• Räven

    Spermiedonation? För en oerfaren barnlängtande..

    Hejsan hörrni!
    Jag är nying här, jag och min fästman har precis börjat prata mer på allvar om det här med att skaffa barn.
    Min sambo drabbades av leukemi som barn, och fick i tidig ålder reda på att han aldrig skulle kunna bli biologisk pappa.
    Utredningar är gjorda och det är helt och hållet uteslutet att de skulle kunna finnas spermier att hämta från honom för att skapa ett barn. Han är alltså helt steril.

    Jag är helt fertil, vilket är bevisat och klargjort att det inte ska vara några problem för mig att bli gravid.

    Nu har vi framför oss en resa som innehåller många moment för oss båda, för att tillslut kunna bli föräldrar via en donator.

    Finns det fler i den här situationen?  De flesta skriver om kampen med utredningar osv.
    Men den har vi ju redan klart.

    Jag skulle vilja höra tankar om donation, att ha en känd eller okänd donator.
    Finns det andra som donerat och hur tänkte ni när ni valde donator, och känslan efteråt?
    Var börjar man och hur lång tid ska man beräkna att få vänta innan man har sitt lilla frö i magen?

    Frågorna är många så dela gärna med er!

    Hjärta

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-12 16:40
    Tillägg! : Detta konto används ej längre pga krångel, Jag använder mig nu av signaturen "Mertzipe", som ni kan se bland kommentarerna nedan!

  • Svar på tråden Spermiedonation? För en oerfaren barnlängtande..
  • Solkattan

    Hej igen!
    Nu sover sonen... febrig o uchlig... :(
    Vi hade nog tur. Var inte så lång väntetid... Kanske nåt år.
    Väntetiden har jag väl ingen koll på direkt. Det är ju bara universitetssjukhusen i sverige som utför donations befruktningar så enklast är väl att slå en pling o bara höra sig för..?
    Vi körde faktiskt många parallella spår samtidigt. Gick adoptionskurs och kollade även med några klinker i Danmark. Adoptionskursen tycker jag var super då det faktiskt handlar delvis om att få ett barn i framtiden som inte är biologiskt. Många frågor o funderingar togs upp som gick att applicera på donationsbarn.. :).
    Donator är faktiskt känd. I den bemärkelsen att vår son "i mogen ålder" (ja jag vet.. ett svårt definerat uttryck!) kan söka upp donatorn.
    I början var jag också inne på spåret att min sambos bror skulle kunna donera. Men dels så har han också haft fertilitetsproblem samt så hade det nog kunnat bli "helt fel".
    Nu är sonen "vår" son. Och det blir inga komplicerade familjeband. Hur det kommer bli i framtiden tänker jag inte så ofta på. Vi kommer vara helt öppna med vår son hur det gått till. Våra föräldrar o visa bekanta vet också om det. Tyvärr så ångrar jag djupt att jag i början av bebistillverkningen prata med en kollega som är lite av en sladderstacka. Hon vet också om att sambon inte är den biologiska pappan. Vi hoppas nämligen att vi ska få berätta först för sonen hur han kommit till... ( och inte några andra barn eller vuxna).
    ops.. nu vaknade nån visst!!

  • Mertzipe
    Solkattan skrev 2011-01-12 16:58:02 följande:
    Hej igen!
    Nu sover sonen... febrig o uchlig... :(
    Vi hade nog tur. Var inte så lång väntetid... Kanske nåt år.
    Väntetiden har jag väl ingen koll på direkt. Det är ju bara universitetssjukhusen i sverige som utför donations befruktningar så enklast är väl att slå en pling o bara höra sig för..?
    Vi körde faktiskt många parallella spår samtidigt. Gick adoptionskurs och kollade även med några klinker i Danmark. Adoptionskursen tycker jag var super då det faktiskt handlar delvis om att få ett barn i framtiden som inte är biologiskt. Många frågor o funderingar togs upp som gick att applicera på donationsbarn.. :).
    Donator är faktiskt känd. I den bemärkelsen att vår son "i mogen ålder" (ja jag vet.. ett svårt definerat uttryck!) kan söka upp donatorn.
    I början var jag också inne på spåret att min sambos bror skulle kunna donera. Men dels så har han också haft fertilitetsproblem samt så hade det nog kunnat bli "helt fel".
    Nu är sonen "vår" son. Och det blir inga komplicerade familjeband. Hur det kommer bli i framtiden tänker jag inte så ofta på. Vi kommer vara helt öppna med vår son hur det gått till. Våra föräldrar o visa bekanta vet också om det. Tyvärr så ångrar jag djupt att jag i början av bebistillverkningen prata med en kollega som är lite av en sladderstacka. Hon vet också om att sambon inte är den biologiska pappan. Vi hoppas nämligen att vi ska få berätta först för sonen hur han kommit till... ( och inte några andra barn eller vuxna).
    ops.. nu vaknade nån visst!!
    Intressant att höra dig berätta!
    Låter ju toppen med adoptionskursen, ska kolla upp om det finns sådana tillgängliga här i Örebro också.
    Tanken är att vi så snart som möjligt ska få komma på ett "infomöte" på fertilitetskliniken för mer ingående information om hur det ligger till i just det här länet, Så rent praktiska frågor kommer naturligtvis att lösa sig.

    Dock tycker jag det är jätteintressant att få olika perspektiv från verkliga personer som har känslor och upplevelser både bakom- och framför sig.
    Det kan väcka nya tankebanor och det är alltid nyttigt!

    Vi har också tänkt tanken att det kanske blir onödigt jobbigt att ha en närstående som donator..
    Någon som blir inblandad i vår lilla familj.
    Man får väga för- och nackdelar med hela donatorsbiten tycker jag!
    Som sagt, så känns nog inte "en okänd man som donerat" lika läskig när det kommer närmre.
    Trots allt så handlar det om barnet först och främst.. Inte om mig :)
    Det är ju fantastiskt att det överhuvudtaget finns möjligheter för mig och min sambo att ens bli föräldrar!

    Det är jobbigt att folk ska lägga näsan i blöt och inte respektera att det är känsliga saker det handlar om!
    Mycket okänsligt av den människan som tycker att hon har rätt att sprida era privata angelägenheter.
    Ska ha det i åtanke när det kommer till att berätta för folk om hur vi har det!
  • TB1
    Mertzipe skrev 2011-01-12 16:36:52 följande:
    Vad är kostnaden om man ska köra samma spår som ni, i Danmark?
    Har inte riktigt koll på vad det är det kostar men mellan 8 000-10 000/ insemination tror jag beroende på vilken klinik ma väljer också.
  • Körsbärsträd

    Vi funderade också på om det fanns någon runtomkring oss som vi kunde tänka oss och fråga. Men kände att känslomässigt blir det nog lättare om det är någon som man inte vet vem det är. Och det känns inte konstigt, har man inga alternativ så tar man den möjligheten man har. Min plan var att jag och mannen skulle älska och sedan skulle det komma ett barn. Vägen har varit lång och nu tror jag nästan vad som helst skulle kunna kännas okej. Min man har ingen bror, annars kanske det hade kännts okej. Tror det skulle kännas konstigt att fråga hans pappa, är det möjligt?

    Insemination i Danmark på kliniken vi har valt kostar 3000 kr per gång. Inget extra för första samtal osv, det tar man på telefon och är kostnadsfritt.

  • TB1
    Körsbärsträd skrev 2011-01-12 19:37:54 följande:
    Vi funderade också på om det fanns någon runtomkring oss som vi kunde tänka oss och fråga. Men kände att känslomässigt blir det nog lättare om det är någon som man inte vet vem det är. Och det känns inte konstigt, har man inga alternativ så tar man den möjligheten man har. Min plan var att jag och mannen skulle älska och sedan skulle det komma ett barn. Vägen har varit lång och nu tror jag nästan vad som helst skulle kunna kännas okej. Min man har ingen bror, annars kanske det hade kännts okej. Tror det skulle kännas konstigt att fråga hans pappa, är det möjligt?

    Insemination i Danmark på kliniken vi har valt kostar 3000 kr per gång. Inget extra för första samtal osv, det tar man på telefon och är kostnadsfritt.
    Oj va billigt det var, på vilken klinik? Är det i svenska kronor?
  • asp76

    Hej!

    Min sambo är oxå helt steril, vi fick slutgiltigt besked om det i november 2009. Vi fick tämligen omgående en remiss till insemination med donerade spermier (i Örebro) och fick komma på det obligatoriska kuratorsamtalet efter en 2-3 månader. Första inseminationen gjordes i maj 2010 och andra i juni, och vi hade kunnat börja ännu tidigare men jag var tvungen ner i vikt plus att det blev lite vajsing med ägglossningen i april. Insemination görs i naturlig ostimulerad cykel, åtminstone var det så för mig. Då 2 inseminationer misslyckats bestämde vi att gå vidare med IVF, eftersom vi bara får begränsat med försök (6 inseminationer, varav 2 och 2 kan bytas ut mot 1 IVF). Började med hormonbehandlingen 23 augusti, och hade äggplockning 21 september. 2 ägg sattes in, då de inte var av riktig toppkvalitet, och till vår oerhörda glädje så lyckades det och jag är nu gravid i v 19 med tvillingar

    Det har varit en tung tid och många tårar kring faktumet att min sambo inte kan bli biologisk pappa, men för oss har ändå drömmen om det kommande barnet varit större och viktigare, därför tvekade vi aldrig att använda möjligheten med donation. I början tänkte vi många konstiga tankar, var inne på att fråga min sambos kusin, pappa och även mina svågrar, men de tankarna försvann efter ett tag. En stor del i att vi tänkte så var nog att vi trodde att väntetiden skulle vara mycket längre och att det därför skulle gå snabbare om man kom med "egen" donator.  Är glad att tankarna försvann för det skulle nog bli mycket mer komplicerat att ha en såpass känd donator, och inte minst knepiga släktförhållanden. Skulle aldrig kunna tänka mig att ragga en privat donator på nätet, det känns alldeles för osäkert med tanke på vilket motiv de har och vad de har för bakgrund, sjukdomshistoria etc.

    Nu när jag väl är gravid så tänker jag naturligtvis ibland på hur det kommer bli, hur barnen kommer att se ut och bli osv, men det vet man ju aldrig ändå även om det skulle vara sambon som var biologisk pappa. Det känns inte jobbigt, och jag har aldrig känt det olustigt att "ha befruktats av en främling". Det kommer att bli våra barn och vi kommer att ge 100% för att de ska få en bra uppväxt och aldrig sakna något, så att de förhoppningsvis inte kommer känna behov för att söka sina rötter, även om de naturligtvis måste få göra det om de vill. Vi kommer att berätta för barnen tidigt, och göra det på ett sådant sätt att det blir naturligt och inte konstigt eller chockartat på något sätt.

    Vi har berättat för ganska många i omgivningen, föräldrar, syskon med respektive och några nära vänner/ arbetskamrater. Jag ångrar att vi har berättat för så många, för tyvärr har det redan läckt ut till släktingar som vi inte hade tänkt säga något till. Vi berättade för att vi behövde stöd när vi fick det tunga beskedet om sambons sterilitet, men med facit i hand önskar jag att vi inte gjort det.

    Oj vad långt det blev Men blir så glad att få dela med mig till andra i samma situation! Massvis med lycka till nu!!

  • TB1
    asp76 skrev 2011-01-12 20:27:30 följande:
    Hej!

    Min sambo är oxå helt steril, vi fick slutgiltigt besked om det i november 2009. Vi fick tämligen omgående en remiss till insemination med donerade spermier (i Örebro) och fick komma på det obligatoriska kuratorsamtalet efter en 2-3 månader. Första inseminationen gjordes i maj 2010 och andra i juni, och vi hade kunnat börja ännu tidigare men jag var tvungen ner i vikt plus att det blev lite vajsing med ägglossningen i april. Insemination görs i naturlig ostimulerad cykel, åtminstone var det så för mig. Då 2 inseminationer misslyckats bestämde vi att gå vidare med IVF, eftersom vi bara får begränsat med försök (6 inseminationer, varav 2 och 2 kan bytas ut mot 1 IVF). Började med hormonbehandlingen 23 augusti, och hade äggplockning 21 september. 2 ägg sattes in, då de inte var av riktig toppkvalitet, och till vår oerhörda glädje så lyckades det och jag är nu gravid i v 19 med tvillingar

    Det har varit en tung tid och många tårar kring faktumet att min sambo inte kan bli biologisk pappa, men för oss har ändå drömmen om det kommande barnet varit större och viktigare, därför tvekade vi aldrig att använda möjligheten med donation. I början tänkte vi många konstiga tankar, var inne på att fråga min sambos kusin, pappa och även mina svågrar, men de tankarna försvann efter ett tag. En stor del i att vi tänkte så var nog att vi trodde att väntetiden skulle vara mycket längre och att det därför skulle gå snabbare om man kom med "egen" donator.  Är glad att tankarna försvann för det skulle nog bli mycket mer komplicerat att ha en såpass känd donator, och inte minst knepiga släktförhållanden. Skulle aldrig kunna tänka mig att ragga en privat donator på nätet, det känns alldeles för osäkert med tanke på vilket motiv de har och vad de har för bakgrund, sjukdomshistoria etc.

    Nu när jag väl är gravid så tänker jag naturligtvis ibland på hur det kommer bli, hur barnen kommer att se ut och bli osv, men det vet man ju aldrig ändå även om det skulle vara sambon som var biologisk pappa. Det känns inte jobbigt, och jag har aldrig känt det olustigt att "ha befruktats av en främling". Det kommer att bli våra barn och vi kommer att ge 100% för att de ska få en bra uppväxt och aldrig sakna något, så att de förhoppningsvis inte kommer känna behov för att söka sina rötter, även om de naturligtvis måste få göra det om de vill. Vi kommer att berätta för barnen tidigt, och göra det på ett sådant sätt att det blir naturligt och inte konstigt eller chockartat på något sätt.

    Vi har berättat för ganska många i omgivningen, föräldrar, syskon med respektive och några nära vänner/ arbetskamrater. Jag ångrar att vi har berättat för så många, för tyvärr har det redan läckt ut till släktingar som vi inte hade tänkt säga något till. Vi berättade för att vi behövde stöd när vi fick det tunga beskedet om sambons sterilitet, men med facit i hand önskar jag att vi inte gjort det.

    Oj vad långt det blev Men blir så glad att få dela med mig till andra i samma situation! Massvis med lycka till nu!!
    åh va underbart!! Ett stort grattis till er båda och va underbart med två
  • Körsbärsträd
    TB1 skrev 2011-01-12 20:08:03 följande:
    Oj va billigt det var, på vilken klinik? Är det i svenska kronor?
    Copenhagen Fertility Center, CFC, kostar 2300 dkk, ca 3000 sek.

    Min syster och hennes fru har varit där. Finns väldigt många kliniker i Danmark, och jag blev väldigt glad när jag fick höra att de hade varit på en, och var jättenöjda med den. De är gravida i v. 12 nu!
  • TB1
    Körsbärsträd skrev 2011-01-12 21:36:33 följande:
    Copenhagen Fertility Center, CFC, kostar 2300 dkk, ca 3000 sek.

    Min syster och hennes fru har varit där. Finns väldigt många kliniker i Danmark, och jag blev väldigt glad när jag fick höra att de hade varit på en, och var jättenöjda med den. De är gravida i v. 12 nu!
    va härligt att höra Va dom trevliga där? Det jag oroar mig för är språket, att man inte ska fatta osv..
  • Mertzipe
    asp76 skrev 2011-01-12 20:27:30 följande:
    Hej!

    Min sambo är oxå helt steril, vi fick slutgiltigt besked om det i november 2009. Vi fick tämligen omgående en remiss till insemination med donerade spermier (i Örebro) och fick komma på det obligatoriska kuratorsamtalet efter en 2-3 månader. Första inseminationen gjordes i maj 2010 och andra i juni, och vi hade kunnat börja ännu tidigare men jag var tvungen ner i vikt plus att det blev lite vajsing med ägglossningen i april. Insemination görs i naturlig ostimulerad cykel, åtminstone var det så för mig. Då 2 inseminationer misslyckats bestämde vi att gå vidare med IVF, eftersom vi bara får begränsat med försök (6 inseminationer, varav 2 och 2 kan bytas ut mot 1 IVF). Började med hormonbehandlingen 23 augusti, och hade äggplockning 21 september. 2 ägg sattes in, då de inte var av riktig toppkvalitet, och till vår oerhörda glädje så lyckades det och jag är nu gravid i v 19 med tvillingar

    Det har varit en tung tid och många tårar kring faktumet att min sambo inte kan bli biologisk pappa, men för oss har ändå drömmen om det kommande barnet varit större och viktigare, därför tvekade vi aldrig att använda möjligheten med donation. I början tänkte vi många konstiga tankar, var inne på att fråga min sambos kusin, pappa och även mina svågrar, men de tankarna försvann efter ett tag. En stor del i att vi tänkte så var nog att vi trodde att väntetiden skulle vara mycket längre och att det därför skulle gå snabbare om man kom med "egen" donator.  Är glad att tankarna försvann för det skulle nog bli mycket mer komplicerat att ha en såpass känd donator, och inte minst knepiga släktförhållanden. Skulle aldrig kunna tänka mig att ragga en privat donator på nätet, det känns alldeles för osäkert med tanke på vilket motiv de har och vad de har för bakgrund, sjukdomshistoria etc.

    Nu när jag väl är gravid så tänker jag naturligtvis ibland på hur det kommer bli, hur barnen kommer att se ut och bli osv, men det vet man ju aldrig ändå även om det skulle vara sambon som var biologisk pappa. Det känns inte jobbigt, och jag har aldrig känt det olustigt att "ha befruktats av en främling". Det kommer att bli våra barn och vi kommer att ge 100% för att de ska få en bra uppväxt och aldrig sakna något, så att de förhoppningsvis inte kommer känna behov för att söka sina rötter, även om de naturligtvis måste få göra det om de vill. Vi kommer att berätta för barnen tidigt, och göra det på ett sådant sätt att det blir naturligt och inte konstigt eller chockartat på något sätt.

    Vi har berättat för ganska många i omgivningen, föräldrar, syskon med respektive och några nära vänner/ arbetskamrater. Jag ångrar att vi har berättat för så många, för tyvärr har det redan läckt ut till släktingar som vi inte hade tänkt säga något till. Vi berättade för att vi behövde stöd när vi fick det tunga beskedet om sambons sterilitet, men med facit i hand önskar jag att vi inte gjort det.

    Oj vad långt det blev Men blir så glad att få dela med mig till andra i samma situation! Massvis med lycka till nu!!
    Vilken historia ni har!
    Och vad underbart att ni äntligen väntar små underverk! {#emotions_dlg.flower}

    Det är många, många saker som du beskriver som känns såå bekanta.
    Dessa funderingar ni haft är de som rör sig i våra huvuden just precis nu, och det känns väldigt fint att få ta del av det, vi som långt ifrån har facit i hand!

    Mer och mer känns det som att jag ska vara mer öppen för donation med anonym donator.
    Självklart har jag varit öppen för ALLT då som sagt möjligheten att bli föräldrar är det som räknas.
    Men man måste ju hantera och reflektera över sina spontana känslor också såklart.
    Har man inte vänt ut och in på allting grundligt tror jag att det kommer ikapp en senare.

    Tanken att ha en helt egen familj, där man har mor och farföräldrar där som man skulle haft om barnet var helt biologiskt, samt svåger och hans andra hälft som barnets farbror och inte som någon som är biologisk far till barnet, känns nog mest naturlig när allt kommer omkring.
    Och som du säger, vi har nog mest tänkt den tanken då vi tänkt att vi mer kan styra när vi vill bli gravida, då det har verkat som att väntetiden har att göra med bristen på donatorer.

    Möten med personer på infertilitetskliniken kommer förmodligen få mig att ha tillit till att det är bra människor som donerar och inte bara vem som helst.

    Imorgon ska min sambo ringa och boka vårt första möte!
    Känns spännande, och nervöst.

    Någonting jag också skulle vilja ta upp är den här sorgsenheten som faller över min sambo när barnsnacket kommer upp.
    Jag Vet att han vill, det säger han uttryckligen väldigt ofta.
    Vetskapen om steriliteten har han ju haft länge, och innan vi träffades har han försökt hantera det på olika sätt genom att bestämma sig för att han inte vill ha barn (förnekelsesyndromet man ofta tar till i sorg) eller att inse att han kanske borde träffa någon som redan har barn.
    Tror inte han var riktigt beredd på att träffa mig och helt plötsligt få ställa om sig och börja längta efter barn, känslor som han liksom stängt av under många år.

    Det som att det finns så pass mycket sorg i det hela att det sätter stopp för att kunna prata om detta helt avslappnat.
    Jag märker att han blir ledsen när jag tar upp det, och då blir jag väldigt ledsen då jag automatiskt uppfattar det som att han inte är helt hundra på att han vill. Och samtidigt vill jag inte visa min sorg, då han tar på sig skuld för att det är "hans fel" att vi inte kan få barn på naturligt vis.
    Dock säger han att det blir lättare och lättare att prata om det, och att det är för att jag varit lite påstridig och inte riktigt låtit honom "komma undan" snacket.
    För snacket är ju viktigt!
    Jag känner honom så pass väl att jag ser hans längtan, men han slåss som sagt med sorgen och det sätter käppar i hjulen.

    Hur har ni gjort med kuratorshjälp, eller terapi?

    Bor ni i Örebro?

    Kram, och tack för stödet!
Svar på tråden Spermiedonation? För en oerfaren barnlängtande..