• Anonym (rådvill)

    Studiebidraget - vad ska det täcka?

    Har en tonåring som går på gymnasiet.

    Hon får sitt studiebidrag + att jag köper hennes busskort + att jag betalar hennes mobil, men gör av med sina pengar direkt, så hon står alltid utan pengar redan den 10:e i månaden och då ska hon klara sig till den sista.....

    Jag har sagt att pengarna ska räcka till hennes kläder, bio, fika och sånt, men det gör dom knappast...

    Hur får era barn använda deras studiebidrag. Hur mkt mer bidrar ni med?

    Blir galen snart då jag tycker att pengarna bara rinner genom fingrarna och hon gör av med dom på skitsaker!

  • Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?
  • spirituality

    När jag gick i gymnasiet så sommarjobbade jag på somrarna. De pengar jag tjänade då köpte jag ofta kläder för så att det räckte hela året, inkl. ytterplagg. Jag sparade även en del av de sommarjobbspengar jag tjänade. På det sättet hade jag inga som helst problem att klara mig på studiemedlet under resten av året. 

  • Rafael90

    Då jag bodde hemma fick jag 500 kr av mitt studiebidrag tills dess att jag fyllde 18, efter det fick jag hela summan på 1050. De 500 kr jag fick skulle räcka till telefonräkning (var 3e månad, ca 600 kr) och allt annat jag ville köpa, tex tamponger, klippa håret, smink, fika, vinterkläder, resor osv. Alltså fick jag spara pengar varje månad bara för att kunna betala min telefonräkning. Min mamma betalade ingenting utöver maten jag åt hemma och räkningarna som hörde till huset (el, vatten etc).

    Tror det lärt mig att inte slösa pengar nu när jag inte bor hemma längre, men det hade varit trevligt att haft råd att fika med kompisarna eller köpa nya kläder ibland.

  • Jesper f

    Jag säger åter som min mormor; som dom gamla sjunga, så kvittrar de ugna.. Och jag tycker mig kunna se mönstrerna här också.. Och det är lite orocväckande. Fler än någonsin ligger hos kronofogden, och det är MÅNGA ungdommar som precis blivit vuxna unga. Och det måste ju bero på något. Samtidigt konsumerar samma åldersgrupp mer än någon annan tidigare generation av samma åldersgrupp gjort. Och därför är det glädjande att se att det finns så många BRA exempel här, som faktiskt utgör precis motsatsen.

    Personligen förstår jag inte hur man kan behöva handla kläder för 1050:- i månaden. Hur hanterar man sina kläder då?

    Som jag ser det, är ju det här ett uttryck för den konsumerings hets, som verkar råda i samhället, där toppen av dumheten väll måste vara SMS lånen. Och samtidigt kan man ju inte låta bli att undra, dom här ungdommarna, eller unga vuxna, som handlar sig fattiga för så många år framöver, vad i allsin dar har dom fått med sig hemifrån?

    Jag kan inte låta bli att undra om trenden som vart i många år, med dullelarbetenade föräldrar, som ska KÖPA barnen lycka. Som handlar halv eller färdigprodukter, för att dom inte orkar laga mat, MINST en semester utomlands och en till fjällen per år ( som standard ), inte har gått överstyr?

    Vad har hänt med det gamla, att dom saker man behöver och vill ha hemma, SPARAR man till? Vad har hänt med att köpa dyrare kapitalvaror begagnat, om man inte vill spara ihop till hela nykostnaden? Vad har hänt med hederliga gamla lunchlådan och vad har hänt med att handla kläder och skor på REA? Vad har hänt med att åka ut 1 gång i veckan till billigare stormarknaden för att köpa storpack, och därmed spara pengar? Det verkar ju som helt vara glömt, i vissa fall. Ändå har vi aldrig haft så höga netto inkomster som idag, men ingen har pengar. Allt är uppbundet i div krediter. Hur har det kunnat blivit såhär?

  • Anonym (rådvill)
    Jesper f skrev 2010-11-11 19:19:50 följande:
    Jag säger åter som min mormor; som dom gamla sjunga, så kvittrar de ugna.. Och jag tycker mig kunna se mönstrerna här också.. Och det är lite orocväckande. Fler än någonsin ligger hos kronofogden, och det är MÅNGA ungdommar som precis blivit vuxna unga. Och det måste ju bero på något. Samtidigt konsumerar samma åldersgrupp mer än någon annan tidigare generation av samma åldersgrupp gjort. Och därför är det glädjande att se att det finns så många BRA exempel här, som faktiskt utgör precis motsatsen.

    Personligen förstår jag inte hur man kan behöva handla kläder för 1050:- i månaden. Hur hanterar man sina kläder då?

    Som jag ser det, är ju det här ett uttryck för den konsumerings hets, som verkar råda i samhället, där toppen av dumheten väll måste vara SMS lånen. Och samtidigt kan man ju inte låta bli att undra, dom här ungdommarna, eller unga vuxna, som handlar sig fattiga för så många år framöver, vad i allsin dar har dom fått med sig hemifrån?

    Jag kan inte låta bli att undra om trenden som vart i många år, med dullelarbetenade föräldrar, som ska KÖPA barnen lycka. Som handlar halv eller färdigprodukter, för att dom inte orkar laga mat, MINST en semester utomlands och en till fjällen per år ( som standard ), inte har gått överstyr?

    Vad har hänt med det gamla, att dom saker man behöver och vill ha hemma, SPARAR man till? Vad har hänt med att köpa dyrare kapitalvaror begagnat, om man inte vill spara ihop till hela nykostnaden? Vad har hänt med hederliga gamla lunchlådan och vad har hänt med att handla kläder och skor på REA? Vad har hänt med att åka ut 1 gång i veckan till billigare stormarknaden för att köpa storpack, och därmed spara pengar? Det verkar ju som helt vara glömt, i vissa fall. Ändå har vi aldrig haft så höga netto inkomster som idag, men ingen har pengar. Allt är uppbundet i div krediter. Hur har det kunnat blivit såhär?
    Du är så klok!

    Jag vill verkligen att mina barn ska lära sig att handskas med pengar och att lära sig att man får rätta mun efter matsäcken!

    Jag summerade att får min dotter 1050 kr i månaden och under 10 månader så är det  10 500 kr om året och aldrig att jag nånsin har lagt så mkt kläder på mig själv trots att jag är ganska duktig på att handla kläder åt mig när jag väl handlar.

    Sen har hon två månader på sommaren då hon inte har något studiebidrag, men då hoppas jag att hon gör sitt yttersta för att få ett sommarjobb och har hon lagt ner sin själ och ändå inte fått något så kan jag bidra med pengar, men absolut inte till en massa lyx utan då för att klara det viktigaste.
  • ramsylina

    jag tycker man kan kräva av en tonåring att fördela pengarna så att det räcker. jag menar, hon får redan mat och husrum och tydligen även busskort. möjligen kan jag tycka att man som förälder kan bidra till särskilt dyra poster, tex om man behöver ny vinterjacka eller vinterskor vilket ju kan vara ganska dyrt, men annars är det bra för dem att lära sig att när pengarna är slut så kan man inte handla mer.

    har själv en syster som har vädigt svårt med detta med budget, hon läser nu på högskola och får studiemedel 8000 kr men har svårt att gå runt på detta. jag skyller delvis på våra föräldrar som många gånger varit för snälla och bistått med än det ena och än det andra. man måste lära sig sakers värde. hopas ts att du pratar med din dotter om detta och inte bara ger henne det hon pekar på.

  • Anonym (rådvill)
    ramsylina skrev 2010-11-11 20:44:02 följande:
    jag tycker man kan kräva av en tonåring att fördela pengarna så att det räcker. jag menar, hon får redan mat och husrum och tydligen även busskort. möjligen kan jag tycka att man som förälder kan bidra till särskilt dyra poster, tex om man behöver ny vinterjacka eller vinterskor vilket ju kan vara ganska dyrt, men annars är det bra för dem att lära sig att när pengarna är slut så kan man inte handla mer.

    har själv en syster som har vädigt svårt med detta med budget, hon läser nu på högskola och får studiemedel 8000 kr men har svårt att gå runt på detta. jag skyller delvis på våra föräldrar som många gånger varit för snälla och bistått med än det ena och än det andra. man måste lära sig sakers värde. hopas ts att du pratar med din dotter om detta och inte bara ger henne det hon pekar på.
    Jag kan mkt väl tänka mig att hjälpa henne med ytterkläder och skor OM hon sköter sig i övrigt. =)

    Det är det jag är rädd för att hon blir som din syster...
  • Januarimamma2011

    Uppmuntra henne att skaffa sig ett extrajobb vid sidan av - helger och lov. Det hade jag under gymnasietiden. Det gav mig pengar till körlektioner, kläder, bio, frisör och lite annat.

  • Anonym (mamma)

    Nu har jag inte riktigt en tonåring än. Men hon är ändå medveten om vad saker kostar, och framför allt ATT det kostar. Inte för att vi inte har råd, det är oftast en massa smågrejer hon vill ha, utan för att hon ska lära sig att man inte kan få allt.

    Både hon och jag tycker att det är jättekul att sitta på tradera och fynda kläder, så hon har massor med kläder. Man kommer ju mycket billigare undan och kan lägga pengarna på roligare saker. Vi har båda varsin häst och för att kunna ha hästarna som betyder så mycket för oss + att hon tränar för tränare 2 ggr i veckan så kan vi inte lägga hur mycket som helst på annat. Man får prioritera.

    Vi har inte ont om pengar, men för att hjälpa henne i framtiden vill jag att hon lär sig pengars värde. Hon sparar själv till saker hon vill ha med födelsedagspengar och pengar hon får av oss för att hon tex städar, hjälper till med tvätten, lagar mat tillsammans med mig osv.
    Sen står ju vi för alla kläder, bio, fritidsaktiviteter, mat, fika, godis...hon är ju inte så gammal än.

    Men jag hoppas att om man börjar när de är små sitter det i tills de blir äldre.

    Jag har en tjej som vill tjäna extra pengar som hundvakt till min hund när jag är på jobbet. Hon sticker hem till oss på sina håltimmar, lunchraster och annat och är med vår hund och tjänar extra pengar. :) Hon tycker det är kul, hon tjänar pengar, hunden älskar henne och vi får den hjälp vi behöver...win-win :D

  • Anonym (mamma)

    Just ja, hon har ingen pappa heller.

    Både hon och jag räknar det som att hon inte har någon pappa, även om hon givetvis har en biologisk pappa. Men allt ont han tvingat oss igenom har effektivt raderat rätten att kalla sig pappa till henne.

    Jag får inte ett öre mer än de 1273 jag får från försäkringskassan av honom. Kommer aldrig att få det heller. Vi tvingas leva med skyddade identiteter och vara rädda varenda gång han har en dagspermission från anstalten. (för våldtäkt, grovmisshandel och mordförsök på mig)

    Men alla har inte möjligheten att få mer pengar från den biologiska pappan. Och alla kanske inte vill kalla sin biologiska pappa för pappa heller.

    Helt OT, men ändå

  • Heisan

    Min dotter blir 13 strax o from nov får hon sitt barnbidrag, hon har fått "träna" med en lite högre månadspeng i ett halvår.
    Jag kommer att köpa jackor, skor, grundläggande hygien till henne, hon kan tjäna extra genom att göra extra saker här hemma eller skaffa sig ett extrajobb-t ex reklamutdelare.


    Julen är inställd! Tomten är DÖD!!!!!!!
Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?