• Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 22:48
    35935 visningar
    524 svar
    524
    35935

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Äldre 2 Mar 22:53
    #1

    Det där var väl inget nytt? En tjej som gick i samma klass som mig kom hit för att gå gymnasiet och bo hos sin moster sen skulle hon åka tillbaka hem igen för att använda sina studier i Sverige. Är syftet med utbildningen att den ska användas här så ser jag inget fel. Däremot är jag inte så kallhjärtad att jag skulle neka ett barn skola och sjukvård. Man får inte ens göra det mot barn enligt lag.

  • Äldre 2 Mar 23:06
    #2

    Jag är mycket positiv till att framförallt papperslösa barn ska få skola och vård. Barnkonventionen belyser dessa punkter i en mängd paragrafer.

  • Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 23:13
    #3
    crazy mom skrev 2011-03-02 23:06:04 följande:
    Jag är mycket positiv till att framförallt papperslösa barn ska få skola och vård. Barnkonventionen belyser dessa punkter i en mängd paragrafer.
    Men vad trevligt att du är så positivt inställd till detta. För två dagar sedan sades det i nyheterna att nästan varenda kontor för försäkringskassan är tvunget att läggas ned över hela landet. Dvs den inhemska befolkningen blir drabbad av detta allt för att spara pengar....men du anser det positivt att vi kan spendera ett par hundra miljoner på folk som inte har rätt att vistas i landet? Skrämmande.

    www.gp.se/ekonomi/1.561499-fk-lagger-ned-100-kontor
  • Äldre 2 Mar 23:24
    #4

    Papperslösa får redan vård och hjälp. Min styvmamma jobbar på akuten och det är vanligt att det kommer in papperslösa och får vård. Dom får inte neka. Jag tror inte ekonomin kommer påverkas då det redan är så idag. Barnen har redan rätt till skola

  • Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 23:53
    #5
    Hallonmumsan skrev 2011-03-02 23:24:02 följande:
    Papperslösa får redan vård och hjälp. Min styvmamma jobbar på akuten och det är vanligt att det kommer in papperslösa och får vård. Dom får inte neka. Jag tror inte ekonomin kommer påverkas då det redan är så idag. Barnen har redan rätt till skola
    Ekonomin kommer ju påverkas....i allra högsta grad. Då Göran hägglund säger att detta kommer kosta "ett par hundra miljoner" samtidigt som vi på andra håll tvingas spara för att klara "budgeten" som skattebetalarna samlat ihop till. Det sparas överallt på den inhemska befolkningen samtidigt som det tydligen finns utrymme att vi ska kunna ge detta gratis till folk som överhuvudtaget inte har rätt att vistas i landet.
    Så vi kommer på detta sätt minska vår egen välfärd till den inhemska befolkningen då dessa hundra miljonerna måste tas från någonting annat?
    Ska våra egna barn ha lite sämre skola tycker du?
  • Äldre 3 Mar 00:02
    #6

    Eftersom papperslösa redan får allt detta så har jag svårt att se varför kostnaderna skulle öka. Nu är det främmst barnen jag inte tycker man kan neka vård. Jag kan inte se nån nytta med att låta barn lida. Det skulle isådana fall finnas andra saker som staten borde dra in pengar ifrån. Jobba istället med kriminella invandrare. Där kan man spara pengar. Skicka istället tillbaka till hemlandet innan straffet är avtjänat istället för efter. Vård och skola ska det aldrig sparas in på.

  • Äldre 3 Mar 00:15
    #7

    Hur mycket tror du inte det kostar om dessa papperslösa får stanna i Sverige och ska komma ikapp allt dom missat i skolan tex. Tror inte man gör ekonomin bättre på lång sikt genom att neka vård och skola. Då får man stänga gränserna helt i sådanafall. Det finns värre saker som kostar en massa onödiga pengar. Nedskräpning och klotter är en sak.

  • Tomtef­ar
    Äldre 3 Mar 00:20
    #8
    Hallonmumsan skrev 2011-03-03 00:02:23 följande:
    Eftersom papperslösa redan får allt detta så har jag svårt att se varför kostnaderna skulle öka. Nu är det främmst barnen jag inte tycker man kan neka vård. Jag kan inte se nån nytta med att låta barn lida. Det skulle isådana fall finnas andra saker som staten borde dra in pengar ifrån. Jobba istället med kriminella invandrare. Där kan man spara pengar. Skicka istället tillbaka till hemlandet innan straffet är avtjänat istället för efter. Vård och skola ska det aldrig sparas in på.
    Du kan alltså inte se en ökning av "papperslösa" till Sverige med alla dess utgifter och konsekvenser samtidigt som det ska sparas på annat håll som exempelvis som jag skrev i inlägg 3 med att ett par tusen blir sparkade från försäkringskassan med ytterligare vård och sociala behov för dessa människor....vad ska dessa människorna försörja sig på? Ett ökat tryck på samhället med fler arbetslösa med mera....
    Är det inte bättre att prioritera vår egen välfärd för den inhemska befolkningen...
    "Vård och skola ska det aldrig sparas in på" = det är det som kommer ske...vi kommer så småningom se försämringar på Sveriges vård och skola till den inhemska befolkningen.
  • aussie
    Äldre 3 Mar 00:40
    #9

    I samma andetag talas det om att landets ekonomi är alldeles lysande. BNP upp 7%, folk köper nya bilar och elektronik som aldrig förr. Så...landet lär inte kollapsa av förslaget.

  • Äldre 3 Mar 00:44
    #10

    Ser det som självklart, och har trott att papperslösa redan haft rätt till vård och skola.

Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola