• Anonym (rådvill)

    Studiebidraget - vad ska det täcka?

    Har en tonåring som går på gymnasiet.

    Hon får sitt studiebidrag + att jag köper hennes busskort + att jag betalar hennes mobil, men gör av med sina pengar direkt, så hon står alltid utan pengar redan den 10:e i månaden och då ska hon klara sig till den sista.....

    Jag har sagt att pengarna ska räcka till hennes kläder, bio, fika och sånt, men det gör dom knappast...

    Hur får era barn använda deras studiebidrag. Hur mkt mer bidrar ni med?

    Blir galen snart då jag tycker att pengarna bara rinner genom fingrarna och hon gör av med dom på skitsaker!

  • Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?
  • Lavish

    Men det är väl bara att inte ge henne mer pengar? Mat har hon väl hemma. Hon får klara sig utan fickpengar efter den 10 e om hon redan bränt dom. Inte ditt problem.

  • Nanook
    Priceless Perfection skrev 2010-11-11 15:59:44 följande:
    Alltså tonåringarna följer ju dessa jävla bloggar där de har en "ny outfit" varje dag.
    Jag tycker att vi ska införa skoluniform.
    Mamma till fyra busfrön, o2, o3, o5 och o8 + en på väg bf 11/04
  • MaddeliB

    När jag började gymnasiet (i annan stad) så fick jag hela studiebidraget, men vi fick busskort gratis via kommunen. Men vi märkte snabbt att det inte räckte hela månaden eftersom jag ibland var tvungen att köpa mat om jag tex stannade kvar för att plugga på bibblan.
    Mina pengar skulle räcka till kläder, kontantkort till mobilen,  och nöje tex bio, fika, godis, smink och presenter till kompisar. Så mina föräldrar valde att ge mig det dubbla, 1500 fick jag varje månad och tyckte jag räckte ganska bra förutom på vintern när man behövde vinterjacka OCH vinterskor.
    Min bästa kompis fick "bara" studiebidraget på 750 kr och hon hade aldrig råd att köpa några kläder, men hon hade väldigt höga mobilkostnader.
    På sommaren fick jag hitta ett jobb om jag ville ha några pengar.

  • EmilieC

    Jag tycker att det är förälderns ansvar att se till att sitt barn har mat, kläder och det viktigaste tills den dagen barnet gått ut skolan och kan skaffa jobb. Nöjen och sånt, kan studiebidraget gå till. Men blir jävligt irriterad på föräldrar som inte betalar KLÄDER till sina barn, nu menar inte jag att barnet ska gå och köpa nya kläder varje vecka eller köpa den dyraste tröjan som finns. Men det är för mig en självklarhet att man ska se till att sina barn har kläder liksom? 1050 :- räcker inte till kläder + nöjen. Det är sjukt lite pengar...

  • Anonym

    Våra får sina studiebidrag, sedan betalar vi mobil, busskort, kläder, hygienprodukter, träningskort, balettavgifter, resor, smink och böcker. Jag vill gärna att de ska vara fina och att de ska ha en rolig ungdomstid. De är väldigt bra ungdomar som presterar fantastiskt i skolan och som är enormt trevliga att vara tillsammans med. De är heller inte otacksamma, utan tvärtom bortskämda på ett bra sätt. 

    De kan hantera pengar. De är jätteduktiga på det, det är bara det att de inte behöver. Jag vill gärna kunna ge dem detta under deras uppväxtår. Älskade ungar.  

  • Anonym (rådvill)
    EmilieC skrev 2010-11-12 15:11:52 följande:
    Jag tycker att det är förälderns ansvar att se till att sitt barn har mat, kläder och det viktigaste tills den dagen barnet gått ut skolan och kan skaffa jobb. Nöjen och sånt, kan studiebidraget gå till. Men blir jävligt irriterad på föräldrar som inte betalar KLÄDER till sina barn, nu menar inte jag att barnet ska gå och köpa nya kläder varje vecka eller köpa den dyraste tröjan som finns. Men det är för mig en självklarhet att man ska se till att sina barn har kläder liksom? 1050 :- räcker inte till kläder + nöjen. Det är sjukt lite pengar...
    Även om vi har gott om pengar i det stora hela så skulle inte ens jag lägga 10 500 kr per år på nöjen och ska jag då summera hela familjen som då är 6 personer och ska då samtliga lägga lika mkt pengar, för rättvist ska det vara, så blir det 63 000 kr på ett år, menar du att det är rimligt?

    Tror inte att det finns någon "normal" familj som skulle lägga det på nöjesliv och sen kläder utöver det =)
  • M Y L F
    EmilieC skrev 2010-11-12 15:11:52 följande:
    Jag tycker att det är förälderns ansvar att se till att sitt barn har mat, kläder och det viktigaste tills den dagen barnet gått ut skolan och kan skaffa jobb. Nöjen och sånt, kan studiebidraget gå till. Men blir jävligt irriterad på föräldrar som inte betalar KLÄDER till sina barn, nu menar inte jag att barnet ska gå och köpa nya kläder varje vecka eller köpa den dyraste tröjan som finns. Men det är för mig en självklarhet att man ska se till att sina barn har kläder liksom? 1050 :- räcker inte till kläder + nöjen. Det är sjukt lite pengar...
    Sjukt lite pengar? Ja om man springer på bio ett par gånger i veckan och köper jeans för över 1000 kr varje månad så är det lite pengar.

    Jag som är vuxen köper inte kläder för 1000 kr i månaden. Jag kanske köper 1-2 dyra jeans om året och på det så köper jag billigare tröjor och t-shirtar osv. Kanske landar på en 5000 kr på ett år i klädväg. Då skulle jag med andra ord ha runt 500 kr i månaden till annat. 

    Sedan är vi flera som är överens om att vinterkläder som jackor och skor och kanske något extra plagg då och då är ok att köpa som förälder. Man fyller ju år och det är jul och då kan man ju önska sig dem där dyra märkes jeansen eller pengar osv...

    Min son som är 14 år extra jobbar så han får ju extra pengar där också. Vill man ha mer pengar så får man jobba för dem. 
  • Jesper f
    EmilieC skrev 2010-11-12 15:11:52 följande:
    Jag tycker att det är förälderns ansvar att se till att sitt barn har mat, kläder och det viktigaste tills den dagen barnet gått ut skolan och kan skaffa jobb. Nöjen och sånt, kan studiebidraget gå till. Men blir jävligt irriterad på föräldrar som inte betalar KLÄDER till sina barn, nu menar inte jag att barnet ska gå och köpa nya kläder varje vecka eller köpa den dyraste tröjan som finns. Men det är för mig en självklarhet att man ska se till att sina barn har kläder liksom? 1050 :- räcker inte till kläder + nöjen. Det är sjukt lite pengar...
    Men då är det väll kanske dags att introducera möjligheten till extra jobb, på egen hand, för att tjäna in dom pengarna som då behövs för att kunna spendera med pengar på nöjen osv? För summan om 1050:- FINNS mån att hantera klädinköp. Absolut inget lyx, men det räcker till det grundläggande. Då får man väll som förälder snarare hjälpa sitt barn att lära sig att handa på förhand, dvs när det är reor, utförsäljningar osv.

    Det är i sig inget fel att som förälder att bidra vid större klädinköp, MEN, jag personligen anser att det finns en viktig princip i att resurser från studie bidraget OCKSÅ ska gå, för att få ett värde på saker och ting. Och det finns ju faktiskt också föräldrar som inte själva har råd att bidra med pengar, och som OCKSÅ lever på samma summa pengar för klädinköp per månad. Och dom går inte heller utan ändan bar.
  • Lavish

    Det går defintivt att klara sina klädinköp minus ytterkläder på 1050 i månaden och ändå ha en slant över till bio och fika. Har man god ekonomi som förälder kanske man vill skjuta till lite för att ge barnet ett mer glassigt liv dock. En medelväg är väl att ge barnet mycket kläder/presentkort till klädaffärer till jul och födelsedagar så att dom mer eller mindre står sig på det resten av året.

  • LivL

    Det är hennes huvudvärk att hon är pank, ge henne inte mer för då lär hon sig aldrig. Varför betalar du mobilen??

Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?