• Anonym (at your service!)

    Här kan du skriva det där sms:et eller mailet du så gärna vill men inte vågar skicka!

    Ibland vill man säga ett par sanningens ord till någon fast av olika anledningar låter man bli.
    Man vill men vågar inte. Man både vill och vågar men vet att det får (eller kan få) konsekvenser som man inte är beredd att ta. Eller som i mitt fall-man saknar personens kontaktuppgifter och vet inte riktigt vart man ska göra av alla tankar och känslor. Någonstans måste det ut!  

    Så, vill du som jag skicka ett sms eller mail till någon som du kanske är hemligt förälskad i, till någon du saknar, någon du är arg på, en avlägsen vän, din sambo, din kusin, Fredrik Reinfeldt eller vem som men utan att outa dig till personen ifråga och utan att behöva ta konsekvenserna av ditt handlande, skriv ditt sms/mail i denna tråd och jag kan nästan garantera dig att det kommer att kännas bättre efteråt. Självklart får man vara anonym och man väljer själv om man vill berätta här i tråden till vem meddelandet är.  

    Jag börjar.

    Sms till mitt ex vars telefonnummer jag inte längre har: 

    "Undrar hur du mår och vad du gör. Kan inte sluta tänka på dig. Saknar dig så det gör ont och vill ha dig tillbaka. Tror jag. Åtminstone just nu. /Ditt ex "

    Din tur. Kör hårt! Skrattande    

  • Svar på tråden Här kan du skriva det där sms:et eller mailet du så gärna vill men inte vågar skicka!
  • Anonym (Merde)
    Fringe skrev 2019-01-15 21:54:36 följande:

    Att låta medkänsla styra dina val är nog inte en särskilt god idé. Ibland behöver man sätta sig själv i främsta rummet och våga göra de val som i förlängningen är de som är bäst för en själv.

    Ibland är det dock svårt att veta, man kanske inte förstår förrän man tittar i backspegeln.


    Visst är det så.

    I uppbrottet så är det så ohyggligt mycket motstridiga känslor. Lycka, sorg, hopp, skam... Någonstans där gick jag nog vilse.
  • Anonym (Poem)
    Fringe skrev 2019-01-15 21:54:36 följande:

    Att låta medkänsla styra dina val är nog inte en särskilt god idé. Ibland behöver man sätta sig själv i främsta rummet och våga göra de val som i förlängningen är de som är bäst för en själv.

    Ibland är det dock svårt att veta, man kanske inte förstår förrän man tittar i backspegeln.


    Varför sätta sig i passagerarsätet när man kan sitta i fören, din resa, din tid, ditt val!

    Enda gången Egot någonsin bör snegla i bakspegeln.. är för att se hur långt man har kommit (inte för att ångra att man tog fel väg) m a o finns det ingen fel väg!!

    Misslyckanden kan ju ibland leda till något ännu bättre, så om inställningen är rätt, finns liksom inga fel.

    Blir nog till att skriva en bok om mentalträning ;)
  • Anonym (Poem)
    Anonym (Poem) skrev 2019-01-15 22:40:18 följande:

    Varför sätta sig i passagerarsätet när man kan sitta i fören, din resa, din tid, ditt val!

    Enda gången Egot någonsin bör snegla i bakspegeln.. är för att se hur långt man har kommit (inte för att ångra att man tog fel väg) m a o finns det ingen fel väg!!

    Misslyckanden kan ju ibland leda till något ännu bättre, så om inställningen är rätt, finns liksom inga fel.

    Blir nog till att skriva en bok om mentalträning ;)


    Var inte meningen att svara dig, var tänkt till Merde :)
  • Fringe
    Anonym (Poem) skrev 2019-01-15 22:41:51 följande:

    Var inte meningen att svara dig, var tänkt till Merde :)


    Jag förstod det!

    Men visst är det enkelt att ge andra goda råd! Det är vad jag själv sysslar med hela dagarna, har nog mer eller mindre sysslat med det i hela mitt liv. Människor brukar anse mig som klok. Jag är nog en ganska klok person, klok runt allt som inte rör mig själv och mina känslor. I teorin vet jag hur jag bör agera, men från teori till praktik är det fruktansvärt långt! Väldigt långt mellan tanke och handling! Jag säger det igen, för min egen skull - dags att agera, dags att ta kontroll!
  • Anonym (Merde)
    Anonym (Poem) skrev 2019-01-15 22:40:18 följande:
    Varför sätta sig i passagerarsätet när man kan sitta i fören, din resa, din tid, ditt val!

    Enda gången Egot någonsin bör snegla i bakspegeln.. är för att se hur långt man har kommit (inte för att ångra att man tog fel väg) m a o finns det ingen fel väg!!

    Misslyckanden kan ju ibland leda till något ännu bättre, så om inställningen är rätt, finns liksom inga fel.

    Blir nog till att skriva en bok om mentalträning ;)

    Kloka ord och jag känner definitivt igen mig detta, är inte främmande för att välja väg och bränna broar bakom mig. Dessutom är ett dåligt beslut bättre än inget beslut.


    Jag är en ganska rationell människa, gillar att fundera, analysera och sedan agera. Skillnaden är att detta beslut är så oerhört känsloladdat, rationellt resonerande resulterar i en loop snarare än att fälla avgörandet.

  • Anonym (Poem)
    Anonym (Merde) skrev 2019-01-16 07:28:56 följande:

    Kloka ord och jag känner definitivt igen mig detta, är inte främmande för att välja väg och bränna broar bakom mig. Dessutom är ett dåligt beslut bättre än inget beslut.

    Jag är en ganska rationell människa, gillar att fundera, analysera och sedan agera. Skillnaden är att detta beslut är så oerhört känsloladdat, rationellt resonerande resulterar i en loop snarare än att fälla avgörandet.


    Du låter klok som en uggla, alla stora beslut är nog känsloladdade och vi hanterar naturligtvis ?kontexten? utifrån egna erfarenheter och förväntningar.

    Känslan av sammanhang, kasam skulle kunna förklara hur vi upplever och relaterar till vår egen verklighet, åtminstone utifrån ett salutogent synsätt.

    Det där perspektivet hur små vi faktiskt är i det stora hela, brukar hjälpa mig när stora beslut skall tas. Att mina känslor faktiskt är mina och hur jag reagerar på dem är min egna erfarenheter av besvikelser och förväntningar, så gäller även för andra.

    Dock så är ju mitt synsätt inte alla andras synsätt, då väcks frågan.. ska jag verkligen lida men för andras oansvar gentemot sig själva?! Är det inte var människas ansvar att göra det bästa möjliga av sin tid. Ingen vill vara en livsmartyr.

    Blev kanske lite luddigt svar,, men det är sån jag är ;)
  • Anonym (Merde)
    Anonym (Poem) skrev 2019-01-16 13:33:53 följande:
    Du låter klok som en uggla, alla stora beslut är nog känsloladdade och vi hanterar naturligtvis ?kontexten? utifrån egna erfarenheter och förväntningar.

    Känslan av sammanhang, kasam skulle kunna förklara hur vi upplever och relaterar till vår egen verklighet, åtminstone utifrån ett salutogent synsätt.

    Det där perspektivet hur små vi faktiskt är i det stora hela, brukar hjälpa mig när stora beslut skall tas. Att mina känslor faktiskt är mina och hur jag reagerar på dem är min egna erfarenheter av besvikelser och förväntningar, så gäller även för andra.

    Dock så är ju mitt synsätt inte alla andras synsätt, då väcks frågan.. ska jag verkligen lida men för andras oansvar gentemot sig själva?! Är det inte var människas ansvar att göra det bästa möjliga av sin tid. Ingen vill vara en livsmartyr.

    Blev kanske lite luddigt svar,, men det är sån jag är ;)

    Sedär... spännande, fick googla Salutogent och KASAM. Intressanta modeller/begrepp.


    I mitt fall är det att jag måste välja bort/rata en person som betyder väldigt mycket för mig. Vill inte men måste för att vi alla skall kunna gå vidare och få sinnesro.

  • Anonym (Poem)
    Anonym (Merde) skrev 2019-01-16 16:02:54 följande:

    Sedär... spännande, fick googla Salutogent och KASAM. Intressanta modeller/begrepp.

    I mitt fall är det att jag måste välja bort/rata en person som betyder väldigt mycket för mig. Vill inte men måste för att vi alla skall kunna gå vidare och få sinnesro.


    Personligen vet jag exakt vad du pratar om för känsla, jag har valt bort många personer av så många olika anledningar. Valde att ta en helt ny väg nyligen för att inte ta ett felbeslut, så barnslig man är ibland :) men vissa vägar ger inget och andra vägar ger för mycket av allt, tänker mig ett mellanting..

    Du måste väl egentligen ingenting?!
  • Anonym (Merde)
    Anonym (Poem) skrev 2019-01-16 16:17:02 följande:

    Personligen vet jag exakt vad du pratar om för känsla, jag har valt bort många personer av så många olika anledningar. Valde att ta en helt ny väg nyligen för att inte ta ett felbeslut, så barnslig man är ibland :) men vissa vägar ger inget och andra vägar ger för mycket av allt, tänker mig ett mellanting..

    Du måste väl egentligen ingenting?!


    Tack för orden, men jag måste välja. Väljer man inget så överlåter man väljandet åt någon annan. Det vill jag inte lägga på andra eller utsätta mig själv för
  • Edina Monsoon
    Anonym (Poem) skrev 2019-01-16 16:17:02 följande:

    Personligen vet jag exakt vad du pratar om för känsla, jag har valt bort många personer av så många olika anledningar. Valde att ta en helt ny väg nyligen för att inte ta ett felbeslut, så barnslig man är ibland :) men vissa vägar ger inget och andra vägar ger för mycket av allt, tänker mig ett mellanting..

    Du måste väl egentligen ingenting?!


    Vad valde du för väg? Vad för felbeslut tog du inte?
Svar på tråden Här kan du skriva det där sms:et eller mailet du så gärna vill men inte vågar skicka!