• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Den allsmäktige

    Har följt tråden i smyg, men kastat mig in idag då mannen lovat mig ett gåband om jag kan hålla det fint en hel månad! :)
    Diskbänken skiner, köket är i tiptop. Nu ska jag röja kring datorn och gästrummet. Imorgon tar jag sovrummet.
    Vet att man ska skapa rutiner, men jag måste ju ha en utgångspunkt. :)

  • Alvi

    Men alltså, det här med använda-men-inte smutsiga-kläder, lägger ni inte det i garderoben igen? Alltså, varför behöva en särskild plats för det, varför inte skjuts in på hyllan/upp på galgen igen? Så gör jag!

  • Chianti
    Alvi skrev 2012-01-03 14:53:54 följande:
    Men alltså, det här med använda-men-inte smutsiga-kläder, lägger ni inte det i garderoben igen? Alltså, varför behöva en särskild plats för det, varför inte skjuts in på hyllan/upp på galgen igen? Så gör jag!
    Men asså, tänk vad naken min fåtölj skulle känna sig då!! Helt hudlös och utlämnad åt den bistra verkligheten. Nä så hjärtlös kan man ju bara inte vara.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Fiamedbarn

    Vilken aktiv städtråd! Jag hänger inte med!

    Jag vet inte vem som började skriva om det, men jag är också allergisk mot att hänga tillbaks smutsiga kläder igen. Byxor går an, men inte tröjor. För jag tar bara på mig använda tröjor igen om jag inte är nyduschad. Och är jag inte det tar det emot att ta på helt rena kläder! Så sånt som inte är smutsigt men använd hängs antingen över stolen i sovrummet eller på en krok och sen i krokarna som jag har över garderobsdörren (har en stor garderob typ walk in men gammeldags stil). Dom kan jag sen ta på mig om jag ska ut och promenera, om jag har badat kvällen innan och inte känner mig superfräsch på morgonen

    Jag vet inte om det blir begripligt eller om det liknar svammel, för jag är så otroligt trött! 


    Luck is what happens when preparation meets opportunity.
  • IceCloud

    Känner likadant angående kläder som är använda. Kan inte lägga dom bland de rena. Däremot går det bra att lägga dom i en egen låda o där kan det blandas både tröjor o byxor.
    Fast jag kan tala om att lådan används inte så flitigt. Det är mest stolen i sovrummet som kläderna hamnar på.
    Men ställde stolen där för just det ändamålet så det gör väl inte så mycket antar jag...


    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Fiamedbarn
    IceCloud skrev 2012-01-03 15:38:50 följande:
    Känner likadant angående kläder som är använda. Kan inte lägga dom bland de rena. Däremot går det bra att lägga dom i en egen låda o där kan det blandas både tröjor o byxor.
    Fast jag kan tala om att lådan används inte så flitigt. Det är mest stolen i sovrummet som kläderna hamnar på.
    Men ställde stolen där för just det ändamålet så det gör väl inte så mycket antar jag...
    Jag kan bara inte förstå hur det kan bli såna drivor med kläder där! Jag försöker hålla mig till en mysbyxa och en tröja...men det är som högen förökar sig av egen kraft.

    Och jag tror jag börjar förstå det där med hotspots...det är problemområden där saker just förökar sig okontrollerat? Då är mina hotspots hallbyrån, köksbordet, sovrumsstolen och hatt hyllan... 
    Luck is what happens when preparation meets opportunity.
  • Chianti
    Fiamedbarn skrev 2012-01-03 15:43:20 följande:
    Och jag tror jag börjar förstå det där med hotspots...det är problemområden där saker just förökar sig okontrollerat? Då är mina hotspots hallbyrån, köksbordet, sovrumsstolen och hatt hyllan... 
    Ja. Clutter attracts clutter skriver hon på Fly Lady. :)
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Alvi
    Chianti skrev 2012-01-03 15:12:45 följande:
    Men asså, tänk vad naken min fåtölj skulle känna sig då!! Helt hudlös och utlämnad åt den bistra verkligheten. Nä så hjärtlös kan man ju bara inte vara.
    Förlåt, tänktentepåde.....

    ....................................

    Jag har hört att man får såna där klädätare på kläderna om man har använda och oanvända plagg bredvid varandra så det är nog rätt smart att klä sina möbler med kläder... men jag har inga läskiga djur vad jag vet, så jag fortsätter hänga in det. Får panik av att se kläderna "ute"...!

    Nu ska jag torka fläckar i matrummet! Och avcluttra lite, hann inte med min kvart igår, dottern vaknade och var kissig, sen var det dags att sova! Yay me!
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Fiamedbarn

    Sisu, jag har såna där läskiga djur....såna som är guldfärgade och flyger. Skulle dom inte gilla använda kläder? Jag vet att de gillar naturmaterial i alla fall som ull och så. Fast jag låtit kläder frysa i minusgrader, tvättat misstänkta kläder, har cederträ överallt...och ja jag kan inte komma på fler åtgärder utan att slänga kläderna! Jag har flyttat en del men de har alltid flyttat  med så jag antar att jag får leva med dom.


    Luck is what happens when preparation meets opportunity.
  • Alvi
    Fiamedbarn; Kan du inte bara ha otur då? För det låter ju vansinnigt läskigt om de skulle flytta med dig! Guldfärgade flygfän känner jag inte igen... Eller är det det som är mal?? Jomen mal var det nog!

    Hmm, har inga tips tyvärr. Men testa att aldrigaldrig någonsin ha använda kläder på samma ställe som rena i nästa hus!
    Once you try menskopp you´ll never go back!
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!