.
    Nej jag tycker inte synd om henne, sen beror det väl på hur man lever själv?  Jag själv lever på samma sätt som dottern när det gäller pengar och jag tror inte hon behöver få en chock när hon ska klara sig själv hon pluggar och vet att om man vill ha pengar så behöver man en bra utbildning, om vi har råd att leva som vi gör och har en dotter som är väldigt duktigt både i skolan och på jobbet, måste vi då hålla igen på små saker bara för att man ska lära dem att livet inte är så?
    Även om det kommer att bli så att hon inte kommer att ha råd att leva så när hon blir äldre så är hon inget dumhuvud utan kommer att fixa det bra också, men ju kanske ha något att sträva efter efter som hon vet vilket liv hon kan få om hon kämpar lite. 
    Jag tycker de känns som en björntjänst mer, men det är ju jag de.
    Att kunna slösa över 2000:- varje månad på kläder, hygienartiklar, smink känns överdrivet mycke. Men ni kanske har de så gott ställt att varje familjemedlem har de pengarna att lägga på sånt.
    Hon är säkert inget dumhuvud, men att få studiebidrag + underhåll och inte klara sig på de som tonåring tycker jag är märkligt. Men alla har väl olika standard.
  • 2underbara

    När jag gick på gymnasiet fick jag den stora summan 640 kr/månad, busskortet fick vi från kommunen.

    Jag fick inga stödpengar från mina föräldrar, inte för att jag inte skulle fått om jag bad om det utan för att jag inte behövde mer.

    Mat serverades i skolan och hemma, vet inte hur jag skulle kunna göra slut på pengarna, jag gick ju i skolan vardagar till ca 16.30, sedan hem å plugga lr vara med kompisar, helgerna var förvisso fria men KÖPER folk kompisar nuförtiden? Mina var i vart fall gratis och vi hade skitkul och skittråkigt omvartannat men vi hängde ihop och trivdes.

    Köpte inte nya kläder och grejer varje månad, ser/såg inte poängen med det. 
     

  • Alcarinque

    Jag flyttade hemifrån när jag började gymnasiet (1998). Studiebidrag samt ett underhållsbidrag räckte till allt, d.v.s. även mat och min del av en hyra (busskort betalades av kommunen) och på sommaren jobbade jag. Och nej, givetvis fanns det inte pengar över till en massa dyra kläder, kaffe och fester men om det är något jag lärt mig av det så är det att det går att leva ganska bra med små medel, spara och att prioritera (Samt en annan syn på skolmaten, haha) Så frågan är väl vad man måste ha? 


    ♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Anonym (rådvill)

    Kul att det blev diskussion och att det finns olika tänkanden.

    När jag växte upp fick jag inte mitt studiebidrag, men månadspeng och det har aldrig fattats mig något i min uppväxt och jag anser inte att det fattas mina barn ngt heller.

    Ju mer jag läser ju mer inser jag iaf att min dotter ska få klara sig på sina pengar. Jag är inte dumsnål mot henne och skulle givetvis hjälpa henne med ytterkläder etc, men för att göra det vill jag att hon ska visa mig att hon kan hushålla med sina pengar.

    Lägger man nästan 600 - 700  kr i månaden på att äta ut av sina 1050 kr så får man faktiskt skylla sig själv och då sponsrar jag inte heller nå kläder.

    Som ngn skrev så får hon pengar vid jul, födelsedagar och till semestern av oss och släkten + att hon jobbat lite extra ibland, så det går ingen nöd på henne. =)

  • vampyria2

    Haha det där med att jag la ut dottern på bild i tråden var kanske lite mycket, gick väl lite väl mycket igång på att nån skrev att det var synd om henne efter som hon var tvungen att ha så mycket smink för att gå till skolan...ibland blir man ett lejon som bara agerar och vill försvara dina barn och då kan det bli dummt ibland ;)

  • Anonym (niklas)

    Köper man verkligen kläder varje månad????? Okej om man har småbarn, men som vuxen köper man väl inte nya kläder Varje månad? Varför skall man göra det?

Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?