• Anonym (rådvill)

    Studiebidraget - vad ska det täcka?

    Har en tonåring som går på gymnasiet.

    Hon får sitt studiebidrag + att jag köper hennes busskort + att jag betalar hennes mobil, men gör av med sina pengar direkt, så hon står alltid utan pengar redan den 10:e i månaden och då ska hon klara sig till den sista.....

    Jag har sagt att pengarna ska räcka till hennes kläder, bio, fika och sånt, men det gör dom knappast...

    Hur får era barn använda deras studiebidrag. Hur mkt mer bidrar ni med?

    Blir galen snart då jag tycker att pengarna bara rinner genom fingrarna och hon gör av med dom på skitsaker!

  • Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?
  • Anonym (flerbarnsmamma)

    Mina gymnasiebarn får:

    Dotter 18 år: studiebidraget + mobilabonnemang + busskort + 500 kr för att klara maten de dagar hon inte äter hemma med oss + boende, mat (inkl läsk och godis de helger hon är hemma), hygien (exkl smink och dyra lyxartiklar) hemma + en dyr fritidsverksamhet betald

    Son 17 år: hyra (går gymnasium på annan ort), TV, telefoni, bredband + mobilabonnemang + studiebidraget + 1500 kr i matpengar (ska även täcka hygien), resor hem och/eller till kompisar över helger och lov + avbetalningar på specialutrustning för fritidsaktivitet

    Övriga tonåringar hemma (16, 15, 14, 12.5): studiebidraget (alt. 300 kr + de kläder som behövs) + mobil + fritidsaktiviteter + naturligtvis boende, mat, hygien, bredband, skjutsningar titt som tätt, busskort mm

    Vi vuxna: tomt konto, inga utsvävningar som kläder, bio, frissa, äta ute, lyxsmink mm!

  • Anonym (rådvill)
    Anonym (niklas) skrev 2010-11-11 14:30:44 följande:
    Köper man verkligen kläder varje månad????? Okej om man har småbarn, men som vuxen köper man väl inte nya kläder Varje månad? Varför skall man göra det?
    Håller med dig och det är lite därför jag har tyckt att min dotter borde kunna spara 100-200 kr i månaden för att ha mer pengar de månader hon behöver köpa kläder.

    Okej om man växer en massa, men hon kan ha samma byxor som när hon var 12 år så hon behöver inte kläder varje månad.
  • Jesper f

    Alltså, det finns ju också ett pedagogiskt syfte, med att ett studiebidrag faktiskt följer bidragsdelen i övrigt, och det är just att lära sig att lever man på bidrag, får man nöja sig med det att det räcker till det grundläggande. Verkigheten utanför skolan ser ju faktiskt OCKSÅ ut så. Jag kan inte förstå problemet. Pengarna räcker till, om man hushåller med dom. Och deffenitivt ifall av föräldrar som dessutom har möjligheten att skjuta till ytterligare, finns ju inget snack om saken. Passar priset passar skjortan. Det är knappast att man behöver gå med rumpan bar på ett studiebidrag, men självklart räcker inte pengarna till Levis jeans. Men ett par Levis jeans kan knappast anses vara en nödvändighet.
     
    Tycker det är ganska löjligt, att börja prata om att ett bidrag inte räcker till Bio och snacks, när det i världen fortfarande dör barn av dom simplaste av anledningar. Det är inget annat än lyx-problem.

  • Anonym (rådvill)
    Jesper f skrev 2010-11-11 14:49:26 följande:
    Alltså, det finns ju också ett pedagogiskt syfte, med att ett studiebidrag faktiskt följer bidragsdelen i övrigt, och det är just att lära sig att lever man på bidrag, får man nöja sig med det att det räcker till det grundläggande. Verkigheten utanför skolan ser ju faktiskt OCKSÅ ut så. Jag kan inte förstå problemet. Pengarna räcker till, om man hushåller med dom. Och deffenitivt ifall av föräldrar som dessutom har möjligheten att skjuta till ytterligare, finns ju inget snack om saken. Passar priset passar skjortan. Det är knappast att man behöver gå med rumpan bar på ett studiebidrag, men självklart räcker inte pengarna till Levis jeans. Men ett par Levis jeans kan knappast anses vara en nödvändighet.
     
    Tycker det är ganska löjligt, att börja prata om att ett bidrag inte räcker till Bio och snacks, när det i världen fortfarande dör barn av dom simplaste av anledningar. Det är inget annat än lyx-problem.
    Kloka ord! Så sant så!
  • duvetmia

    Jag fick pengar att äta för ibland (bor utanför stan och kunde inte ta mig hem om jag blev hungrig). Kanske.. 200 kronor i månaden eller något sådant. Alla annat betalade jag själv.

  • Priceless Perfection
    duvetmia skrev 2010-11-11 15:54:42 följande:
    Jag fick pengar att äta för ibland (bor utanför stan och kunde inte ta mig hem om jag blev hungrig). Kanske.. 200 kronor i månaden eller något sådant. Alla annat betalade jag själv.
    Alltså man kan ju bre en macka och ta med sig ett äpple samt en vattenflaska om man är hungrig. Det är inte svårt. Jag lovar.
  • Priceless Perfection
    Anonym (niklas) skrev 2010-11-11 14:30:44 följande:
    Köper man verkligen kläder varje månad????? Okej om man har småbarn, men som vuxen köper man väl inte nya kläder Varje månad? Varför skall man göra det?
    Alltså tonåringarna följer ju dessa jävla bloggar där de har en "ny outfit" varje dag.
    Jag tycker att vi ska införa skoluniform.
  • Priceless Perfection

    Sedan om man vill fixa de där dyrare kläderna så är det ju faktiskt inte omöjligt om man skaffar ett helgjobb. Det finns ju McDonalds, Burgerking, MAX som oftast är i stort behov av just yngre deltidare. Då kanske man kan få in 1000-2000 i månaden.

  • M Y L F
    Jesper f skrev 2010-11-11 14:49:26 följande:
    Alltså, det finns ju också ett pedagogiskt syfte, med att ett studiebidrag faktiskt följer bidragsdelen i övrigt, och det är just att lära sig att lever man på bidrag, får man nöja sig med det att det räcker till det grundläggande. Verkigheten utanför skolan ser ju faktiskt OCKSÅ ut så. Jag kan inte förstå problemet. Pengarna räcker till, om man hushåller med dom. Och deffenitivt ifall av föräldrar som dessutom har möjligheten att skjuta till ytterligare, finns ju inget snack om saken. Passar priset passar skjortan. Det är knappast att man behöver gå med rumpan bar på ett studiebidrag, men självklart räcker inte pengarna till Levis jeans. Men ett par Levis jeans kan knappast anses vara en nödvändighet.
     
    Tycker det är ganska löjligt, att börja prata om att ett bidrag inte räcker till Bio och snacks, när det i världen fortfarande dör barn av dom simplaste av anledningar. Det är inget annat än lyx-problem.
    Håller helt klar med.

    Självklart räcker ett studiebidrag om man prioriterar att lägga pengarna på rätt saker. 
  • Mamma till 3 M

    studiebidraget ska räcka till allt.. vilken människa BEHÖVER nya kläder varje månad? Jag har då aldrig lagt 1050 kr på kläder på samma månad..:/

    När inte lönen räcker till allt dom vill göra när dom blir stora då, ska dom gå till chefen o sträcka ut handen o blinka med ögonen då också?

    Man får lära sig o planera så pengarna räcker.. även när man är tonåring så kan man klara av ett sådant ansvar.

Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?