• Eisa

    Järntabletterna har missfärgat mina tänder!

    Jag äter Niferex och har nu fått blå-grå-svarta tänder. VIDRIGT!!!! Det är tydligen en sällsynt biverkning jävla skit.

    Jag sprang i panik till tandläkaren som sa att "amen det där slipar vi bort på fredag"

    Nån som har god erfarenhet av att slipa bort missfärgningar? Brukar det funka?

  • Svar på tråden Järntabletterna har missfärgat mina tänder!
  • Eisa
    Smukke skrev 2011-08-17 18:42:03 följande:
    Oj jag som bara trodde det var bajset som färgades, snacka om otur :(
    Tack för peppning! Kram.
  • zygoma girl

    Tänderna i sig har den färg de har och det kan inte medicinen påverka på vuxna.

    Du har fått missfärgningar på tänderna som poleras bort med grovkornig tandkräm. Det kommer att kännas "smuligt" i munnen under tiden de blir polerade men i övrigt känns det inte. Jag har aldrig varit med om missfärgningar som vi itne kan ta bort, det finns putspastor i olika grovlek och någon av dem funkar alltid.


     

  • Smukke
    Eisa skrev 2011-08-17 18:44:22 följande:
    Tack för peppning! Kram.
    Förlåt jag inte kom med något konstruktivt :(
    Men polering är helt okej :)
  • Eisa
    zygoma girl skrev 2011-08-17 18:47:44 följande:

    Tänderna i sig har den färg de har och det kan inte medicinen påverka på vuxna.

    Du har fått missfärgningar på tänderna som poleras bort med grovkornig tandkräm. Det kommer att kännas "smuligt" i munnen under tiden de blir polerade men i övrigt känns det inte. Jag har aldrig varit med om missfärgningar som vi itne kan ta bort, det finns putspastor i olika grovlek och någon av dem funkar alltid.


     


    Man kommer alltså inte att avlägsna emalj eller?
  • Eisa
    Smukke skrev 2011-08-17 18:49:58 följande:
    Förlåt jag inte kom med något konstruktivt :(
    Men polering är helt okej :)
    Lugnt, tack
  • zygoma girl
    Eisa skrev 2011-08-17 19:00:38 följande:
    Man kommer alltså inte att avlägsna emalj eller?
    Nej. Tandläkaren kommer mest sannolikt att använda en gummikopp eller rund borste som sätts på borrvinkelstycket och använda en grov putspasta. Eller använda en mjuk gummipolerare.

    Men ta bort emaljen ska han/hon inte göra. Dock kan det isa lite om du har blottade tandhalsar eftersom ytan blir väldigt ren, det brukar gå över på några veckor.
  • Eisa
    zygoma girl skrev 2011-08-17 19:04:33 följande:
    Nej. Tandläkaren kommer mest sannolikt att använda en gummikopp eller rund borste som sätts på borrvinkelstycket och använda en grov putspasta. Eller använda en mjuk gummipolerare.

    Men ta bort emaljen ska han/hon inte göra. Dock kan det isa lite om du har blottade tandhalsar eftersom ytan blir väldigt ren, det brukar gå över på några veckor.
    Det är lugnt. Jag vet ej om jag har blottade tandhalsar, tror inte det?

    Men guuuud vad skönt om du har rätt. Jag arbetar som distriktssköterska och kan i nuläget inte le mot patienterna. Kul. Not.
  • zygoma girl
    Eisa skrev 2011-08-17 19:09:24 följande:
    Är det svindyrt med en sån där putsning eller?
    Det går itne att svara på. Det beror på tandläkarens pris och hur lång tid det tar och var någonstans på "karensstegen" du är.

    Mellan 400-900 kr skulle jag tippa om det är en tandläkare som polerar dina tänder, billigare om det är en tandhygienist eller -sköterska.
  • Eisa
    zygoma girl skrev 2011-08-17 19:17:59 följande:
    Det går itne att svara på. Det beror på tandläkarens pris och hur lång tid det tar och var någonstans på "karensstegen" du är.

    Mellan 400-900 kr skulle jag tippa om det är en tandläkare som polerar dina tänder, billigare om det är en tandhygienist eller -sköterska.
    INTE MER????????? Varför så billigt för en estetisk grej??? Jag trodde lugnt det skulle kosta 7000 eller mer.
  • zygoma girl
    Eisa skrev 2011-08-17 19:20:56 följande:
    INTE MER????????? Varför så billigt för en estetisk grej??? Jag trodde lugnt det skulle kosta 7000 eller mer.
    Det brukar gå rätt snabbt, själv skulle jag sätta av kanske 20 minuter eller så och det krävs inga dyra utrustningar.

    Jag kanske tog i i underkant, jag har trots allt inte jobbat kliniskt på ett par år och debiterar numer inga patienter direkt. Men betalar du 7000 så betalar du för mycket för en polering, då får tandläkaren slänga in en tandblekning också!
  • Eisa
    zygoma girl skrev 2011-08-17 19:27:13 följande:
    Det brukar gå rätt snabbt, själv skulle jag sätta av kanske 20 minuter eller så och det krävs inga dyra utrustningar.

    Jag kanske tog i i underkant, jag har trots allt inte jobbat kliniskt på ett par år och debiterar numer inga patienter direkt. Men betalar du 7000 så betalar du för mycket för en polering, då får tandläkaren slänga in en tandblekning också!
    20 minuter ungefär, ok, vad skönt
  • molly45

    Mina är också missfärgade men håller på att bleka hemma och få se om det går bort Undrade varför dom plötsligt inte var vita Jag tog ut pulvret ur kapseln Niferex och blandade i yoghurt Hur har ni gjort Svalde ni kapseln och dom blev ändå missfärgade Gunilla

Svar på tråden Järntabletterna har missfärgat mina tänder!