• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • BigDaddy
    mylife skrev 2011-03-10 22:21:35 följande:
    Hur vi än vänder och vrider på det så kommer det att finnas papperslösa invandrare i vårt land.
    Självklart skall de få rätt till vård. Varför? Jo därför att många har t e x TBC och andra smittsamma sjukdomar. Har man t ex Tbc så behöver man medicin under 6 månader. Äter man ingen medicin så sprids smittan vidare i landet till övriga. Därför bör t ex papperslösa få vård. Barn till papperslösa är troligen födda i landet och min egen åsikt är att de borde då få bli svenska medborgare. Dessa barn kan inte hjälpa att de är födda. Så varför ska de bli en andra klassens medborgare utan utbildning eller vård? Papperslösa arbetar och har de sämsta lönerna. De handlar mat och kläder och betalar hyror. De betalar allstå således skatt på de varor de handlar.
  • stortå
    mylife skrev 2011-03-11 18:15:03 följande:
    De flesta av de illegala flyktingar arbetar precis som vi andra. Hur skulle de annars klara sig. De har de värsta arbetena och de minst betalda. Tro det eller ej men en del av de betalar skatt UTAN att ha rätt till vårat trygghetssystem. De handlar mat, kläder och betalar räkningar. När man handlar mat och kläder samt andra produkter så betalar man skatt. Att inte hjälpa barn som troligtivis är födda här i landet är hjärtlöst.
    med den logiken skulle vi inte ha nån inkomstskatt alls. hur vet du att de har de "värsta" jobben? vad är de värsta jobben?
  • Manchester
    EvelynB skrev 2011-03-10 08:26:18 följande:
    Har du tänkt på att många faktiskt e barnlösa? Det e VÄLDIGT många gamla som faktiskt e det!!! Å OM det nu e så att det skulle ha skurit sig i relationen med barnen, oavsett anledning, så ger jag hellre den personen hemtjänst än ett hungrigt barn (som inte bett om att komma tillvärlden),, som vistas i swe illegalt, mat!!! För du kan väl ändå inte mena att om de gamla har varit dumma å elaka mot sina barn, att de då e värda mindre hemtjänst?!

    Å jag vill INTE betala mer skatt än vad vi redan gör för att täcka upp invandringen! Jag vill INTE betala för andra människor så e det bara! Lösningen på problemet e inte att vi tar in mer invandrare i swe, utan problemet måste lösas på en djupare nivå! 

    Min man betalar 55% i skatt varje månad, hur ycket ska då han betala? Om vi ska höja skatten? Det e absurt! Om det ska vara så, då vill jag att min son får bättre mat i skolan, vi får lägre barnomsorgsavgift (vi betalar maxtaxa å den e inte nådig), lägre kostnad för tandvårs etc etc. Det ska gynna oss! Den svenska välfärden! Inte till invandring!

    Jag kan inte säga det nog så många gånger! MAN BJUDER INTE 20st PÅ MIDDAG OM MAN BARA HAR MAT I KYLSKÅPET FÖR 10!!!!!!!!
    Visst vet jag att det finns barnlösa. Jag var själv nära att förbli det, så jag är väldigt medveten om den problematiken. Men de flesta har ändå barn. Kommunen och landstinget bör fortsätta att ha ett ansvar för det mesta basala. Se till att de gamla har tak över huvudet, får mat och nödvändig vård, samt hjälp med såväl personlig hygien som rimlig städning av bostaden. Men inte mer än så. Den gamla som väljer att bo i en villa på sju rum kan nog inte kräva att kommunen ska städa alla sju rummen. Man kan inte förvänta sig att kommunen ska stå för sällskap och pratstunder eller att hemtjänsten ska gå ut med hunden (jag tror inte att det görs så ofta idag, men det förekom när min syster jobbade inom hemtjänsten på 90-talet). Det är saker som anhöriga får ställa upp med. Och har man inga anhöriga finns sådant som Röda Korsets besöksverksamhet. Min egen mormor var mycket aktiv i den innan hon själv blev sjuk och behövde hjälp. Vi kan inte räkna med att ha skattefinansierad, avlönad personal till allting. Vi behöver också engagerade människor som ser sitt ansvar och vill hjälpa andra.

    Men du vill alltså att hemtjänsten ska vara alla goda gåvors givare och ser hellre mer hemtjänst än att ett barn slipper svälta ihjäl, bara för att barnet inte råkar vara av svenskt ursprung. Bevare oss för en sådan människosyn!
  • bastardized
    ica skrev 2011-03-12 07:38:20 följande:
    Nej, att slänga ur sig rasist-kortet är bara ett sätt att döda debatten. istället för att se att de papperslösa hmanar i en permanent dålig sits. De utnyttjas ju permanet. Nej, antingen får de stanna eller åka hem. Antingen är man skriven där man bor. då får man kommunal rösträtt och betalar skatt.Jag vill ha ett öppet och ärligt samhälle.
    Ordet Rasist är idag lika laddat som "leverpastejsmörgås" 
  • ica
    bastardized skrev 2011-03-12 14:12:41 följande:
    Ordet Rasist är idag lika laddat som "leverpastejsmörgås" 
    Tänkte inte på det!
  • ODS

    NEJ! De är här illigalt o ska inte vara här öht! Räcker för alla som vi tar in. Det är väl de sjuka (o som utförsäkras) som får stå för detta kalas{#emotions_dlg.djavulsk}


    Älskar min familj-de är mitt allt!!!
  • jagvetallt

    De kan få hjälp om det finns resurser till det, givetvis måste medborgarna prioriteras först. Därefter kan vi hjälpa andra med gratis sjukvård om det finns utrymme.

  • Sötnöten
    ODS skrev 2011-03-12 15:54:38 följande:
    NEJ! De är här illigalt o ska inte vara här öht! Räcker för alla som vi tar in. Det är väl de sjuka (o som utförsäkras) som får stå för detta kalas{#emotions_dlg.djavulsk}
    Kunde inte sagt det bättre själv!
  • paperplanes

    Helt otroligt att vissa har så svårt att inse, trots att flera påtalat detta pedagogiskt, att besparingar inom sjukförsäkringssystemet inte är en direkt följd av att papperslösa får vård. Vi har ett överskott, regeringen har prioriterat jobbskatteavdrag och uppstramningen i sjukförsäkringssystemet har varit av mer ideologisk art än ekonomisk. Det har handlat om ett försök att sätta folk till arbetsmarknadens förfogande, det har väl inte gått så jättebra men har ingenting med papperslösas vård att göra.

  • bastardized
    paperplanes skrev 2011-03-12 19:38:22 följande:
    Helt otroligt att vissa har så svårt att inse, trots att flera påtalat detta pedagogiskt, att besparingar inom sjukförsäkringssystemet inte är en direkt följd av att papperslösa får vård. Vi har ett överskott, regeringen har prioriterat jobbskatteavdrag och uppstramningen i sjukförsäkringssystemet har varit av mer ideologisk art än ekonomisk. Det har handlat om ett försök att sätta folk till arbetsmarknadens förfogande, det har väl inte gått så jättebra men har ingenting med papperslösas vård att göra.
    Du har aldrig varit företagare va ?
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola