• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • Slats
    Maddex skrev 2011-09-01 19:22:35 följande:
    För det första jag skulle knappast göra något för att de ska kännas bättre för lilla dig. Jag klarar mig galant här ilivet hur klarar du dig kräver du att folk ska göra vissa saker för att det passar dig? Livet kretsar inte kring dig lilla gumman. 
    men, har du hört talas om common sense......?!
  • Anonym

    Jo din dotter är mer än tjock.

    NI som förälder måste göra nått åt detta nu.

    Tänk om 2 år så börjar eran lilla dotter i förskolan! 

    Då kommer det säkert inte vara roligt för henne om hon fortsätter att öka i vikt så här. Hon kommer sannerligen bli mobbad över sin vikt.

    NI kan inte blunda för detta längre! GÖR NÅTT NU ÅT DET!       

  • Maddex
    Mariohn skrev 2011-09-01 19:23:54 följande:
    Det ska komma från någon som kräver utrymme för att skrika ut sina åsikter där de inte hör hemma... 

    Och det besämmer du? Dina åsikter sk avi inte ens tala om vissa trådar du har startat.
  • LokesMamma84
    LokesMamma84 skrev 2011-09-01 19:24:25 följande:
    Mera fiberrik mat och mer protein, det håller hon sig mätt på bättre än tomma kolhydrater som finns i vit pasta, vitt ris, vitt bröd osv. Det finns vit fiberpasta t.ex, det finns goda bröd som är bakat med fullkorn och surdeg, bara att pröva sig fram. Finns ljusa bröd med mycket fibrer i. Råris kan vara ett alternativ till vitt ris.
    Krossade linfrön kan ni smyga i lite i flingorna som hon äter med fil. Det finns många, många knep men då måste ni föräldrar öppna ögonen.

    Min unge dricker läsk ibland och vi kan fika mitt i veckan t.ex. Men har gör sig av med extremt mycket energi också, varje dag.
    Glömde även att ni kanske kan testa att göra smoothies med proteinpulver i som mellanmål? Gör dom på frukt och bär och lite mjölk. Supergött ju.
  • Maddex
    susa skrev 2011-09-01 19:21:41 följande:
    Det kan vara bra att läsa trådstarten i alla fall. Annars vet man inte vad man kommenterar om. Det är tråkigt att du har dåliga erfarenheter på BVC men i det här fallet behöver faktiskt familjen hjälp. En fyraåring som väger 31 kilo behöver kollas upp.
    En intressant fråga, om vi vänder på steken, jag vägde 21 kg när jag var 12 år. Jag var kraftigt undervikigt, för jag HATADE mat. Är det barnmisshandel då? För att mina föräldrar inte visste vad dom skulle göra för att få mig äta?
  • Mariohn
    Maddex skrev 2011-09-01 19:28:20 följande:
    En intressant fråga, om vi vänder på steken, jag vägde 21 kg när jag var 12 år. Jag var kraftigt undervikigt, för jag HATADE mat. Är det barnmisshandel då? För att mina föräldrar inte visste vad dom skulle göra för att få mig äta?
    Nej. Det är ett problem först när föräldrarna skiter i att det är ett problem. 
  • Maddex
    Mariohnym skrev 2011-09-01 19:26:26 följande:
    Givetvis gör du det! Det är din fulla rätt! Ingen ska tvinga dig till något annat Därför är det också skönt att du inte bryr dig om hur du framstår. Så slipper du ju det problemet  
    Tack!
  • Anonym
    LokesMamma84 skrev 2011-09-01 19:27:05 följande:
    Glömde även att ni kanske kan testa att göra smoothies med proteinpulver i som mellanmål? Gör dom på frukt och bär och lite mjölk. Supergött ju.
    Proteinpulver ska inte ges till barn, det är för koncentrerat... RIKTIG näringsrik och välbalanserad kost är inte alls svårt att fixa och det allra bästa är färsk mat, protein i form av magert kött och fet fisk (pga de nyttiga fetterna) är mycket bättre protein än det i pulverform som lätt överdoseras. Små barn (som TS barn är ) har inget som helst behov av extra protein.

    Däremot var de övriga tipsen bra...
Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte