• Anonym (Fråga)

    Arbeta på barnhem, adoptera?

    Ponera att man arbetar på ett barnhem och "förälskar sig"  i ett barn som man verkligen knyter an till och vise versa, skulle man kunna adoptera det barnet då? Jg förstår att man såklart måste gå igenom hela adoptionsprocessen, med godkännande osv, och i vanliga fall så "matchar" ju adoptionsfriman barnet med föräldern.
    Skulle det gå att göra på det sättet istället, och "Välja" eller önska att adoptera ett barn man redan träffat?
    Någon som vet, eller har erfarenhet?
    Det här är en rent hypotetisk fråga, är bara intresserad utav olika adoptionsproesser.

    Hoppas på svar.

  • Svar på tråden Arbeta på barnhem, adoptera?
  • Anonym

    Jag tror det kan gå i vissa fall men det är en lång process och det är inte så att man får ta barnet med sig och åka hem. Utan först gå den obligatoriska adoptionskursen sedan måste man godkännas som adoptivförälder i Sverige vilket kan ta tid och man måste kontakta sin hemkommun för utredning.  Sedan måste man stämma in på alla de krav som landet där barnet bor har på dig som adoptivförälder. Sedan så är det så att bara för att barnet bor på barnhem är det inte så att barnet är tillgängligt för adoption. Adoptionen måste godkännas av mia. Men visst kan det gå!

  • Anonym (Solan)

    Det kan gå och har bevisligen gått.Jag känner till några sådana fall. Detta kommer att bli svårare om möjligheten til enskild adoption helt tas bort.

    Ett fall jag känner til gick till så att adoptionsprocessen sköttes från Sverige med svensk adoptionsorganisation som var behjälplig trots att just det barnhemmet egentligen inte hade adoptionskontakter i Sverige (landet hade dock det).   I ett annat liknande fall skedde adoptionen som sk enskild adoption via MIA. I båda fall var adoptionsprocesserna väldigt långa och familjerna var tvungna att hemma i Sverige genomgå samma process som alla andra adoptivfamiljer; dvs utbildning, utredning, medgivande.  En tidskrävande process som såklart är oerhört jobbigt när man redan har träffat sitt barn och hållt det i famnen och kärleken har börjat växa, Men det viktigaste är att veta att det går.  Jag tror att det är lite enklare i länder som redan ´har skrivit under  Haag-konventionen, men det är endast en kvalificerad gissning.

  • Anonym (Fråga)

    Tack för svaren.


    Kul att veta att möjligheten finns. Eller att det går. 
    Om man redan är utredd och godkänd måste ju processen gå betydligt snabbare dock?
    Tack igen för bra svar.

    Gärna fler historier, om det finns.

  • Anonym (Fråga)

    puff. Finns det fler med erfarenheter?

  • Anonym

    Har man möjlighet att stanna i landet för en nationell adoption så kan man ju alltid göra det. Har landet skrivit på Haag konventionen så får barnet automatiskt din nationalitet. Är säkert också en lång process men man kanske kan vara med sitt barn under tiden.

  • madhag

    Vi hade vårt barn som sommarbarn under några år och sedan har vi bestämt oss att adoptera.
    Men... beroende på det vad är det för land, antalet barn på barnhemmet och de som tillgängliga till adoption varierar.
    Vi adopterade från Polen och där, på 40 barn på barnhemmet var två tllgängliga till adoption. De var lätt utvecklingsstörda och äldre.
    Våran var inte tillgänglig, men mamma och pappa avsade sig vårdnaden (väldigt sällsynt).
    Vi adopterade utan hjälp av någon organisation (jag är polska) och det tog ett år från studen när vi började till de sista förhandlingarna i Polen.
    Fråga om du vill veta mer!

  • Anonym

    Jag tror det går. Jag har en vän som adopterade från Liberia, ett land som man inte kan adoptera från normalt i Sverige. Hon jobbade för FN och besökte ofta ett barnhem där, och "förälskade" sig i en liten kille på 3 år. Hon genomgick alla adoptionsprocesser på plats i landet och barnet var hennes när det var dags att åka hem två år senare. Och eftersom hon redan adopterat så godkände ju Sverige barnet när hon kom hem.

    Men alla har ju inte flera år att tillbringa i ett annat land, så jag vet inte hur vanligt det är.

  • Anonym
    Anonym (Fråga) skrev 2011-05-18 23:46:21 följande:

    Tack för svaren.


    Kul att veta att möjligheten finns. Eller att det går. 
    Om man redan är utredd och godkänd måste ju processen gå betydligt snabbare dock?
    Tack igen för bra svar.

    Gärna fler historier, om det finns.


    Hur tänker du dig att man ska kunna bli utredd och godkänd innan man hittar barnet? Utredningen beskriver din livssituation med boende, arbete osv. Om du åker utomlands för att jobba på ett barnhem måste sannolikt en ny utredning skrivas. Dessutom bor du inte i Sverige längre och socialtjänsten utreder bara familjer som bor och är skrivna i Sverige (oavsett nationalitet). Om man bor en längre tid i ett annat land ska utredning göras i landet man bor i och i så fall blir det en nationell adoption i det landet, som förhoppningsvis godkänns av svenska myndigheter då man kommer tillbaka till Sverige.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-05-23 16:38:49 följande:
    Hur tänker du dig att man ska kunna bli utredd och godkänd innan man hittar barnet? Utredningen beskriver din livssituation med boende, arbete osv. Om du åker utomlands för att jobba på ett barnhem måste sannolikt en ny utredning skrivas. Dessutom bor du inte i Sverige längre och socialtjänsten utreder bara familjer som bor och är skrivna i Sverige (oavsett nationalitet). Om man bor en längre tid i ett annat land ska utredning göras i landet man bor i och i så fall blir det en nationell adoption i det landet, som förhoppningsvis godkänns av svenska myndigheter då man kommer tillbaka till Sverige.
    Bor man utomlands så genomförs adoptionen enligt det landets lagar .....
  • Anonym (Fråga)

    Oj, vad mycket bra svar! Tack!

    Anonym (Insatt), du får gärna berätta mer om vad du vet, efterson du är just "insatt" =)

  • Anonym

    Jag är bosatt i ett land i sydamerka och håller där på med en adoption enligt landet gällade regler! Blir jag godhänd gennom för adoptionen där behövs ingen utredning här i sverige jag har fått besked om att jag ska vända mig till svenska ambasden i landet jag är bosatt i där fixar de med med 4 sista siffor till barnet samt svensk medborgskap och ev svensk pass när och om så behövs!


     


    Barnet blir även svensk medborgare har jag fått beked om ivart fallom de in går i havkuniktionen samt att barnet är under 10år.

  • Anonym (Fråga)
    Anonym skrev 2011-06-11 21:45:13 följande:

    Jag är bosatt i ett land i sydamerka och håller där på med en adoption enligt landet gällade regler! Blir jag godhänd gennom för adoptionen där behövs ingen utredning här i sverige jag har fått besked om att jag ska vända mig till svenska ambasden i landet jag är bosatt i där fixar de med med 4 sista siffor till barnet samt svensk medborgskap och ev svensk pass när och om så behövs!


     


    Barnet blir även svensk medborgare har jag fått beked om ivart fallom de in går i havkuniktionen samt att barnet är under 10år.


    Ojojoj, vad spännande! Du får jättegärna berätta mer om er historia och hur det går, om du vill! =)


     

  • Anonym
    Anonym (Fråga) skrev 2011-06-20 01:32:52 följande:

    Ojojoj, vad spännande! Du får jättegärna berätta mer om er historia och hur det går, om du vill! =)


     


    Så snart jag vet mer kan jag berätta mer men vet inte mycket mer än de jag hitills berättat! Men ser fram emot denna process med spänning och förväntan
  • Anonym

    Har fått besked om att denu håller på att granska alla min apapper för att se om de är något som behöver kompliteras eller om allt är i sin ordning!

    Tre personer har redan kollat mina papper nu väntar jag på att den 4 de och sista personen ska  gå igen alla min pappaer så jag för höra om de går att genomför adoptionen!! hoppas men vet som sagt var inte helt säkert ännu men så här långt ser de dock bra ut så vitt jag förstår

  • Anonym (Fråga)
    Anonym skrev 2011-08-02 13:21:36 följande:
    Har fått besked om att denu håller på att granska alla min apapper för att se om de är något som behöver kompliteras eller om allt är i sin ordning!

    Tre personer har redan kollat mina papper nu väntar jag på att den 4 de och sista personen ska  gå igen alla min pappaer så jag för höra om de går att genomför adoptionen!! hoppas men vet som sagt var inte helt säkert ännu men så här långt ser de dock bra ut så vitt jag förstår

    Kul att du uppdaterar och delar med dig här! Håller alla tummarna för dig! =)
  • Anonym
    Anonym (Fråga) skrev 2011-08-03 01:07:55 följande:

    Kul att du uppdaterar och delar med dig här! Håller alla tummarna för dig! =)

    Tack!! behövs verkligen allt tar sån tid och förutsätningar kritera tycks ändras under resa gång så i nu läget känner jag mig förvirrad om vad som verkligen gäller.
  • Anonym

    Verkar som de nu fått alla papper dom vill och behöver, så väntar längtar jag efter att få ett svar om de blir ett ja eller nej !

    Första ska myndigheten här i landet säga ja sedan en domstol så ännu dröje   de svåraste är att inte veta om jag ska vänta en vecka en månd eller ett år ja som sagt bara vänta och se.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-12 02:27:06 följande:
    Verkar som de nu fått alla papper dom vill och behöver, så väntar längtar jag efter att få ett svar om de blir ett ja eller nej !

    Första ska myndigheten här i landet säga ja sedan en domstol så ännu dröje   de svåraste är att inte veta om jag ska vänta en vecka en månd eller ett år ja som sagt bara vänta och se.
    så undedrbart härligt har i dag fått veta att myndigheterna här accperara att jag får adoptdär jag nu  ett barn här på plats de vill säga jag gör en nationell adoption i ett land i syamerika men ska först gennom gå en obligatorisk korter kurs vet ännu ej när. Och sedan är det tydligen lite mera pappers abete och så småning får jag bli mamma till ett efterlängtat barn.
  • Anonym (Fråga)

    Grattis, så roligt! Hoppas allt går väl för er!

  • Anonym
    Anonym (Fråga) skrev 2013-02-03 13:32:14 följande:
    Grattis, så roligt! Hoppas allt går väl för er!
    Tack!! Väntar nu på bbranbesked allt tar sin tid men sakta men saäker går de framåt. Uppdater när jag har mer information!!
Svar på tråden Arbeta på barnhem, adoptera?