• Anonym (Besviken)

    Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte

    Jag är så jävla arg. Har just kommit hem från utvecklingsamtal på dagis. När vi kom dit så var det en sköterska fr BVC där också och de påstog att vi inte tog hand om våran dotter och att de tycker att hon är för tjock. Får de bara tvinga oss att bara sitta där och höra på allt skitprat de säger utan att vi kunde ha sagt att vi inte vill träffa dem?

    Sköterskan på BVC har pratat om det där förut och vi har sagt att det inte är något problem men nu är dagsi på nåt jävla sätt inblandat också.

    Får de göra såhär utan att vi ville det? Är det inte vi som bestämmer om vilka som ska disskutera vår dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 16:05
    Jag läser allt ni skriver och jag hinner inte med att svara men jag ska fortsätta läsa senare ikväll. Jag ska prata med min sambo också och visa vad ni skriver , att ni alla tycker att hon är överviktig på riktigt och inte bara rund som vi tycker. Kanske har vi valt att inte vilja se men när så många säger att vi gör fel känns det konstigt. Jag skriver mer senare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 18:26
    Jag vill bara säga att jag har läst tråden flera gånger. Blädrat framochtillbaka och läst, och gråtit.
    Ja, jag förstår att vi har blundat för att vår tjej är för stor. Vi vet att vi har problem jag och sambon, men vi har inte velat se att dottern redan har samma problem också.

    I morgon bitti ska jag ringa till BVC och prata med sköterskan och säga att vi vill ha hjälp, för vår skull och för dotterns skull.
    Jag vet inte vad man kan få för hjälp men jag hoppas att vi iallafall kan få hjälp så att vi kan vända situationen vi är i.
    Det sista vi vill är ju att dottern ska må dåligt för att vi inte ville se vad som var rätt.

  • Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte
  • mmmiikaela
    Anonym skrev 2011-09-04 08:57:03 följande:
    Om soc är "svåra att bli av med" så är det för att föräldraförmågan brister och då är det betydligt viktigare att soc är inkopplade...
    jo de är sant! min tanke va bara att jag troro förskolan vill ge föräldrarna en chans till förbättring innan de kopplar in soc och därför tar hjälp av bvc, men tänker hon inte inse att hennes barn har fetma så blir nog soc inkopplade så småningom.
    son född 09, & lillebror som kommer i slutet på juni.
  • Anonym

    Fast det kan väl hända att TS givit sitt tillstånd till att förskolan har kontakt med bvc vid något annat tillfälle t.ex vid inskrivningen men att de för den sakens skull blev överraskade att det skett vid utvecklingssamtalet.¨

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-04 09:25:19 följande:
    Fast det kan väl hända att TS givit sitt tillstånd till att förskolan har kontakt med bvc vid något annat tillfälle t.ex vid inskrivningen men att de för den sakens skull blev överraskade att det skett vid utvecklingssamtalet.¨
    Tillstånd behövs inför varje ny kontakt...
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-09-04 09:29:39 följande:
    Tillstånd behövs inför varje ny kontakt...
    Ojdå.   Även om detta papper som nämns i tråden skrivits på när barnet var litet?
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-09-04 09:31:51 följande:
    Ojdå.   Även om detta papper som nämns i tråden skrivits på när barnet var litet?
    Sjäklvklart. Varken BVC eller förslolan får bryta sekretessen utan att vårdnadshavarna godkänner det.
  • Anonym (hemmablind)
    Anonym skrev 2011-09-04 08:55:26 följande:
    Måste man antingen äta hel och halvfabrikat eller LCHF? Vad är det för fel med kokt potatis, kött/fisk och grönsaker? 
  • Bräckehäxan
    leona skrev 2011-09-04 00:41:02 följande:

    Tycker alla pratar så mycket om tystnadsplikt på förskolor o bvc.. Är det ingen som vet att  förskolor har ANMÄLNINGSPLIKT också? Om dom ser barn som far illa ska dom först prata med föräldrarna, funkar inte det ska det änmälas. För att hjälpa o skydda våra barn =)


    Annika i Gbg skrev 2011-09-04 08:06:35 följande:
    Citerar mig själv istället för att hänvisa till inlägget... Är det verkligen ingen som vet att bvc och förskolor samarbetar runt barnen? Och att det ska sägas vid inskolningen? Eller är det bara i min ankdamm vi gör så?
    oavsett om man har ett nära samarbete på lokal eller nationell nivå, så måste ju skollagen och sekretessen gälla oavsett! Klart man kan ha ett samarbete, men så fort det handlar om enskilda barn så måste ju sekretessen gälla!
  • mamma4

    Är det ingen som reagerar på att det ska vara ett måste att "anmäla" föräldrar till överviktiga barn till soc?
    Ska alla föräldrar känna att det kan komma nya anmälningsbara saker för att bli granskad som förälder ...herrejisses vilket resonemang ..sen när är det här ett alarmerande problem för det har alltid funnits och nu verkar det legitimt att föra en häxjakt..men det här faller väl in i mönstret med att överviktiga barn mobbas...förstår det nu med tanke på inställningen som vuxna har till saken.

    skrämmande och så totalt överdrivet..

    Har en överviktig son och han har fått genomlida dålig attityd från omgivningen , tills nu när vi bytte skola .
    Synd att alla inte passar in i viktkurvorna för annars är det enligt många vanvård och vi "matar" våra barn till döds.
    Skamligt att se och ledsamt .

  • Anonym
    mamma4 skrev 2011-09-04 11:22:44 följande:
    Är det ingen som reagerar på att det ska vara ett måste att "anmäla" föräldrar till överviktiga barn till soc?
    Ska alla föräldrar känna att det kan komma nya anmälningsbara saker för att bli granskad som förälder ...herrejisses vilket resonemang ..sen när är det här ett alarmerande problem för det har alltid funnits och nu verkar det legitimt att föra en häxjakt..men det här faller väl in i mönstret med att överviktiga barn mobbas...förstår det nu med tanke på inställningen som vuxna har till saken.

    skrämmande och så totalt överdrivet..

    Har en överviktig son och han har fått genomlida dålig attityd från omgivningen , tills nu när vi bytte skola .
    Synd att alla inte passar in i viktkurvorna för annars är det enligt många vanvård och vi "matar" våra barn till döds.
    Skamligt att se och ledsamt .
    Hur menar du att barnet blir fet utan att föräldrarna ger barnet för mycket mat?
  • Anonym (???)
    mamma4 skrev 2011-09-04 11:22:44 följande:
    Är det ingen som reagerar på att det ska vara ett måste att "anmäla" föräldrar till överviktiga barn till soc?
    Ska alla föräldrar känna att det kan komma nya anmälningsbara saker för att bli granskad som förälder ...herrejisses vilket resonemang ..sen när är det här ett alarmerande problem för det har alltid funnits och nu verkar det legitimt att föra en häxjakt..men det här faller väl in i mönstret med att överviktiga barn mobbas...förstår det nu med tanke på inställningen som vuxna har till saken.

    skrämmande och så totalt överdrivet..

    Har en överviktig son och han har fått genomlida dålig attityd från omgivningen , tills nu när vi bytte skola .
    Synd att alla inte passar in i viktkurvorna för annars är det enligt många vanvård och vi "matar" våra barn till döds.
    Skamligt att se och ledsamt .
    Så föräldrarna ska fortsätta sticka huvudet i sanden och inte se att dottern är kraftigt överviktig och väger dubbelt så mycket som sina kompisar? Är inte det skamligt och ledsamt?
Svar på tråden Dagis o BVC gick bakom ryggen på oss och tvingade på oss ett möte