• hivmamma

    Frågor om HIV eller hur det är att vara HIV smittad!

    Hej!!

    Det ställdes lite frågor i en annan tråd där en tjej nyligen fått reda på att hon är hiv smittad. Tycker att den tråden ska vara till för att följa och stötta TS. Startar därför denna tråd där vi kan diskutera och ställa frågor som rör HIV.
    Tråden är öppen för alla att ställa frågor och svara.
    Jag är ingen 100% faktabank så det ansvaret avsäger jag mig, det får någon annan gärna ta på sig om dom vill... Jag kan svara så gott jag kan med min erfarenhet.
    Jag svarar gärna på frågor om hur det är att leva med Hiv.
    Jag är 24 år gammal, tjej, har en sambo som också är Hív positiv och tillsammans har vi ett barn och jag är gravid med vårt andra. Jag blev smittad när jag var 16, jag och min sambo blev upptäckta i samband med min första graviditet som slutade med missfall när jag var 20.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-19 10:33
    Om jag eller någon annan skulle råka skriva något som inte är riktigt faktamässigt så rätta gärna!! Fakta ändras hela tiden gällande denna sjukdom och det är svårt att alltid vara up to date faktamässigt.

  • Svar på tråden Frågor om HIV eller hur det är att vara HIV smittad!
  • Saywhaaat

    Hur blev du smittad då, TS?  Hade du några symptom?  Hur mår du av medicinerna?  Lycka till och tack för denna tråd.

  • Anonym (Nyfiken)

    Hur länge brukar det gå mellan smittotillfället och symptom?

  • Anonym (Carla)

    Läste att det var din sambo som smittade dig... Hur blev han själv smittad?

  • positHIV

    Det känns bra att det finns andra som vet hur det är. Jag var själv 15 år då jag smittades (kom dock inte fram förrän senare i en polisutredning och då var jag 17, nästan 18) men han som smittade mig visste om det, men sa inget. Vilket är olagligt. Han sitter i fängelse idag. Om jag hade fått bestämma hade han fått vård istället men hellre det än inget. Gör man fel så ska det bli konsekvenser.

    Min kille (som jag har varit tillsammans med i nästan 4 år, med ett uppehåll på ett halvår) är inte hiv-positiv, trots att vi hade oskyddat sex (åt p-piller) under flera månder innan jag fick veta att jag var smittad. Han är den som har stöttat mig mest, och min familj också. Men det är inte hela familjen som vet, av olika anledningar, tyvärr. Men jag tar det lite pö om pö.

    Jag driver en blogg, anonymt. Min plan är att föreläsa. För förstå vilket uppvaknande det skulle kunna bli om jag (eller någon annan ung person) åkte runt till olika gymnasieskolor och berättade om hiv. Jag har tanken att berätta lite först om hiv och sen "Ja, just det...jag har hiv"...Försök föreställa er deras miner. Jag vet vilka fördomar de har (bögar, afrikaner, drogmissbrukare etc.) och så kommer jag där. En vanlig blond, svensk, ung tjej. Hade det kommit en sån till min skola så hade  alla fall jag fått mig en tankeställare. Men planen blir inte verklighet förrän nästa år. Men jag vet att behovet finns. Och jag kan fortsätta vara anonym. Eller ganska i alla fall.

    Okunskap föder rädsla - rädsla föder fördomar


  • Anonym (Moa)

    Hej Ts. Du verkar vara en väldigt mogen mamma.
    Undrar om du vet om det finns risk att bli smittad om kondomen glider av, fast kondomen sitter kvar eller om oralsex kan smitta när killen utför oralsex på tjejen?

  • positHIV
    Anonym (Moa) skrev 2010-11-28 22:06:33 följande:
    Hej Ts. Du verkar vara en väldigt mogen mamma.
    Undrar om du vet om det finns risk att bli smittad om kondomen glider av, fast kondomen sitter kvar eller om oralsex kan smitta när killen utför oralsex på tjejen?
    Nu är inte jag TS men lever med samma sak :)
    Jag har fått lära mig att det alltid finns en risk. Sen hur stor eller liten den är det vet man aldrig eftersom det är så mycket saker som spelar in.
    Svaret på alla delarna är ja, det finns en risk. Om kvinnan är hiv+ så kan hon smitta via slemhinnorna. Och vid oralsex har det varit svårt att bevisa riskerna eftersom att det är ofta som man gör mer än har oralsex och då är det svårt att veta på vilket sätt det smittade. Det jag vet är att det finns dokumenterade fall då smitta överförts vid oralsex (var ett lesbiskt par och på så sätt kunde de utesluta en del saker).

    Dock vet jag par som inte skyddar sig vid oralsex, i alla grupper. Och än så länge har det gått bra. Men för min egen del finns det inte på världskartan att chansa.
  • Anonym

    En fråga till er som är Hiv-positiva. Hur långt tid gick det mellan hiv-testet o beskedet? 2 dagar? 1 vecka? Längre?

  • drummerboy

    Jättebra tråd! Helt klart handlar all rädsla om okunskap. Det är läskigt hur lite gemene man vet. Svenska skolan har mycket att jobba på i denna fråga. Även politiskt är denna fråga förbisedd.

    Jag är dock helt säker på att denna fråga kommer att bli ett hett debattämne inom ett par år. Vi svenskar är ju inte skyddade längre och har tagit del av globaliseringen, på gott och ont. Vi reser allt mer och utsätter oss för risker i andra länder där denna sjukdom är mer vanlig. Det invandrar stora grupper just nu från bla somalia vilket leder till att vi importerar sjukdomen till vårt land.


    En mycket viktig punkt som jag vill trycka på är att denna fråga måste tas på största allvar. Ur ett samhällsperspektiv är det ohållbart att denna fråga inte debatteras. Jag kan ingen statistik men jag vet att andelen smittade såklart ökar varje år. Invandrande befolkningar måste såklart testas när de kommer till sverige. Deras okunskap om sjukdomen är också farlig. Även svenska turister som vistats i riskländer såsom thailand och afrika måste testas. Detta kommer att kräva enorma resurser men frågan är vad det kommer att kosta om vi fortsätter leva i okunskap och ha en slapp inställning till detta

    Fortsätt att debattera och fortsätt håll liv i denna viktiga tråd.

    Lycka till!

  • positHIV
    Anonym skrev 2011-02-27 07:13:21 följande:
    En fråga till er som är Hiv-positiva. Hur långt tid gick det mellan hiv-testet o beskedet? 2 dagar? 1 vecka? Längre?
    Då jag blev testad tog det 5-6 timmar. Men detta var innan snabbtesternas tid. Tar man ett snabbtest (som kan göras på en del ställen i landet) så får man svar på ungefär en kvart. "Normalt" tar det annars längre tid. Ungefär 1-2 veckor lite beroende på hur mycket som finns i kö före osv. För mig ansåg de att det var hög prio att få mitt resultat och de tog proverna direkt för analys. Men det var nog mycket för att jag var så ung och det var allmänt traumatiskt då jag dagen före fått veta att mitt ex var smittad och att jag löpte en rätt stor risk att vara det också.
  • positHIV
    drummerboy skrev 2011-02-27 10:06:30 följande:

    Jättebra tråd! Helt klart handlar all rädsla om okunskap. Det är läskigt hur lite gemene man vet. Svenska skolan har mycket att jobba på i denna fråga. Även politiskt är denna fråga förbisedd.

    Jag är dock helt säker på att denna fråga kommer att bli ett hett debattämne inom ett par år. Vi svenskar är ju inte skyddade längre och har tagit del av globaliseringen, på gott och ont. Vi reser allt mer och utsätter oss för risker i andra länder där denna sjukdom är mer vanlig. Det invandrar stora grupper just nu från bla somalia vilket leder till att vi importerar sjukdomen till vårt land.


    En mycket viktig punkt som jag vill trycka på är att denna fråga måste tas på största allvar. Ur ett samhällsperspektiv är det ohållbart att denna fråga inte debatteras. Jag kan ingen statistik men jag vet att andelen smittade såklart ökar varje år. Invandrande befolkningar måste såklart testas när de kommer till sverige. Deras okunskap om sjukdomen är också farlig. Även svenska turister som vistats i riskländer såsom thailand och afrika måste testas. Detta kommer att kräva enorma resurser men frågan är vad det kommer att kosta om vi fortsätter leva i okunskap och ha en slapp inställning till detta

    Fortsätt att debattera och fortsätt håll liv i denna viktiga tråd.

    Lycka till!


    Politikerna var mer intresserade av det här problemet då sjukdomen "dök upp" (även om man har hittat hiv-virus i blod som är sparat sen 60-talet). 
    Jag vet flera som blev smittade utomlands, och som sen inte visste om sin sjukdom när de kom hem igen. Alla får ju inte en sk. primärinfektion heller, ungefär 50% får det. Vilket gör att många går runt och smittar andra utan att de själva vet om att de är smittade. De som får primärinfektion (och som söker vård) brukar de fråga om de har varit utomlands, vart och ifall de haft sex med någon där. Så var det i alla fall för de som jag vet blev smittade på detta sätt.

    De som kommer in till Sverige (invandrare eller flyktingar) får erbjudande om att testa sig då de kommer hit. Problemet ligger ju lite i att det är väldigt tabu i, framförallt, afrikanska länder och därför väljer en del att inte testa sig. Också här har jag bekanta i liknande situation ^^. Många är rädda för att uteslutas ur gruppen av människor som man känner eller har lärt känna och testar sig inte.

    Men jag vill poängtera att det är just de som inte vet om sin smitta som är farligast för samhället. Det är få som medvetet smittar andra (inte skyddar sig eller låter bli att berätta). För att få bäst resultat av att testa befolkningen så borde man testa alla, men det kan man ju inte tvinga folk till att göra. För det finns många som är som jag var, jag gick i 2,5 år utan att veta och jag var en risk för andra (tack och lov smittade jag inte någon).

    Du har nog rätt i att det kommer att bli en het debatt. Och skolan har mycket jobb framför sig. När jag gick i högstadiet så stod det 5 meningar om HIV i min biologibok. När jag såg den boken senast (ny upplaga) så var det kanske 4 gånger så mycket. Det finns också fler som vågar gå ut med sin HIV-status. Och det behövs för att öka kunskapen kring viruset och vad som kan hända och hur man skyddar sig. Men man behöver göra det lite mindre "läskigt" för att folk ska våga testa sig, tror jag. Det är fortfarande allvarligt men inte dödligt, inte här i Sverige...Och det är bättre att veta än att inte veta.
Svar på tråden Frågor om HIV eller hur det är att vara HIV smittad!