• Lady Dahmer

    Alla män är potentiella våldtäktsmän

    En olöst våldtäkt om dagen. Hundratals kvinnor dödade av sina män. Och ändå så blir män förbannade när man talar om mäns våld.

    Jag skulle kunna säga det sedvanliga gamla "mäns våld mot kvinnor" men jag har insett att enbart mäns våld är mer passande. För våldet drabbar inte bara oss, kvinnorna. Det drabbar även männen. Mäns våld. 

    Jag har manliga vänner som känner sig utpekade och utsatta när de går bakom en kvinna en mörk kväll. Jag är ingen jävla våldtäktsman! hävdar de upprört och ökar gärna på takten för att visa kvinnan att nej jag är inte farlig. (vilket resulterar i mer panik, så alla karlar därute - sänk takten!) 

    Bu fucking hu liksom. Ta en vända i mina skor.

    Just för att mäns våld mot kvinnor ofta bortförklaras eller försvaras (man skyller på offret) och eftersom att män ofta framställs som kåta svin som inte kan kontrollera sin drifter så måste vi kvinnor till slut utgå från att alla män är potentiella våldsmän.

    Vi lever nämligen i ett samhälle där kvinnan ska ta ansvar för mannens sexualitet; där man själv är skyldig om man blir våldtagen eller trakasserad, där man själv få se till att skyla sig och inte uppmuntra för annars får man skylla sig själv.

    Vi lever i ett samhälle där man som kvinna inte får vara full eller lättklädd och man inte får gå med en man hem om man inte känner honom väldigt väl för annars får man skylla sig själv om nåt händer.

    Och vi lever i ett samhälle där män ursäktas och försvaras när de tafsar och kränker ("lite får du väl tåla!"), i ett samhälle där småpojkar får ta för sig och man skrattar bort det "han är kär i dig" "boys will be boys" ---

    Då är det inte så jävla konstigt att man är tvungen att se varje man som potentiell fara.

    Oavsett om det är kvinnor eller män som rättfärdigar männens beteende så handlar det alltid om att vi ska ta ansvar för männens lust. Män idiotförklaras systematiskt och kvinnornas roll är att ta ansvar för männens lustar och ilska.

    Och ändå blir männen arga på oss. Feministerna. Kvinnorna. De som kritiserar mäns våld. Det är jävligt märkligt att de inte blir förbannade på männen som våldtar och slår, mördar och skrämmer istället.


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Alla män är potentiella våldtäktsmän
  • Tow2Mater
    Selfish Geene skrev 2010-12-01 15:16:00 följande:
    Alla kvinnor som anser att män ska acceptera att behandlas som potentiella våldtäktsmän ska hålla käften när de blir behandlade som de potentiella horor de faktiskt är
    Ha ha ha! Den var bra! :)
  • KlasKristian
    Plutteli skrev 2010-12-01 15:25:11 följande:
    Nej, lösningen på problemer är att inte glorifiera ett matcho och våldsamt beteende hos män, eller framförallt små pojkar.
    Machobeteendet kan väl aldrig ha något att göra med alla dessa kvinnor som orerar om att de vill ha män som är "lite farliga"?
  • SLOBODAN
    Selfish Geene skrev 2010-12-01 15:16:00 följande:
    Alla kvinnor som anser att män ska acceptera att behandlas som potentiella våldtäktsmän ska hålla käften när de blir behandlade som de potentiella horor de faktiskt är
    WORD!
  • Plutteli
    KlasKristian skrev 2010-12-01 15:32:51 följande:
    Machobeteendet kan väl aldrig ha något att göra med alla dessa kvinnor som orerar om att de vill ha män som är "lite farliga"?
    Klart det har och jag tycker det är jävla skitsnack från de kvinnorna egentligen. För trots allt, när det kommer till kritan och kvinnor ska ha en man de faktiskt kan LEVA tillsammans med, ha en familj ihop med så är det inte de farliga männen som funkar. Då kommer det dock in att kvinnor i större utsträckning som små uppfostras till att vara omhändertagande små våp som inte kan säga nej, och att då försöka vara "mamma" till de där farliga männen så att kaaaanske kan bli lite mjukare och faktiskt funka att ha ett förhållande med blir en utmaning som kvinnan inte klarar av att motstå. Sen kommer det tråd efter tråd på sidor som FL där kvinnorna beklagar sig över att de är tillsammans med män som behandlar dem som skit, som är som små barn osv.

    Själv är jag jävligt glad över att ha tagit mit ur den stereotypen och numera vara en kvinna som inte behöver tas om hand av en man och som är stolt över att jag INTE har en "farlig man", tvärt om har jag en mysig teddybjörn hemma som inte gör en fluga för när, som delar på hushållets alla sysslor och älskar att vara med vår dotter och nu längtar efter att få vara pappaledig efter nyår (men som märk väl ändå inte är en toffel!).
  • Tow2Mater
    Plutteli skrev 2010-12-01 15:21:38 följande:
    ... det egna ansvaret när det kommer till våldsbrott eftersom man faktiskt sällan kan göra något alls för att förhindra att det händer. (Undantaget då möjligen att inte vara den som startar ett bråk)
    Men man kan ju också undvika situationskonflikter, t ex om nån tycker du gjort något fel mot dem, fast du kanske egentligen inte gjort det, kan man välja att bara snällt be om ursäkt istället för att driva för att få rätt. Man kan med sitt eget beteende bidra till att en andra part lugnar sig, istället för att göra dem mer upprörda, vilket i sin tur kan avvärja våld.
    Sen kan man ju, vilket i o f kan diskuteras om det är rätt eller fel agerande, undvika att på eget bevåg försöka avbryta om man ser ett pågående bråk (man kan istället t ex ringa Polisen).
    Överfall utan förvarning är sällsynt har jag läst, och när det förekommer är det oftast ungdomar inblandade. Så man kan lära sig att upptäcka olika varningssignaler, och man kan t ex undvika ungdomsgäng och alternativt gå runt dem istället om man tycker det känns säkrare än att hamna mitt ibland dem.

    Nu har man ingen större rätt i Sverige att försvara sig, så själv tycker jag annars det borde finnas större lagliga möjligheter till just det, men det är en annan fråga.
  • oOOo  oOOo
    Plutteli skrev 2010-12-01 15:32:04 följande:
    Ja faktist så finns det en rejäl glorifiering av att vara matcho, inom action filmer, inom porrindustrin (och trots allt har ungefår 95% av alla killar över 16 bast sett på porr), genom uppfostran där det är mer ok att pojkar är våldsamma än att flickor är det, där man suckar uppgivet och rycker på axlarna åt busiga killar med glimten i ögat för "de är ju bara så som pojkar är", tjejer som klagar när killar slår dem, taffsar på dem osv får höra att killarna ju bara är förtjusta i dem, att det inte är så farligt och om de bara ignorerar så slutar de nog. Den allmäna synen redan på spädbarn att flickbebisar är snälla och söta, skriker en flickbebis utgår omgivningen från att hon är ledsen, medan pojkbebisar är tuffa och starka, om en pojkbebis skriker utgår omgivningen ifrån att han är arg.
    Tja, exemplen kan göras många och de är tyvärr mer regel än undantag.
    Men att rycka på axlarna är ju inte att glorifiera. Att vara tuff och stark är väl inte samma sak som att vara våldsam, att vara tuff och stark är väl inget negativt.

    Tycker snarare att samhället är ganske överens om att våld inte är bra och att det inte glorifieras.
  • Chrome
    MrM skrev 2010-11-30 14:51:17 följande:
    Du hade inte nämnt något belöningssystem eller drivkrafter det var det jag som gjorde. Men om du vill skylla våldtäkter på samhällsstrukturer så vill jag gärna se hur du ritar upp systemet, vilka förstärkande återkopplingar det finns som skulle driva/belöna handlingarna. Det du skriver ovan är att det handlar om individuell tillfredsställelse och då har jag svårt att se hur detta skulle falla på mitt ansvar.

    Mvh
    Nu var det inte mig du frågade, men jag vill beskriva ett strukturellt förstärkande återkopplingssystem.

    Det finns ingen eller i alla fall mycket få som tycker att våldtäkter och mord är okej. Det finns inga system som klart ger sitt godkännande för sådana handlingar. MEN våldtäkt och mord befinner sig i den yttersta änden av var sin skala. Våldtäkt är i ena änden av skalan för sexuella övergrepp, en ovälkommen sexkommentar i den andra änden. Att brösta upp sig och se hotfull ut är i ena änden av våldsskalan, mord i den andra änden.

    Problemet är att i samhället belönas och/eller tillåts en rad handlingar som finns med på skalan, till exempel våld i en hockeymatch. Så länge samhället beundrar/belönar/tillåter handlingar på skalan så kommer det att finnas människor som feltolkar var gränsen går och kliver över den.

    Grabbarna som hejar på sin polare på krogen när han tafsade en tjej på rumpan, männen som mycket upprört fördömer polisanmälan av våld i en hockymatch, de skickar signaler att visst sexuellt övergrepp är okej, att visst våld är okej. Till och med alla människor som inte säger ifrån när de ser något sådant är med och befäster bilden att det är okej. Den som tiger samtycker heter det, och det ligger väldigt mycket i det i sådana här fall.
  • Jhd

    Dahmer: Det är du som ska lära dig läsa. Så pass mycket skit i en så kort text är svårt att slå. Bara massa FANTASIER - lär dig skilja fakta från din egna fria fantasi. Jag skrev att kvinnors våld mot män är LIKA stor som mäns våld mot parrelationer, vilket är fakta (BRÅ 2009:12). Istället gör du som alla andra feminister och fantasierar om verkligheten, snarare att ta till fakta. Faktan tillfredsställer antagligen inte erat manshat. 

    Mäns våld mot kvinnor bortförklaras INTE. Det står t.om. i regeringen att statlig hjälp ska ges till utsatta kvinnor - årligen satsas flera hundra miljoner kronor för "mäns våld mot kvinnor", det finns massor med kvinnojourer samt att dessa har över 200 platser inom politiken som de kan styra till deras egna intresse. Lika mycket borde satsar för kvinnors våld mot män, (eller våldet mot män som är det största i samhället), med tanke på att det sker lika ofta? Självklart inte, för vi lever i ett feministisk land där absolut inga satsningar görs för pojkar eller män. Det finns noll killjourer - det enda fick stängas ner nyligen (det finns 54 tjejjourer) pga. uteblivet stöd från staten. Det finns flertalet andra organisationer som behandlar kvinnors våld mot män som dock fick stängas ner pga. ingen ekonomisk stöd - då staten endast satsar på våldet mot kvinnor. Ungdomsstyrelsen har sedan 1994 haft 14 projekt specifikt för tjejer, men noll för killar trots att det är betydligt fler pojkar som tar självmord och som blir misshandlade. Utöver brukar det alltid göras tjejgrupper (RKUF) men aldrig pojkgrupper. 

     Vi lever inte i ett samhälle där kvinnan ska ta ansvar för männens sexualitet. Förstår du hur absurd du låter? Eller är det så pass roligt att sitta på en stol och fantasiera ihop hemska historier om män? Tvärtom, i sexualmål är det ett juridisk faktum att männen knappt har någon rättsäkerhet. I våldtäktsfall så behöver du inte ens bevis för att åtala och döma en man - något som strider mot Sveriges och EU:s grundlagar. Bara för ett år sedan klargjorde högsta domstolen att bevis faktiskt behövs för att döma en för våldtäkt. Kan du tänka dig, att man har gått så långt för att förklara det mest grundläggande? Seriöst, se bara en man som arbetar inom dagis för att sedan skåda snacket bakom ryggen. Ett annat exempel är när en 15-årig tjej åtalades för att ha haft sex med minderåriga men sedan släpptes. Ironisk nog dömdes en pojke för precis samma fall några dagar innan.  Utöver detta är det bevisat att kvinnor får lägre straff än män, och har det svårare att dömas för ett brott. Du talade om ansvar? Ska jag ta upp hur det fungerar med pedofilfall?

    Kvinnor får inte vara full? Får inte vara lättklädd? Får inte gå hem med en okänd man? Är du på riktig? Gå till en krog, please. Den enda som har fördomar är du. 

    Män försvaras när de tafsar? Är du på riktig? (f.ö. är det bevisat att det anses vara mer OK för en kvinna att tafsa än att en man gör det - pga- mannens sexualitet alltid misstänkligörs). 

    Du får nog ta dig en skopa vardagslogik. Som humanist anser jag att allt våld och brott är fel,  oavsett kön. Jag blandar inte in genus i allt som mina ögon faller på, utan ser individen. Behovet går alltid före könet - men eran, feministernas, taktik är så uppenbar. Att vara "offer" i Sverige innebär en oerhört stor makt. 

    Det var den sista kommentaren för min del. Om du ligger på den nivån som du skrev i första inlägget måste man vända runt hela jorden för att den ska komma på plats. 

  • Gentleman

    Våld i alla dess former är förkastligt (så länge det inte är organiserat). Men jag kan förstå hur det slinter för många män i dagens degenererade samhälle för sannerligen är det inte enkelt att vara man i 2000-talets Sverige.

  • Lady Dahmer
    Jhd skrev 2010-12-01 16:02:29 följande:
    Dahmer: Det är du som ska lära dig läsa. Så pass mycket skit i en så kort text är svårt att slå. Bara massa FANTASIER - lär dig skilja fakta från din egna fria fantasi. Jag skrev att kvinnors våld mot män är LIKA stor som mäns våld mot parrelationer, vilket är fakta (BRÅ 2009:12). Istället gör du som alla andra feminister och fantasierar om verkligheten, snarare att ta till fakta. Faktan tillfredsställer antagligen inte erat manshat. 

    Mäns våld mot kvinnor bortförklaras INTE. Det står t.om. i regeringen att statlig hjälp ska ges till utsatta kvinnor - årligen satsas flera hundra miljoner kronor för "mäns våld mot kvinnor", det finns massor med kvinnojourer samt att dessa har över 200 platser inom politiken som de kan styra till deras egna intresse. Lika mycket borde satsar för kvinnors våld mot män, (eller våldet mot män som är det största i samhället), med tanke på att det sker lika ofta? Självklart inte, för vi lever i ett feministisk land där absolut inga satsningar görs för pojkar eller män. Det finns noll killjourer - det enda fick stängas ner nyligen (det finns 54 tjejjourer) pga. uteblivet stöd från staten. Det finns flertalet andra organisationer som behandlar kvinnors våld mot män som dock fick stängas ner pga. ingen ekonomisk stöd - då staten endast satsar på våldet mot kvinnor. Ungdomsstyrelsen har sedan 1994 haft 14 projekt specifikt för tjejer, men noll för killar trots att det är betydligt fler pojkar som tar självmord och som blir misshandlade. Utöver brukar det alltid göras tjejgrupper (RKUF) men aldrig pojkgrupper. 

     Vi lever inte i ett samhälle där kvinnan ska ta ansvar för männens sexualitet. Förstår du hur absurd du låter? Eller är det så pass roligt att sitta på en stol och fantasiera ihop hemska historier om män? Tvärtom, i sexualmål är det ett juridisk faktum att männen knappt har någon rättsäkerhet. I våldtäktsfall så behöver du inte ens bevis för att åtala och döma en man - något som strider mot Sveriges och EU:s grundlagar. Bara för ett år sedan klargjorde högsta domstolen att bevis faktiskt behövs för att döma en för våldtäkt. Kan du tänka dig, att man har gått så långt för att förklara det mest grundläggande? Seriöst, se bara en man som arbetar inom dagis för att sedan skåda snacket bakom ryggen. Ett annat exempel är när en 15-årig tjej åtalades för att ha haft sex med minderåriga men sedan släpptes. Ironisk nog dömdes en pojke för precis samma fall några dagar innan.  Utöver detta är det bevisat att kvinnor får lägre straff än män, och har det svårare att dömas för ett brott. Du talade om ansvar? Ska jag ta upp hur det fungerar med pedofilfall?

    Kvinnor får inte vara full? Får inte vara lättklädd? Får inte gå hem med en okänd man? Är du på riktig? Gå till en krog, please. Den enda som har fördomar är du. 

    Män försvaras när de tafsar? Är du på riktig? (f.ö. är det bevisat att det anses vara mer OK för en kvinna att tafsa än att en man gör det - pga- mannens sexualitet alltid misstänkligörs). 

    Du får nog ta dig en skopa vardagslogik. Som humanist anser jag att allt våld och brott är fel,  oavsett kön. Jag blandar inte in genus i allt som mina ögon faller på, utan ser individen. Behovet går alltid före könet - men eran, feministernas, taktik är så uppenbar. Att vara "offer" i Sverige innebär en oerhört stor makt. 

    Det var den sista kommentaren för min del. Om du ligger på den nivån som du skrev i första inlägget måste man vända runt hela jorden för att den ska komma på plats. 
    du vet, att kvinnor har det svårt innebär inte att män inte har det.

    Den här tråden handlar om att kvinnor skuldbeläggs när de utsätts för övergrepp. Och det är en verklighet oavsett om du vill tro det eller ej.

    Vad tråden INTE handlar om är män som mår dåligt eller drar kortast strå i vårdnadstvister. Du är välkommen att starta en tråd om de ämnena så ska jag gladeligen delta. (och det har i HÖGSTA grad med genus att göra)
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Alla män är potentiella våldtäktsmän