• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • bigmacoco

    Spontant tycker jag att det är fult att "lura" föräldrar inför utvecklingssamtal på fsk... Förskolan och hemmet ska ha en trygg relation, dvs man MÅSTE kunna lita på de personer som ska ta hand om ens barn på dagarna. Sen vet ju inte jag om den här diskussionen varit aktuell under en lång tid, ang. er dotters vikt, men egentligen tycker jag inte att fsk riktigt har det mandatet att ta upp det. BVC kan ju alltid ha en åsikt om barnets vikt, och ev. boka in besök för rådgivning m.m.

    TS, du verkar ju tycka att fsk gått över gränsen - gå på den känslan!! Tala om det för dem, att den diskussionen tar du hellre med BVC, vilket jag tycker är mer naturligt.   

  • Anonym

    Ja ni väljer att blunda. Er dotter mår inte bra! Hon kommer skylla sin fetma på er när hon blir större. Det är ni som gör fel, hon har ingen aning om hur det känns att vara hungrig. För henne är det normalt att känna sig proppmätt dygnet runt. Ni har lärt henne att hon är duktig om hon äter mat. Ni måste förändra ert förhållningssätt till mat. Mat äter man för att få energi, den som äter mest vinner inte. NI MISSHANDLAR ER DOTTER!!!! HOPPAS ATT NI INSER DET INNAN DET ÄR FÖR SENT!

  • Eva 081

    Du har två problem, du blev tvingad till ett samtal tillsammans med BVC och förskolan och undrar om det är rätt. Jag blir osäker, förskolan har anmälningsplikt till soc, BVC blir jag osäker på om de får prata med utan er tillåtelse. Har ni gett dom tillåtelse att kontakta BVC? Ska kolla upp på jobbet på måndag vad som gäller. Förskolan har en skyldighet att agera om ett barn far illa, och det kan vara allt från fysisk misshandel till ofta smutsig. Om det går så långt som till Soc så förväntas det att ni föräldrar samarbetar, annars så kan det bli tal om omhändertagande. Så jag tror att kontakten med BVC är ett lindrigare försök att få er förstå att det här är allvarligt. Om ert barn är överviktig? Ja troligtvis! Sedan kommer det antagligen in fler aspekter, svårt att röra sig/leka, matfixerad, trött, gnällig, speedad i mellanåt, hungrig ofta, snarkar, svårt att sova, högt blodtryck? Hur mycket av detta stämmer in på din dotter? Jag tror inte förskolan och BVC hade lagt ner så här mycket energi att få er att förstå om det inte var mer än ett streck på kurvan.

  • Anonym (Ops!)
    Anonym (Fett är bra!) skrev 2011-09-02 23:48:05 följande:
    Ge dottern fet mat så hon blir mätt. Skippa det där fikat...vem fikar varje dag nu för tiden?
    Kräm..big NO NO. Bara socker....socker=fettma.

    Nej gör din dotter en tjänst. Läs på lite om kost och ändra hela familjens kostvanor. Du vill väl inte att hon skall bli mobbad sen p.g.a sin övervikt...som hennes föräldrar har"stjälpt" henne till.

    Min son har varit lite rund men nu planar det ut när vi lagt om kosten.
    Han kan få äggröra gjord på grädde och smör + bacon till.
    Använder mycket naturligt fett i kosten och ger absolut inget kräm och andra sockerbomber.
    Ja då blir ju flickan inte tjockare...Drömmer (så klart hon blir)
  • Eva 081

    Sedan till er kosthållning, er dotter är klart kolhydratsberoende, jag har varit det med och jag vet vilket helvete det är och vilken underbar känsla det är att komma därifrån! Googla på LCHF och barn, ni föräldrar skulle även behöva det. Själv 165 cm och väger nu 93 kg, för ett halvår sedan 103 kg Så Ops! Du har fel!

  • Pyrola

    Nu vet jag inte om ts läser längre, men jag hoppas att ni tar tillfället i akt och lägger om era kostvanor helt och börjar röra på er. Ni äter verkligen helt fel och för mycket.

  • Loppan boppan
    Anonym (Inte klokt) skrev 2011-09-02 22:47:01 följande:
    TS, jag har läst ditt och några andras inlägg. Jag förstår att du blir förbannad!! Så här får inte dagis göra, vilket svek, det handlar ju inte om din dotters vikt utan hur de har behandlat er. Jag hade nog inte kunnat ha något förtroende för dem mer. Och var glad att din flicka har god aptit och växer bra! Min son blir 8 år nu i september och är bara 135 cm lång och väger 25 kg. DET är allvarligt, inte att vara en lite rund fyråring! Lycka till och säg ifrån till dagis.

    sen när är fetma på en 4 åring bra? Alltså TS familj har stora problem även om jag också anser att fsk och bvc gått fel tillväga.
    Anonym (hemmablind) skrev 2011-09-02 22:59:03 följande:
    Ursäkta????? Modesty Claras barn ligger lite, lite under medel. Ingen undervikt utan helt inom normala ramar. Ts dotter lider av grav fetma.

    Exakt. 
    vetvadjagvill skrev 2011-09-02 23:20:01 följande:
    om du tittar på  Barn bmi kurvan  pojke 6 år, 130 ca 25 kg så får du se att detta barn ligger under medelkurvan och behöver förmodligen alla energi barnet kan få för att växa och utvecklas.

    BVC gör ofta misstaget ett allsidigt rekommendera lättmjölk eller mellanmjölk till barn och smör som lätta när det finns barn som behöver riktigt fet mjölk och riktigt smör.

     
    Många barn ligger under medelkurvan. Min dotter också
    vetvadjagvill skrev 2011-09-02 23:21:49 följande:
    det finns vuxen välling.

    vad är det för fel med välling?

    Om den konkurerar ut vanlig mat innebär det problem, inte annars.
       
       
      
  • Anonym (Fett är bra!)
    Anonym (Ops!) skrev 2011-09-03 09:24:16 följande:
    Ja då blir ju flickan inte tjockare...Drömmer (så klart hon blir)
    Nej, då blir hon riktigt mätt. Står sig längre mellan måltiderna och orkar med fysiska aktiviteter.

    Fast om föräldrarna fortfarande envisas med att servera kräm, välling, mackor och fika så kommer hon bli tjockare.

    Hoppas verkligen de sätter sig in i hur kosten påverkar kroppen för sin dotter skull.
  • Anonym (s)
    Anonym (Fett är bra!) skrev 2011-09-02 23:48:05 följande:
    Ge dottern fet mat så hon blir mätt. Skippa det där fikat...vem fikar varje dag nu för tiden?
    Kräm..big NO NO. Bara socker....socker=fettma.

    Nej gör din dotter en tjänst. Läs på lite om kost och ändra hela familjens kostvanor. Du vill väl inte att hon skall bli mobbad sen p.g.a sin övervikt...som hennes föräldrar har"stjälpt" henne till.

    Min son har varit lite rund men nu planar det ut när vi lagt om kosten.
    Han kan få äggröra gjord på grädde och smör + bacon till.
    Använder mycket naturligt fett i kosten och ger absolut inget kräm och andra sockerbomber.
    men hur bra är det att ge LCHF mat till barn egentligen? För jag antar att det är det du gör.
Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte