• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • alvaereva
    Apmor2 skrev 2011-03-06 10:05:40 följande:
    Hur skulle det vara om jag måste fly från mitt land av en eller annan anledning, hur skulle det vara att vara papperslös och inte ha några som helst rättigheter. Att jobba svart för att kunna förse mina barn med tak över huvudet och mat, hur skulle det vara om jag blev sjuk och ej kunde få tillgång till vård.? Om papperslösheten drar ut på tiden och mina växande barn växer utan att få ta del till en utbildning. Allt för att jag vill mina barn det bästa.

    Kan vi inte ha ett medmänskligt tänkande, måste det handla om ekonomi, måste folk dö i vårt land trots att vi har råd att hjälpa dessa människor i deras svåra sits?
    Jag håller med dig.

    Vi HAR råd. Men pengarna används inte rätt enligt mitt tycke. Det är himla snedfördelat.
  • Alisa
    Apmor2 skrev 2011-03-06 10:05:40 följande:
    Hur skulle det vara om jag måste fly från mitt land av en eller annan anledning, hur skulle det vara att vara papperslös och inte ha några som helst rättigheter. Att jobba svart för att kunna förse mina barn med tak över huvudet och mat, hur skulle det vara om jag blev sjuk och ej kunde få tillgång till vård.? Om papperslösheten drar ut på tiden och mina växande barn växer utan att få ta del till en utbildning. Allt för att jag vill mina barn det bästa.

    Kan vi inte ha ett medmänskligt tänkande, måste det handla om ekonomi, måste folk dö i vårt land trots att vi har råd att hjälpa dessa människor i deras svåra sits?
    Håller helt med.
  • bodimit
    EvelynB skrev 2011-03-06 10:11:04 följande:
    Trots att vi har råd?! Nej du, vi har inte råd! Som sagt, man bjuder inte 20st på middag när man bara har mat i kylskåpet för 10! PUNKT! 
    men snälla. det minsta man kan göra för ett folk är väl att låta dem få sjukvård? Det handlar inte om att de ska få gratis mat varje dag i etthundra år. utan NÄR de blir sjuka OM de blir sjuka så ska de kunna få vård och mediciner. menar herregud vad är ni för monster egentligen?
  • ica
    Apmor2 skrev 2011-03-06 10:05:40 följande:
    Hur skulle det vara om jag måste fly från mitt land av en eller annan anledning, hur skulle det vara att vara papperslös och inte ha några som helst rättigheter. Att jobba svart för att kunna förse mina barn med tak över huvudet och mat, hur skulle det vara om jag blev sjuk och ej kunde få tillgång till vård.? Om papperslösheten drar ut på tiden och mina växande barn växer utan att få ta del till en utbildning. Allt för att jag vill mina barn det bästa.

    Kan vi inte ha ett medmänskligt tänkande, måste det handla om ekonomi, måste folk dö i vårt land trots att vi har råd att hjälpa dessa människor i deras svåra sits?
    Att vi tillåter papperslösa och ger dem vissa förmåner är inte särskilt genomtänkt eller humant.  De får jobba vidriga timmar, utan säkerhet, usla bostäder och luras på lön mm. Bättre att skicka hem dem som inte får stanna. Bland denna grupp finns också ljusskygga individer som ingen borde behövas umgås med. Vem ser till de papparlösa anställningsvillkor? I bästa fall är de daglönare. Mest troliga kommer deras sk arbetsgivare utnyttja dem och inte alltid betala dem. En slags slaveri på ett sätt. En del kommer att bli så desperata att de kommer att begå brott. En del är här för att de är kriminella.  Ska vi ha dem här sk vi ha dem folkbokförda öppet och ärligt.
  • Suffering
    bodimit skrev 2011-03-06 10:29:20 följande:
    men snälla. det minsta man kan göra för ett folk är väl att låta dem få sjukvård? Det handlar inte om att de ska få gratis mat varje dag i etthundra år. utan NÄR de blir sjuka OM de blir sjuka så ska de kunna få vård och mediciner. menar herregud vad är ni för monster egentligen?
    Dom kom hit i ett enda syfte , att lura Svenska staten ... att kravlöst bli försörjda på svenska skattebetalares pengar och ingenting annat, du tycker således att dom ska belönas med extra förmåner för deras lögner och ondska?

    Varför begriper aldrig folk att vi måste sända ut helt andra signaler utåt, som det är nu så har folk bilden att Sverige är lyckolandet dit alla kan komma och bli försörjda ... bara att komma sen kan hela släkten komma efter, hallelujah

    Förmedlar vi en striktare bild utåt kommer vi slippa den stora strömmen av lycksökare , sk ensamkommande flykting"barn" med en ålder på 26 år kommer bli ett minne blott. Eller är Sveriges stora skattekista utan botten ? har jag missat något?
  • Fru Kwasthilda

    Jag är stolt över att bo i ett land där alla sjuka får vård och där alla barn får gå i skola.

  • Kejsar Wilhelm den andre
    Apmor2 skrev 2011-03-06 10:05:40 följande:
    Hur skulle det vara om jag måste fly från mitt land av en eller annan anledning, hur skulle det vara att vara papperslös och inte ha några som helst rättigheter. Att jobba svart för att kunna förse mina barn med tak över huvudet och mat, hur skulle det vara om jag blev sjuk och ej kunde få tillgång till vård.? Om papperslösheten drar ut på tiden och mina växande barn växer utan att få ta del till en utbildning. Allt för att jag vill mina barn det bästa.

    Kan vi inte ha ett medmänskligt tänkande, måste det handla om ekonomi, måste folk dö i vårt land trots att vi har råd att hjälpa dessa människor i deras svåra sits?
    Att vara papperslös är att vara illegal. Du har inget i det här landet att göra - varför skall du då på snylta på vår välfärd? Inser du inte att detta ger alla världens människor möjlighet att använda vår välfärd gratis.

    För övrigt så erbjöds redan akutvård sedan tidigare.
  • Suffering
    Fru Kwasthilda skrev 2011-03-06 14:55:31 följande:
    Jag är stolt över att bo i ett land där alla sjuka får vård och där alla barn får gå i skola.
    Du är alltså stolt över ett land som uppmuntrar kriminalitet?  låter sunt
  • alvaereva

    Tyvärr kan man inte vara stolt över att bo i ett land där kärlek, respekt och solidaritet är något som når ut till alla människor.

  • jaghopparhögt
    Fru Kwasthilda skrev 2011-03-06 14:55:31 följande:
    Jag är stolt över att bo i ett land där alla sjuka får vård och där alla barn får gå i skola.
    Fast hur länge tror du det håller då? Om nu hela världen är berättigade sjukvård och skola här så bör ekvationen förr eller senare hamna på minus.
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola