• Wickan75

    Kränkande att änglabarn inte folkbokförs!

    Måste bara skriva om de här...
    Va hos kuratorn idag och hon frågade om vi ville folkbokföra våran Charlie!?
    Fattade inte vad hon pratade om först, har bara läst lite löst om att änglabarn inte får nåt personnr , men man e ju lite snurrig av allt som hänt så de va inget jag tänkt mer på...

    Men nu när man fått det  förklarat blir jag fanimej hiskeligt ilsk (inte på kuratorn...), DE E JU KRÄNKANDE ATT INTE MITT BARN FOLKBOKFÖRS!
    Har han typ aldrig funnits då eller hur fan resoneras det, o a s om man hade fått hjälp i tid så hade han ju levt!!!

    Inte nog med att man har drabbats av det värsta som kan hända, sen ska dom inte få finnas, han tillhör ju min "livshistoria".
    Helt idiotiskt att man ens ska få den frågan...de vill väl alla!

    Nu har jag skällt färdigt för idag...;)

  • Svar på tråden Kränkande att änglabarn inte folkbokförs!
  • morochmer

    Människors vara eller icka vara är ju helt oberoende av ett svenskt person nr. Det behövs inget person nr till änglabarn men det blir en kostnad att skapa ett bara för att.

    Varför känner du att det är kränkande? Kan denna ilska vara lite felriktad?

    Kram{#emotions_dlg.flower}

  • lördagsgodis

    Beklagar det som hänt er, vet ju inte om eran son levde utanför magen. En vän till mig förlorade sin son i v. 29 och hade begravning och då måste nog barnet vara folkbokfört?


    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღEn prins & en prinsessaღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Wickan75
    morochmer skrev 2011-05-03 16:08:09 följande:
    Människors vara eller icka vara är ju helt oberoende av ett svenskt person nr. Det behövs inget person nr till änglabarn men det blir en kostnad att skapa ett bara för att.

    Varför känner du att det är kränkande? Kan denna ilska vara lite felriktad?

    Kram{#emotions_dlg.flower}
    Han fick inget helt personnr vilket är helt ok men jag tycker det är kränkande att han inte ska få finnas på mitt personnr utan att jag måste fylla i massa papper och kontakta olika myndigheter då det enligt kuratorn "va en lite krånglig process" med änglabarn, de e nog som de e att mista sitt barn, dom behöver inte raderas!

    Så nej jag tycker inte min ilska e felriktad.

    kram :)
  • Wickan75
    lördagsgodis skrev 2011-05-03 16:14:36 följande:
    Beklagar det som hänt er, vet ju inte om eran son levde utanför magen. En vän till mig förlorade sin son i v. 29 och hade begravning och då måste nog barnet vara folkbokfört?
    Tyvärr så dog han precis innan förlossningen...våran son kommer oxå bli begravd men enligt kuratorn så "finns dom inte" nånstans om man inte tar tag i det själv...ja hursom så är det ju bara att gilla läget och fylla i, ringa mm om det behövs...
  • morochmer
    Wickan75 skrev 2011-05-03 16:26:50 följande:
    Han fick inget helt personnr vilket är helt ok men jag tycker det är kränkande att han inte ska få finnas på mitt personnr utan att jag måste fylla i massa papper och kontakta olika myndigheter då det enligt kuratorn "va en lite krånglig process" med änglabarn, de e nog som de e att mista sitt barn, dom behöver inte raderas!

    Så nej jag tycker inte min ilska e felriktad.

    kram :)
    Jag förstår inte riktigt hur det fungerar. Kan du förklara . Vart behöverdu ringa och vilka papper måste du fylla i.

    Kan ingen annan göra det åt dig? så du får sörja i ro{#emotions_dlg.flower}
  • Vera 74

    Förstår dig till fullo! Vi fick veta att vår Lovis som var vår ena tvilling dött i magen 1 månad innan det blev förlossning. Detta gjorde att det var många tankar som snurrade i huvet på oss samtidigt som oron för den andre tvillingen vår lille kämpe Elis som föddes i v 30.
    Något jag verkligen ville och som var bland det första jag frågade "vår" sjukhuspräst var just detta med att jag ville att det i framtiden skulle kunna synas att Lovis funnits. Vår kurator på sjukhuset var superbra och ordnade detta direkt, vi fick en lapp att skicka till skattemyndigheten där hon skrivit att vi ville ha Lovis folkbokförd. det var bara för oss att skriva under.

    Men hade inte vi tagit upp det här så hade inget hänt och det tycker jag oxå är skitdåligt! GRR!


    Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Margit

    Kan inte kuratorn hjälpa dig med det?

    Vår dotter levde när hon föddes men dog efter några timmar så därför fick hon personnr och jag antar att hon därmed även är folkbokförd.


  • Ängeln Teo

    Min yngste son dog i magen i v 34 ifjol. Han finns med i min personalakt. Registrerad som min son men med fyra nollor på slutet eftersom han föddes död. Vet du om att detta går att göra? Jag har pratat med en kanonfin kvinna på skatteverket som hjälpte mej med detta. Vill du ha telnr till henne kan jag fixa det till dej när jag kommer hem från jobbet vid sjutiden. Du kanske inte menar som jag uppfattade det men... Jag vill oxå beklaga din enorma förlust. Något ingen ska behöva gå igenom.


    Ängeln Teo
Svar på tråden Kränkande att änglabarn inte folkbokförs!