anyXX skrev 2011-08-01 17:29:26 följande:
Nej jag tror nog inte att det blir några problem heller. Som du säger hon blir nog mer arg, men det är svårt i den åldern att skilja mellan arg och ledsen tycker jag. Och med lillen som också ska börja på förskolan (1,5) vet man ju inte alls hur det kommer gå!
Jag funderade mer allmänt hur man ska/kan göra om ett barn fortsätter vara ledsen. Vet att min syster i stort sett alltid var ledsen när hon blev lämna på dagis ( i 5 år!). Funkar det att stanna, leka lite osv är det ju bra. Men om det inte funkar?
Samtidigt, när man läser om anknytning (minns inte exakt så rätta mig om jag har fel) t ex Lars HGustafsson skriver ju att barn som har ett normalt anknytningsmönster gråter en skvätt när föräldern går men blir glad igen, medan barn som inte är tryggt anknutna kan verka som det inte reagerar när föräldern går och inte heller när det kommer tillbaka. Utgår man ifrån det är det ju inte alls säkert att ett barn som inte gråter egentligen trivs bättre än ett barn som gråter en skvätt (inte hysteriskt!). Alltså bara för att ett barn gråter behöver det inte känna sig övergivet. Och bara för att det inte gråter behöver det ju inte INTE känna sig övergivet. Hänger du med?
Det du skriver om anknytningen är i
främmande situationer (därför heter ju testet "främmandesituationen" på svenska, eller "the strange situation" på engelska). Man kan inte applicera resultat man fått vid anknytningsstudier på hur barn agerar när de lämnas i en välkänd miljö med människor som är sedan tidigare bekanta för barnet. Enda tillfället då du kan jämföra så är om du skulle lämna din nu 1-åriga son första dagen i den för honom främmande miljön tillsammans med en främmande personal och gå därifrån.
Främmandesituationen kan förövrigt inte ens användas på så gamla barn som 3-4 åringar, de aktiverar inte anknytningssystemet lika lätt som yngre barn gör och då krävs det också större påfrestningar för att testa barnets anknytning.
Om ingenting fungerar och barnet fortsätter att gråta dagligen måste man ju
naturligtvis utreda varför, för det är faktiskt det tydligaste tecknet ett barn kan visa på att något
känns fel.