• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Tres26

    Fått ungarna ombord på detta också! Yeeey :D 
     Tvätt inhängd och klar. Diskbänken skiner konstant. Alla sängar bäddade, sovrummen städade (halva iaf) 
    Mitt köksbord har fortfarande bara en duk och en blomma på sig. Inget mer. (sjukt stolt över mig själv!!)  
    Röjt lite i hallgarderoberna, börjar se ett ljus i slutet av tunneln. :)  
    På detta även en promenad samt haft en liten 4 veckors sötnos på magen i bärsele i en timme och bara myst :)

    Då jag vant mig med att köksbordet ska vara rent så ska jag ta itu med hallpallen! Den syns inte ens så belamrad som den är...  

  • Pallas
    Ms H skrev 2012-01-03 23:36:40 följande:
    System för vad med tvätten?
    Ja, precis. Min brukar bli hängande kvar på torkställningarna, för ingen orkar lägga det i lådorna och skåpen. Jag brukar hänga tvätten "färdigvikt". Det tar lite längre tid att torka, men jag slipper iaf vika det där extra innan skåpen. Min man lägger allti i IKEA-kassar och sedan blir vi alla gråhåriga under några veckor medan vi förtvivlat sliter och river bland röran i påsarna.
  • Pallas
    Tres26 skrev 2012-01-03 23:40:08 följande:
    Fått ungarna ombord på detta också! Yeeey :D
    Vad gör barnen? Funderar på att involvera dem också med något lätt. Jag vill ju inte att de ska ha samma handikapp som sin mor när de kommer i min ålder.
  • ShutUp

    Den här tråden är bara för kul :))

    Riktigt intressant att läsa om er lilla städsekt tänk på många skinande diskhoar de finns där ute nu :) Hipp hurra för de :) och alla hotspots :)

    Hejja hejja

  • Runguska

    Morgonens checklista


    Vaken - japp Klädd - ja, men barfota är jag för govvärmens skull! Säng bäddad - inte än då minsta sonen fortfarande sover där... Sinken shinad - japp En maskin tvätt igångsatt - ja Diskmaskinen igång - ja

    Känns som en bra start, men det är "lätt" när minstingen sover. Annars tänkte jag ta det lugnt idag för igår på väg till jobbet lyckades jag snubbla så höger ankel och vänster arm gör ont när jag går, står eller använder armen.

  • Runguska

    Sådär, då var båda barnen vakna och sängen bäddad! Skönt, nu hoppas jag få vila foten lite. (Armen är tack och lov bättre idag, igår kunde jag knappt ens skriva på tangentbordet när jag satt på jobbet. Vilket är en nackdel när man jobbar med IT)

  • Tallkotte12

    Woho! Jag tog tag i diskbänken igår! Så nu är beläggningarna borta i diskhon (tack bikarbonat!) och allt som stått och drällt på bänkarna är borta!

    Jag och maken gjorde en överrenskommelse igår, att varje kväll ska köksbänkarna vara fina och vi ska göra en grej var i lägenheten (tex. röja på soffbordet, göra rent handfatet eller göra rent spisfläkten) och på så sätt hoppas jag att vi får in lite nya rutiner... Jag är hemskt dålig på den dagliga städningen och hoppas att vi kan bli bättre tillsammans nu!

  • mrsIce

    Mitt kök glänser fortfarande, jag har varit både nyduschad och påklädd, jag kör en tvättmaskin om dagen och det känns som om det är den pedantiska ordningen i köket som börjar sprida sig till resten av huset och inte tvärt om som det brukar vara (total kaos överallt).

    Dagens hotspot blir bänkskivan i tvättstugan, var längesen jag såg den så jag undrar om den finns kvar..?!

  • stjärnflocka

    kramlo: vi gjorde precis samma uppgörelse :)

    Nu har jag också varit inne och tittat lite bättre på flylady siten och visst verkar det vara något för mig som har det rörigt men inte direkt smutsigt också! Kom på att jag varit inne på den förut också, men att jag lämnade det därhän för att jag tyckte att den var lite "för amerikansk" och inte riktigt passade mig. Men om vi när några stycken som gör det tillsammans och försvenskar den lite så blir det nog bra!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!