• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • paperplanes
    bastardized skrev 2011-03-12 19:50:05 följande:
    Du har aldrig varit företagare va ?
    haha, nej. Men jag tror jag förstår vad du menar. Givetvis har vi plus och minus. Men det är väldigt underligt att bland statens alla budgetposter(kulturstöd, jobbskatteavdrag, flygplan, kungen) just ta upp invandrarna som de som har orsakat sjukförsäkringssystemets förändringar. Som jag poängterade tidigare skedde förändringarna inte för att det var ont om pengar. 
  • Sötnöten
    Manchester skrev 2011-03-12 14:12:31 följande:
    Visst vet jag att det finns barnlösa. Jag var själv nära att förbli det, så jag är väldigt medveten om den problematiken. Men de flesta har ändå barn. Kommunen och landstinget bör fortsätta att ha ett ansvar för det mesta basala. Se till att de gamla har tak över huvudet, får mat och nödvändig vård, samt hjälp med såväl personlig hygien som rimlig städning av bostaden. Men inte mer än så. Den gamla som väljer att bo i en villa på sju rum kan nog inte kräva att kommunen ska städa alla sju rummen. Man kan inte förvänta sig att kommunen ska stå för sällskap och pratstunder eller att hemtjänsten ska gå ut med hunden (jag tror inte att det görs så ofta idag, men det förekom när min syster jobbade inom hemtjänsten på 90-talet). Det är saker som anhöriga får ställa upp med. Och har man inga anhöriga finns sådant som Röda Korsets besöksverksamhet. Min egen mormor var mycket aktiv i den innan hon själv blev sjuk och behövde hjälp. Vi kan inte räkna med att ha skattefinansierad, avlönad personal till allting. Vi behöver också engagerade människor som ser sitt ansvar och vill hjälpa andra.

    Men du vill alltså att hemtjänsten ska vara alla goda gåvors givare och ser hellre mer hemtjänst än att ett barn slipper svälta ihjäl, bara för att barnet inte råkar vara av svenskt ursprung. Bevare oss för en sådan människosyn!
    Alltså, du relaterar bara till nära anhöriga, å de verkar ha det riktigt bra! Om du tog dig en titt ut i verkligheten så skulle du inse fakta! 
    Inom biståndet som gamla beviljas finns det faktiskt något som heter "tillsyn" och "social tid", dessa termer e minuter som gamla beviljas för att ha en pratstund (de sitter annars dag ut å dag in å tittar ut genom sitt köksfönster å möter inte en mänsklig själ). Jag vet inte hur stort socialt behov du har Manchester, men när du blir gammal å e i behov av dessa tjänster kommer du att förstå vad det hela tiden var vad den där "känslokalla och oempatiska EvelynB" skrev om! Den dagen när dina barn har flyttat långt ifrån dig pga karriärsval, dött "för tidigt" i sjukdom, brytit kontakten med dig för att du varit elak eller rent av inte har tid med dig för att de har fullt upp på eget håll, och de enda som kan ta han om dig e kommunen, ja då inser du verkligheten! 

    Ja, jag står för min åsikt, så rakt å tydligt det bara kan bli! Mycket, mycket hellre mer resurser till äldrevården för de inhemska som betalat skatt, byggt upp landet och har jobbat ihop till att åldras här, än ett barn som svälter ihjäl här i vårt land (ILLEGALT, alltså inte innehar laglig rätt att vistas här! Vet du dessutom vad det e som avgör om personer har rätt till asyl eller ej?!), med STORA skatteskulder och en välfärd som e på väg åt helvete!

    Sverige e ett populärt land att fly till, för här får man allt!
  • bastardized
    paperplanes skrev 2011-03-12 19:54:20 följande:
    haha, nej. Men jag tror jag förstår vad du menar. Givetvis har vi plus och minus. Men det är väldigt underligt att bland statens alla budgetposter(kulturstöd, jobbskatteavdrag, flygplan, kungen) just ta upp invandrarna som de som har orsakat sjukförsäkringssystemets förändringar. Som jag poängterade tidigare skedde förändringarna inte för att det var ont om pengar. 
    Nej , pengarna finns men i mitt tycker finns det bättre saker att lägga dem på än personer som har valt att inte följa de regler och lagar vi har i det här landet och att ge dessa förmåner när det brinner i förorterna och de äldre har det taskigt på hemmet samt folk får ligga i korridorerna i sjukvården är att spotta mej som skattebetalare rätt i ansiktet, den symboliska skadan är betydligt värre än den ekonomiska anser jag för egen del.

    Röstar ej på SD kanske man skall tillägga då folk verkar tro att de äter barn till frukost.
  • Lima80

    Jag tycker det är rent fruktansvärt att läsa att det finns de som tycker att ett barns liv ingenting är värt om det inte har rätt papper!! 
    Dessutom är det otroligt underligt att man ställer två grupper med svag ställning i samhället emot varandra. Att vi ger papperslösa invandrare rätt till sjukvård har absolut ingenting att göra med äldre och deras vård.
    Däremot finns det många människor i Sverige som skor sig på andra, som har höga poster och suger ut de som är fattiga, sjuka och har lägst ställning i Sverige. Vi behöver fördela de resurser vi har i samhället på ett mycket mer funktionellt sätt. Resurserna ska komma de människor till del som verkligen behöver dem. 
     

  • bastardized
    Lima80 skrev 2011-03-12 20:08:30 följande:
    Jag tycker det är rent fruktansvärt att läsa att det finns de som tycker att ett barns liv ingenting är värt om det inte har rätt papper!! 
    Dessutom är det otroligt underligt att man ställer två grupper med svag ställning i samhället emot varandra. Att vi ger papperslösa invandrare rätt till sjukvård har absolut ingenting att göra med äldre och deras vård.
    Däremot finns det många människor i Sverige som skor sig på andra, som har höga poster och suger ut de som är fattiga, sjuka och har lägst ställning i Sverige. Vi behöver fördela de resurser vi har i samhället på ett mycket mer funktionellt sätt. Resurserna ska komma de människor till del som verkligen behöver dem. 
     
    Trams, du säger så för att rena ditt eget samvete.
    Typiskt vänstersnack om att man inte skall ställa grupper mot varandra, titta hur det ser ut i samhället så kommer du se att orättvisor finns precis överallt men att gulla med patrask som inte respekterar de beslut som är tagna i detta landet är förödande för både rättsstat och skattemoral.

    Om du bryr dej om utsatta barn så sätt in en tia till på någon hjälporganisations konto så gör du en betydligt bättre tjänst.
  • Manchester
    EvelynB skrev 2011-03-12 19:54:57 följande:
    Alltså, du relaterar bara till nära anhöriga, å de verkar ha det riktigt bra! Om du tog dig en titt ut i verkligheten så skulle du inse fakta! 
    Inom biståndet som gamla beviljas finns det faktiskt något som heter "tillsyn" och "social tid", dessa termer e minuter som gamla beviljas för att ha en pratstund (de sitter annars dag ut å dag in å tittar ut genom sitt köksfönster å möter inte en mänsklig själ). Jag vet inte hur stort socialt behov du har Manchester, men när du blir gammal å e i behov av dessa tjänster kommer du att förstå vad det hela tiden var vad den där "känslokalla och oempatiska EvelynB" skrev om! Den dagen när dina barn har flyttat långt ifrån dig pga karriärsval, dött "för tidigt" i sjukdom, brytit kontakten med dig för att du varit elak eller rent av inte har tid med dig för att de har fullt upp på eget håll, och de enda som kan ta han om dig e kommunen, ja då inser du verkligheten! 

    Ja, jag står för min åsikt, så rakt å tydligt det bara kan bli! Mycket, mycket hellre mer resurser till äldrevården för de inhemska som betalat skatt, byggt upp landet och har jobbat ihop till att åldras här, än ett barn som svälter ihjäl här i vårt land (ILLEGALT, alltså inte innehar laglig rätt att vistas här! Vet du dessutom vad det e som avgör om personer har rätt till asyl eller ej?!), med STORA skatteskulder och en välfärd som e på väg åt helvete!

    Sverige e ett populärt land att fly till, för här får man allt!
    OK, låt mig bara kolla en gång till. Barn som vistas här illegalt kan gärna svälta ihjäl. Det är din åsikt. På riktigt.

    Ibland skäms jag för att vara svensk.
  • Lima80
    bastardized skrev 2011-03-12 20:15:21 följande:
    Trams, du säger så för att rena ditt eget samvete.
    Typiskt vänstersnack om att man inte skall ställa grupper mot varandra, titta hur det ser ut i samhället så kommer du se att orättvisor finns precis överallt men att gulla med patrask som inte respekterar de beslut som är tagna i detta landet är förödande för både rättsstat och skattemoral.

    Om du bryr dej om utsatta barn så sätt in en tia till på någon hjälporganisations konto så gör du en betydligt bättre tjänst.
    Och jag antar att du är väldigt insatt i samhällsekonomi??
    Jag antar att du också vet precis vilka människor som inte får asyl och som blir kvar som papperslösa i Sverige?? 
    Vad hade du gjort om du riskerade tortyr/avrättning i ditt land och du inte fick stanna i det land du sökt  asyl i? Hade du snällt vänt tillbaks med risk att bli avrättad tillsammans med barnen? Eller hade du valt att stanna som de du kallar för patrask? 

     
  • bastardized
    Lima80 skrev 2011-03-12 20:30:15 följande:
    Och jag antar att du är väldigt insatt i samhällsekonomi??
    Jag antar att du också vet precis vilka människor som inte får asyl och som blir kvar som papperslösa i Sverige?? 
    Vad hade du gjort om du riskerade tortyr/avrättning i ditt land och du inte fick stanna i det land du sökt  asyl i? Hade du snällt vänt tillbaks med risk att bli avrättad tillsammans med barnen? Eller hade du valt att stanna som de du kallar för patrask? 

     
    Vill du veta vad jag har för utbildning och vad jag har skapat i mitt liv så är du välkommen att skicka pm.

    Ja, jag vet att de är sådana som inte anses ha skyddsbehov och därmed skall de ut med nästa båt/flyg ur landet, moraliska finter om vad jag hade gjort är inte relevanta och vänsterflummet om barnavrättningar orkar jag inte bemöda mej att svara på då det är teater i mina ögon.
  • Sötnöten
    Manchester skrev 2011-03-12 20:19:46 följande:
    OK, låt mig bara kolla en gång till. Barn som vistas här illegalt kan gärna svälta ihjäl. Det är din åsikt. På riktigt.

    Ibland skäms jag för att vara svensk.
    Helt korrekt! Skäms du hur mycket du vill, för jag skäms inte det minsta för mina åsikter! Du vet, vi lever i ett fritt land där vi har fria åsikter! 
  • Lima80
    bastardized skrev 2011-03-12 20:46:48 följande:
    Vill du veta vad jag har för utbildning och vad jag har skapat i mitt liv så är du välkommen att skicka pm.

    Ja, jag vet att de är sådana som inte anses ha skyddsbehov och därmed skall de ut med nästa båt/flyg ur landet, moraliska finter om vad jag hade gjort är inte relevanta och vänsterflummet om barnavrättningar orkar jag inte bemöda mej att svara på då det är teater i mina ögon.
    Nej det vill jag inte veta, men det hade varit intressant att veta vad du har för belägg för det du skriver. 

    Då vet du kanske också att bevisföringen är väldigt tuff för att få asyl i Sverige??
    Det finns många skäl till varför människor som är skyddsbehövande inte får asyl i Sverige. Det kan tex bero på bristande bevisning då många som flyr inte har möjlighet att få med sig de papper som behövs, eftersom de tex inte kan ta kontakt med de myndigheter som ombesörjer detta då det kan innebära stora risker för verderbörande mm. Det är en ytterst liten del av alla asylsökande som i slutänden får asyl då vi i Sverige fått en allt mer restriktiv flyktingpolitik.
    Det händer hela tiden att människor blir avrättade när de blir tvingade tillbaks till sitt ursprungsland. Jag hade verkligen önskat att det bara vore teater.
     
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola