• RingRing

    IVF/PGD väntar på eller är igång

    Hej!

    Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 
     
     


    Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • Livelife
    Susanne1975 skrev 2014-07-07 21:35:33 följande:
    Hej! Beklagar era missfall! Själv har jag varit gravid 5 ggr och fått 4 missfall. Har en frisk son som blev till på "första" försöket. Jag har också en balanserad translokation på kromosompar 1 och 5. Jag är från Dalarna. 

    För mig skickades remissen någon gång i november 2013, i slutet av januari besökte vi karolinska första gången och både jag och min man lämnade blod. Detta för att ta fram en analysmetod för just våra embryon. Den processen skulle ta minst 3 månader men det tog mindre än 2 månader sen ringde de och sa att det var klart. Vi skulle ha gjort ett försök i maj men det blev inget av det då eftersom vi blev gravida av misstag och det slutade i missfall. Nu har jag precis gjort ett försök och började tyvärr blöda idag så det blev nog inget av det. 

    Lycka till!
    Aaaa vad ledsamt Suzanne.

    Men bra att själva ivf och pgd gick bra. Håller tummerna för nästa försök. Kram
  • Kattflickan

    Tack för svar Livelife! I mitt fall är blastocysten 6 dagar. Borde det vara 7 dagar efter ÄL test då?

    Jag hoppas att ÄL testet blir positivt en tisdag men det kan även blimåndagen.

  • annhan

    Tittar in och tänker nostalgiskt tillbaka på tiden när jag genomgick IVF/PGD med allt vad det inneburit!

    Önskar er i tråden all lycka på vägen till en liten plutt!
    Idag är min "plutt" inte så liten längre, 8 år fyllda - och ett resultat av IVF/PGD (försök nr 2, FET - två fina blastocyster sattes tillbaka)  på Karolinska! Skäms

    Kram och trevlig sommar!


    ~ Mamma till Filip -06 och Viktor -09 ~
  • Enina
    Kattflickan skrev 2014-07-07 22:48:28 följande:

    Remissen skickades i slutet av oktober 2011 och i februari 2012 gjorde vi vår första PGD.

    Nu har vi varit på Karolinska för undersökning inför FET. I augusti eller september kommer vi att göra FET för syskonförsök. Känns spännande!


    Hej, vi ska också köra igång i augusti/september på Karolinska, första gången för oss, känns läskigt. Blev du gravid med PGD med första barnet också? 
  • Kattflickan

    Enina: Jag fick mitt första barn genom PGD, men jag lyckades inte på första försöket, utan det andra. Kring midsommar 2012 sattes guldägget in!

    Om ca en månad gör jag förhoppningsvis FET för syskonförsök.

    Önskar dig lycka till!

  • Enina
    Kattflickan skrev 2014-07-17 21:28:11 följande:

    Enina: Jag fick mitt första barn genom PGD, men jag lyckades inte på första försöket, utan det andra. Kring midsommar 2012 sattes guldägget in!

    Om ca en månad gör jag förhoppningsvis FET för syskonförsök.

    Önskar dig lycka till!


    Åh så spännande tack och lycka till själv! 
  • Chiva

    Tack för svar :) Oj vad snabbt det gick med andra ord! Hade räknat med mycket mer :) Min gynekolog trodde upp mot ett år eller mer. Lite spänd börjar jag allt bli :)

  • Hejåhå

    Någon som vet vad som händer med ev de frysta embryon som man har kvar efter syskonförsöket? Kan man betala om man vill prova FET eller destrueras dem per automatik?

  • Susanne1975

    Jag ringde till Karolinska idag och meddelade att det inte gick bra med vårt första försök. Det fanns inga läkare på plats så det går inte att planera in något nytt försök nu. Ovissheten är jobbig. Om jag förstod det rätt får jag börja på nästa menscykel med ett nytt försök. Vet inte om det blir långa eller korta protokollet. Det jag vet är i alla fall att de är strikta på åldersgränsen 40 år så snart är tiden ute. Ett försök borde ju hinnas med i alla fall innan tiden är ute. Det tredje försöket hinns nog tyvärr inte med. Hoppas ju förstås att lyckas på nästa...men idag är en ledsen dag. Förhoppningsvis känns det bättre imorgon. 

    Någon här inne som varit i samma situation; alltså nära åldersgränsen 40? Tänkte om någon vet hur strikta de är? Flummig fråga kanske men jag hoppas ni hänger med hur jag tänker. 

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång